راه‌اندازی ۱۴۰۰ کرسی تلاوت در مساجد کشور‌
کد خبر: 3813437
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

راه‌اندازی ۱۴۰۰ کرسی تلاوت در مساجد کشور‌

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج فرهنگ قرائت قرآن، گفت: همسو با این مطالبه تا پایان ماه مبارک ۱۱۰ کرسی تلاوت و تا پایان سال جاری ۱۴۰۰ کرسی در مسجد کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» اظهار کرد: فعالیت های قرآنی برای ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به عنوان جزئی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، یک اصل است و ما با همه وجود برای توسعه و ترویج فرهنگ نورانی قرآن تلاش می کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های  فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه تصریح کرد: ستاد در این باره هم فعالیت های شکلی را انجام می دهد و هم برنامه های محتوایی و زیربنایی دارد.

وی ادامه داد: در این راستا 1499 خانه نور را فعال کرده ایم و برترین های این کانون ها به عنوان پایگاه توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی را به قم دعوت و از آنها تقدیر کردیم.

حجت الاسلام دکتر ارزانی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، دوره آموزشی مفاهیم قرآن را برای 10 هزار نفر از مربیان قرآن برگزار کردیم که طی آن معارف و مفاهیم قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه آموزش داده شد. این دوره از نظر کمیت حضور افراد نوعی رکورد در کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به دیدار جامعه قرآنی کشور با مقام معظم رهبری در شب نخست از ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: ایشان در آن جلسه بر ترویج فرهنگ قرائت قرآن فارغ از ترجمه و تفسیر تاکید کردند، چون اگر قرائت به عنوان یک سنت نهادینه شود حتی بدون ترجمه و تفسیر، آثار و برکات خود را دارد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های  فرهنگی هنری مساجد کشور اعلام کرد: همسو با این مطالبه و توصیه مقام معظم رهبری به همت ستاد تا انتهای ماه مبارک رمضان 110 کرسی تلاوت راه اندازی می شود و به دلیل آنکه امسال یک هزار و چهارصدمین سال شهادت امیرالمومنین امام علی(ع) است، تا انتهای سال 1400 کرسی تلاوت در کشور در دل مساجد راه اندازی می شود.

وی اضافه کرد: این کرسی ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مساجد و با حضور قاریان نوجوان و جوان برتر جشنواره قرآنی «مدهامتان» برپا و در آنها بر قرائت قرآن و انس و ارتباط با آیات الهی تمرکز می شود.

دکتر ارزانی با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون های مساجد بر ارتباط بیشتر کودکان و نوجوانان با قرآن تاکید و تمرکز دارد، گفت: همین امر باعث شده که در جشنواره «مدهامتان» بیشتر 32 هزار شرکت کننده از میان کودکان و نوجوانان باشند.

وی تاکید کرد: انس و ارتباط کودک و نوجوان با قرآن یعنی همراه شدن پدر و مادر و خواهر و برادر و نهایتا خانواده او با قرآن؛ لذا اگر 32 هزار کودک را از طریق فعالیت های قرآنی با آیات وحی مانوس کنیم جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر را درگیر و متاثر کرده ایم و اینچنین خانواده های ما با قرآن انس می گیرند.

دکتر ارزانی درباره برنامه های ستاد هماهنگی کانون های مساجد برای عمل به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی، تصریح کرد: ابتدا از طریق 1500 خانه نور که پراکندگی جغرافیایی و تقسیم بندی منطقه ای مطلوبی در 31 استان کشور دارند، به عنوان مرکز فعالیت های قرآنی ستاد در قالب شبکه ورود کرده و بحث آموزش مربیان، تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان و نیز برپایی کرسی های تلاوت را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «تلاوت نور» در 29 هزار مسجد کشور، خاطرنشان کرد: در کنار این طرح که تبدیل به یک سنت رایج مسجدی شده است، راه اندازی 1400 کرسی تلاوت در مساجد تا پایان سال جاری فرصت بهینه ای را برای عمل به این مطالبه رهبری فراهم می کند و به نظر می رسد پس از دو سه سال بتواند به سنتی مطلوب تبدیل شود.

انتهای پیام

captcha