حمایت پژوهشگران یهودی از جنبش تحریم اسرائیل
کد خبر: 3813797
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
با انتشار بیانیه‌ای در آلمان صورت گرفت؛

حمایت پژوهشگران یهودی از جنبش تحریم اسرائیل

گروه بین‌الملل ـ گروهی از محققان و پژوهشگران یهودی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از جنبش تحریم اسرائیل، مخالفت خود را با پیش نویس قانونی که جنبش تحریم اسرائیل را یهودی ستیز می‌خواند، ابراز کردند.

به گزارش ایکنا؛ پارلمان آلمان اواخر هفته پیش، پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که براساس آن، جنبش تحریم رژیم صهیونیستی و عدم سرمایه‌گذاری در اسرائیل معروف به «بی‌.دی‌.اس»، از این پس جنبشی یهودستیز شناخته می‌شود. این در حالی است که گروهی از محققان و پژوهشگران یهودی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به احزاب مختلف آلمان، مخالفت خود را با این مسئله ابراز کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده: «ما، پژوهشگران یهودی که درباره تاریخ یهود و یهودی‌ستیزی تحقیق می‌کنیم، نگرانی خود را در مورد افزایش ناآرامی در سراسر جهان، از جمله در آلمان، ابراز می‌کنیم. در عین حال، می‌خواهیم درباره برچسب‌زدن به مدافعان حقوق بشر فلسطین هشدار دهیم. این مسئله در حال حاضر در آلمان گسترش یافته است. دو حزب آلترناتیو برای آلمان و حزب دمکرات آزاد به اعضای پارلمان آلمان پیشنهاد دادند تا قانونی را علیه جنبش تحریم اسرائیل تصویب کنند و احزاب سوسیال دمکرات، اتحادیه سوسیال مسیحی و اتحادیه دمکرات مسیحی نیز با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند. این امر از نظر ما اشتباه و غیرقابل قبول است و تهدیدی برای نظم جامعه آلمان محسوب می‌شود.

بنا بر اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ امضاکنندگان این نامه، نظرات متفاوتی درباره جنبش بی.دی.اس دارند. برخی از امضاکنندگان این بیانیه از این جنبش حمایت می‌کنند و برخی دیگر نیز آن را رد کرده‌اند. اما ما امضاکنندگان این بیانیه معتقدیم؛ هدف اعضای این جنبش یهودی‌ستیزی نیست. اسرائیل و جامعه جهانی می‌گویند که فلسطینی‌ها نباید در برابر اشغال سرزمین‌شان و همچنین تبعیض و ظلمی که بر آنها می‌رود، مقاومت کنند. در این میان، جنبش بی‌.دی.اس سعی دارد تا با روش‌های غیرخشونت‌آمیز به نقض حقوق بشر در این منطقه اعتراض کند. این جنبش از درگیری میان اسرائیل و فلسطین حمایت نمی‌کند. در عوض اعضای این جنبش سعی دارند تا از قوانین بین‌المللی برای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها استفاده کنند.بسیاری از یهودیان از این جنبش حمایت می‌کنند و به همین دلیل نباید آن را جنبشی علیه یهودیان دانست. هر انسانی حق دارد که در حمایت یا مخالفت با این جنبش صحبت کند، اما اینکه بی.دی.اس را جنبشی یهودی‌ستیز بدانیم و از فعالیت آن جلوگیری کنیم، اشتباه است».

در بخش دیگری از این بیانیه به انجمن‌های عضو این جنبش اشاره شده است: «بیش از ۱۰۰ سازمان فلسطینی عضو جنبش بی.‌دی.‌اس شده‌اند، در میان این سازمان‌ها، سازمان حقوق بشر فلسطین، انجمن‌های حرفه‌ای وکلا و مهندسان، کمیته کشاورزان و سلامت کارگران، اتحادیه‌های آموزگاران و انجمن دفاع از حقوق معلولان حضور دارند. در نتیجه زمانی که به بهانه یهودی‌ستیزی، قانونی علیه این جنبش تصویب می‌شود، این امر به جامعه فلسطینیان صدمه زیادی می‌زند و برای نقش و اعتبار آلمان نیز مضر است».

در پایان این بیانیه نیز آمده : «اسرائیل سال‌ها سعی کرده است که نشان دهد که هدف جنبش بی.دی.اس، یهودی‌ستیزی است. این بخشی از تلاش‌های آنها برای محو کردن هر گونه گفت‌وگو درباره حقوق فلسطینیان و از بین بردن همبستگی بین‌المللی با آنها است. این در حالی است که مردم فلسطین از اشغال نظامی و تبعیض شدید رنج می‌برند. ما از شما می‌خواهیم بدون حمایت از این تلاش‌های مخرب با انواع نژادپرستی مقابله کنید. ما از شما می‌خواهیم که حامی آزادی بیان در آلمان باشید و از کسانی که به دور از خشونت، سعی دارند عقاید خود را بیان کنند، محافظت کنید».

انتهای پیام

captcha