احداث ۱۳ کیلومتر سیل‌بند در یک هفته و خدمت‌رسانی به مردم برای مقابله با دشمن
کد خبر: 3813752
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
بررسی عملکرد گروه‌های جهادی در سیل خوزستان؛

احداث ۱۳ کیلومتر سیل‌بند در یک هفته و خدمت‌رسانی به مردم برای مقابله با دشمن

گروه اجتماعی ــ در نشست «روایت تجربه حضور فعالان مردمی و جهادی در جریان سیل اخیر خوزستان» به مواردی همچون احداث ۱۳ کیلومتر سیل‌بند در یک هفته، خدمت‌رسانی به مردم و پرکردن عرصه‌های خالی با حضور گروه‌های جهادی برای مقابله با دشمن اشاره شد.

نشست تجربه‌نگاری گروه‌های جهادی در سیل استان خوزستان

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست‌ «روایت تجربه حضور فعالان مردمی و جهادی در جریان سیل اخیر خوزستان»،  روز گذشته، 31 اردیبهشت‌ماه در مسجد الغدیر اهواز برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای برخی از گروه‌های جهادی مساجد و هیئات شهرستان اهواز همراه بود، حجت‌الاسلام پشم‌فروش، مسئول کمیته توزیع قرارگاه جهادی رسیدگی به سیل‌زدگان خوزستان، گفت: ما در وقایع بحرانی نیاز به تیم رصد و شناسایی داریم که نه احساسی بلکه علمی‌تر اقدام کنند؛ واحد آموزش در بحران‌ها را باید در حوزه، دانشگاه و بخش‌های مردمی زنده کنیم چرا که بسیاری هنوز نمی‌دانند در رابطه با آسیب‌دیدگان چه بیان و رفتاری به کار ببرند.

وی با تأکید بر اینکه تقسیم اقلام مورد نیاز آسیب‌دیدگان در مناطق نیاز به مدیریت دارد، گفت: مدیران دولتی برای بسیاری از نیازهای اصلی به نیروهای مردمی، حوزه، مساجد، طلاب و بسیج ارتباط می‌گرفتند و این نکته بسیار خوبی است و ما هر چقدر که تشکیلاتی‌تر و منسجم‌تر باشیم می‌توانیم خیران بیشتری را از خارج از استان جذب کنیم. در مراحل اولیه بحران(امداد و نجات)، اعتمادسازی و جهت‌دهی خیران باید ایجاد شود.

پشم‌فروش افزود: وقتی که ستاد و صف در یک تشکیلات جهادی قوی عمل کند اعتماد خیران بیشتر جلب می‌شود و برای رسیدن به این امر فکر و توانمندی نیاز است.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی متعددی از مساجد، دانشگاه‌ها و هیئات مذهبی در مواقع بحرانی به عمل اقدام می‌کنند، گفت: باید این شیوه نهادینه شود که هر گروه جهادی در یک منطقه حضور یافته و از صفر تا صد کارها و امور آن منطقه را به دست بگیرند چراکه عدم تعادل در توزیع اقلام منجر به آن می‌شود که در برخی مناطق بیش از نیاز و در برخی از مناطق کم‌تر از نیاز مواد مورد نیاز برسد.

پشم‌فروش گفت: این موضوع خوب نیست که ما دوست داشته باشیم همه کارها را خودمان انجام دهیم. وقتی که می‌بینیم در یک منطقه بحران‌زده نهادهای دولتی مثل هلال احمر حضور دارند و بخشی از کار را به دست گرفته‌اند، ما بخش دیگر را انجام دهیم.

وی با تأکید بر انعکاس رسانه‌ای فعالیت‌های گروه‌های جهادی تصریح کرد: تیم‌های رسانه‌ای ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردند. فلان فرقه ضاله یک وانت جنس توزیع می‌کرد و فردای آن همه شبکه‌های رسانه‌ای ماهواره‌ای خبرش را منتشر می‌کردند اما ما با آن همه خدمات انعکاس ضعیفی از عملکردمان داشتیم.

پشم‌فروش بیان کرد: نیاز ما به بخش‌های مختلف تخصصی در زمینه‌های مادر و کودک، پزشکی، عمران، تیم روانشناسی، آب و انفجار ضروری است.

معین سلیمانی، مسئول اردوهای جهادی سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان 450 گروه ثبت شده جهادی از اقشار مختلف مساجد، محلات، طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان دارد، گفت: سیل گروه‌های جهادی استان را احیا و انتظاری را که از یک گروه جهادی می‌رفت را برآورده کرد.

وی ادامه داد: تاریخچه امدادرسانی در استان خوزستان به سال 91 و زلزله ورزقان بازمی‌گردد. در آن زمان از سراسر استان خوزستان 45 نفر گروه جهادی دانشجویی به آن منطقه اعزام شدند و کار بازسازی واحدهای تخریب شده را انجام دادند. گروه‌های جهادی ما از سال 91 تا زلزله کرمانشاه به حدی توانمند شدند که ما برای کمک به همو‌طنان زلزله‌زده صد گروه جهادی را اعزام کردیم.

سلیمانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در سیل استان خوزستان پراکندگی آن بود، افزود: به همین دلیل گروه‌های جهادی و ستادهایی که تشکیل شدند، پراکنده کار می‌کردند. اگر ظرفیت گروه‌های جهادی و ستادهای مردمی یکجا جمع شود و یک نقشه راه درست برای آن ترسیم می‌شد، به نتایج بسیار بهتری می‌رسیدیم.

وی تصریح کرد: نظام کار گروه‌های جهادی، مقاومت است. در مدت یک هفته 13 کیلومتر سیل‌بند در سوسنگرد تشکیل شد و اینها همه نشان از این دارد که گروه‌های جهادی با مقاومت عمل می‌کنند. گروه‌های جهادی استان آنقدر خوب عمل کردند که همزمان با شرایط بحرانی در خوزستان، پنج گروه جهادی در پلدختر کار می‌کردند.

سلیمانی گفت: تأمین معیشت سیل‌زدگان انجام شد و اکنون مرحله بازسازی است. طرح هر مسجد ساخت یک خانه همت بسیجیان و جهادی‌ها را می‌ط‌لبد. از دیگر سو آرام‌سازی مردم مهم‌ترین چالش اجتماعی است که باید توسط گروه‌های جهادی متخصص در زمینه‌های روانشناسی و مشاوره انجام بگیرد. ما باید با افراد و ساکنین در روستاها در ارتباط باشیم و به آنها خوراک فرهنگی و مادی برسانیم. هر بلای طبیعی که رخ می‌دهد بدون داشتن عمق راهبردی نتیجه مطلوب در ارتباط با مردم را دربر نخواهد داشت و راه مقابله با دشمن، پرکردن عرصه توسط گروه‌های جهادی و خدمت‌رسانی به مردم است.

حجت‌الاسلام مرشدیان، مسئول قرارگاه جهادی باب الحوائج با بیان اینکه با سیل، محرومیت‌های استان خوزستان بیشتر شناخته شد، گفت: در سیل اخیر بسیاری از خیران و رزمندگان که در این خاک از کشور دفاع کرده بودند دوباره به استان آمدند و به مردم کمک کردند.

وی ادامه داد: ما در این قضیه با مشکل بزرگ توزیع اقلام مواجه بودیم؛ شاهد بودیم که در برخی نقاط اقلام مورد نیاز نبود و در برخی جاهای دیگر با ازدیاد آن مواجه بودیم.

مرشدیان با بیان اینکه ستاد به معنای تقسیم کارها به نحو احسن میان افراد است، گفت: نهادهای متولی فرهنگ‌سازی در شرایط بحران باید وظیفه فرهنگی خود را به انجام برسانند.

انتهای پیام

captcha