سازش با نظام سلطه خروج از حدود اعتدال حسنی است
کد خبر: 3813520
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کارشناس دینی:

سازش با نظام سلطه خروج از حدود اعتدال حسنی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع در توصیف عقلانیت حسنی گفت: سازش با نظام سلطه در شرایط کنونی نقطه مقابل اعتدال حسنی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در برنامه «سحرگهان» که در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کریمه اهل‌ بیت(ع) برگزار شد؛ به بررسی اوصاف و ویژگی‌های امام حسن(ع) پرداخت و اظهار کرد: عقلانیت از اساسی‌ترین ویژگی‌های امام حسن(ع) است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انسان عاقل محور مرکزی حقیقت اعتدال است، گفت: رسول اکرم(ص) در توصیف حقیقت عقلانیت فرمودند که «لَوْ کانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکانَ عَلِیاً وَ لَوْ کانَ الْعًقلُ شَخْصاً لَکانَ الْحَسَنَ؛ اگر حلم و بردباری تمثل پیدا می‌کرد، تجسم پیدا می‌کرد، بنا به‌صورت یک مردی دیده شود، امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌شد، اگر بنا بود عقل صورت عینی پیدا کند و بشود آن را نشان داد، امام حسن علیه‌السلام پدیدار می‌شد.»
وی صلح امام حسن(ع) را هوشمندانه‌ترین تصمیم تاریخ اسلام دانست و اظهار کرد: تقابل با نظام سلطه ممکن است هزینه‌هایی به‌دنبال داشته باشد، اما هزینه سازش با او خیلی بیشتر است؛ بر این اساس مقاومت در چنین شرایطی عقلانیت و اعتدال حسنی است.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع اخلاق نیکو را از دیگر ویژگی‌های امام حسن(ع) دانست و گفت: امام حتی در بخشش و احسان هم حدود اخلاق معیار الهی را به اطرافیان می‌آموختند تا جایی که همواره از میزان درخواست نیازمند، خیلی بیشتر به او می‌بخشید و شرایطی را فراهم می‌آوردند تا نیازمندان احساس شرمساری نکنند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادخال سرور را از آثار اخلاق نیکو توصیف کرد و گفت: باید توجه داشت که مفهوم سرور در مقابل معنای هم‌وغم است؛ بر این اساس ادخال سرور و شاد کردن قلب مؤمن با برگزاری جشن شادی میسر نخواهد شد و چنین اقدامی در آخرین مرتبه چنین رسالتی قرار دارد. مرتفع کردن نیاز مؤمن حقیقت ادخال سرور است.
حجت‌الاسلام مهدی ارفع در پایان به حکمتی از نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در حکمتی شیرین در توصیف نقش و جایگاه زن در زندگی مشترک فرموده‌اند «إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ؛ زن همانند گل‌ بهاری ظریف است، زن قهرمان سختی‌ها(کار پیشه زندگی) نیست».
حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha