تفاسیر «امام رضا (ع)» و «در منظوم» رونمایی شد
کد خبر: 3813680
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
در نمایشگاه قرآن؛

تفاسیر «امام رضا (ع)» و «در منظوم» رونمایی شد

گروه ادب ــ تفاسیر «امام رضا(ع)» و «در منظوم» در ایوان نجف بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن رونمایی شد.

تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) و «در منظوم» رونمایی شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ تفسیر دو جلدی «امام رضا(ع)» و تفسیر منظوم قرآن با عنوان «درّ منظوم» با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نمایشگاه قرآن رونمایی شد.

سیدجواد دفاعی، مشاور فرهنگی و هنری بنیاد امام رضا(ع)، در این رونمایی گفت: کتاب دو جلدی «تفسیر امام رضا(ع)» به همت محمود کریمی و محسن دیمه کار تدوین شده که در آن روایات تفسیری امام رضا(ع) از کتاب‌های مختلف جمع‌آوری  و نظرات ایشان در این باره ذکر شده است.

وی افزود: در بخش نخست سیره علمی امام رضا(ع) با تکیه بر تلاش‌ ایشان در زمینه تفسیر، چگونگی تفسیر در عصر حضرت، مروری علمی بر تلاش اصحاب و شاگردان حضرت در تألیف کتاب تفسیر یا علوم قرآنی، گونه‌شناسی روایات تفسیری امام رضا(ع) و مبانی و روش تفسیری ایشان بررسی شده است.

دفاعی ادامه داد: بخش دوم به موسوعه یا مجموعه تفسیری امام رضا(ع) اختصاص دارد که مشتمل بر سه زیربخش مقدمه علوم قرآنی، تفسیر تربیتی و مستدرک تفسیری است.

در ادامه این مراسم تفسیر «در منظوم» رونمایی شد که حجت‌الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، نگارنده این تفسیر، گفت: نگارش این اثر حدود 10 سال زمان برده است. این اثر را در مسجدالحرام آغاز کردم و در زیارت خانه خدا هم آن را به اتمام رساندم.

وی افزود: این اثر شامل 60 هزار بیت است و تا جایی که اطلاع دارم تفسیری همانند آن وجود ندارد. البته تفسیر صفی علیشاه نیز مختصر است و آیات را به شعر ترجمه کرده و فقط آیات عرفانی تفسیر شده است و در آن تفسیر منظوم آیات کلامی، فلسفی و... نیست. در حد بضاعتم این تفسیر را به پایان بردم که در 10 جلد منتشر خواهد شد و اکنون سه جلد آن آماده چاپ است.

فاضلی ادامه داد: برخی ترجمه‌های منظوم از قرآن وجود دارد، اما به نظرم ترجمه این ظرفیت را ندارد و در تفسیر این امکان هست. تفسیر «در منظوم» تفسیر جامعی است و آیات عرفانی هم در آن پررنگ‌تر است. در عصر حاضر دو موضوع عرفان و سیاست خودنمایی می‌کند و با توجه به اینکه در حوزه عرفان بیش از 10 هزار مکتب عرفانی وجود دارد، در این تفسیر بر قرآن تکیه کرده‌ام.

انتهای پیام

captcha