مخاطب تمام محصولات پژوهشکده امام‌رضا(ع)، در خارج از کشور هستند
کد خبر: 3813927
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

مخاطب تمام محصولات پژوهشکده امام‌رضا(ع)، در خارج از کشور هستند

گروه فرهنگی- مسئول غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام‌رضا(ع) جامعه‌المصطفی با بیان اینکه تمام محصولات پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) برای مخاطبان خارج از کشور تالیف می‌شود، گفت: این رشته‌ها و گروه‌ها در داخل کشور دارای صاحب تعلیم و ترجمه هستند و براساس نیازسنجی در دیگر کشور‌ها، این محصولات مخاطبان خود را در خارج از کشور پیدا کرده‌ است.

مخاطب تمام محصولات پژوهشکده امام‌رضا(ع)، در خارج از کشور هستندحجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا رحیمی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌رضوی و در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، در خصوص پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) جامعه‌المصطفی العالمیه اظهار کرد: این پژوهشکده یکی از واحد‌های پژوهشی جامه المصطفی العالمیه در شهر مشهد است. از آنجایی که دین مبین اسلام همواره بر تشویق انسان‌ها به تحقیق، پژوهش و فراگیری علم پایه‌گذاری شده و همچنین توصیه ائمه معصومین(ع) به نشر و احیاء کلام است، پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) در راستای احیاء امر ائمه و همچنین بیان محاسن کلام آنان تاسیس شد.

وی ادامه داد: این پژوهشکده در سه گروه «عملی پژوهشی تخصصی» شامل حکمت و فرهنگ رضوی، فکری و فرهنگی، «آینده پژوهی» و «مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان» با محوریت امام‌رضا (ع) فعالیت خود را آغاز کرده است.

رحیمی با بیان اینکه تمام محصولات پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) برای مخاطبان خارج از کشور تالیف می‌شود، عنوان کرد: این رشته‌ها و گروه‌ها در داخل کشور به لطف خداوند دارای صاحب تعلیم و ترجمه هستند و براساس سنجیدن نیاز در دیگر کشور‌ها، این محصولات مخاطبان خود را در خارج از کشور پیدا کرده‌است.

مسئول غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام‌رضا(ع) جامعه‌المصطفی افزود: بیش از 80 ملیت به صورت طلبه، دانشجو و فارغ‌التحصیل در جامه المصطفی پذیرفته شده‌اند که این افراد در مقاطع مختلف لیسانس، ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند. علاوه بر طلبه‌ها و دانشجویانی که از دیگر کشور‌ها برای تحصیل به کشور ما آمده‌اند، بسیاری از این افراد در خارج از کشور حضور دارند و با ما در ارتباط هستند.

وی عنوان کرد: افرادی که در خارج از کشور با ما همراه هستند، از طریق پژوهش مجازی سامانه این پژوهشکده در مسائل مختلف اظهار نیاز می‌کنند و با ما فعالیت و همکاری دارند‌.

رحیمی خاطر‌نشان‌کرد: محصولات پژوهشکده بین المللی امام‌رضا (ع) معمولا محصولات فرهنگی-پژوهشی هستند، به عبارت دیگر ما برای آثار و تولیدات از پژوهشگران خارجی و برای مخاطبان خارج از کشور استفاده می‌کنیم. همچنین برای اطلاع بیشتر از نیاز‌های مخاطبان کشور‌ها از مولفان و پژوهشگران همان کشور بهره می‌بریم.

مسئول غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام‌رضا(ع) افزود: در بسیاری از موارد مولفان و صاحب اثران هر کشور نیاز کشور خود را به ما اعلام کرده، تا در این راستا محصولات بتوانند به درستی نیاز‌های مخاطبان خود را برطرف کند‌.

وی بیان کرد: دانش‌آموختگان این پژوهشکده در خارج از کشور از مناصب شغلی خوبی برخوردارند و بنابراین دانشگاه‌های خارج از کشور با این پژوهشکده در ارتباط هستند. بسیاری از کتب ما به سفارش دانشگاه‌ها در دیگر کشور‌ها برای تدریس درون دانشگاهی به چاپ رسیده‌اند.

رحیمی بیان کرد: تاکنون دانشگاه‌های اسلامی کشور‌ها‌ درخواست درسنامه‌های زیادی از این پژوهشکده داشته‌اند که این درخواست‌ها با توجه به سرفصل‌های مناسب برای آنان به چاپ رسیده و در اختیار آنان قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) محصولات پژوهشی این پژوهشکده در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. یک بخش از فعالیت این پژوهشکده شامل طرح‌های پژوهشی است که در حال حاضر پژوهشگران داخل و خارج از کشور در خصوص آن فعالیت دارند.

مسئول غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام‌رضا (ع) اظهار کرد: اکثر طرح‌های این پژوهشکده با رویکرد اهمیت ائمه‌اطهار (ع) و قرآن کریم بوده که بر همین اساس طرح پژوهشی «نمی از دریای بی‌کران صحیفه سجادیه» توسط دکتر حسن علی اخلاقی در دست اقدام است‌ و به زودی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رحیمی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این غرفه به نشست‌های علمی پژوهشی تعلق داشت که با مشارکت دانشگاه‌های داخل و خارج کشور با پژوهشکده در طول سال انجام شده است. این نشست‌های علمی پژوهشی در سامانه بین‌المللی نشست‌های علمی پژوهشی به ثبت رسیده‌ و دارای رتبه است.

وی ادامه داد: از جمله نشست‌های علمی پژوهشی می‌توان به نشست «وحدت بین الادیانی» اشاره کرد که در آن به مسائل مختلف میان ادیان پرداخته شد. این نشست در دانشگاه فردوسی مشهد با مشارکت جامه‌المصطفی برگزار شد. از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده می‌توان به همایش‌های بین المللی با مشارکت چندین کشور اشاره کرد.

مسئول غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: این پژوهشکده، علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده به برگزاری سمینار‌های علمی پژوهشی نیز می‎‌پردازد. این سمینار‌ها در حال حاضر با طرح‌های پژوهشی مختلف به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین در این سمینار‌ها به نقد و بررسی فعالیت‌های پژوهشی پرداخته می‌شود.

رحیمی بیان کرد: بسیاری از آثار اسلامی این پژوهشکده که به زبان فارسی هستند، برای کشور‌های دیگر قابل فهم و ارائه نیستند و این کشور‌ها درخواست ترجمه این آثار به زبان مورد نظر خود را دارند. بنابراین بسیاری از آثار ما ترجمه شده و به دست مخاطبان رسیده است. از این آثار می‌توان به کتاب ترجمه «تفکرات فلسفی» آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد که با زبان اندونزی ترجمه شده است.

وی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص این که تولید علم باید به همان زبان فارسی باشد و در صورت نیاز دیگر کشور‌ها خود دست به ترجمه بزنند، بر همین اساس، پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) تمام محصولات خود را به همان زبان فارسی ارائه می‌دهد تا مخاطبان در صورت نیاز آن را به زبان مورد نظر خود ترجمه کنند.

مسئول غرفه پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) اظهار کرد: پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) به صورت فصلی کار نمی‌کند و فعالیت آن به صورت سالانه است و با موضوعاتی که در آثار پژوهشی مطرح و طرح‌هایی که به عنوان طرح‌های پژوهشی ارائه می‌شوند، به فعالیت می‌پردازد.

رحیمی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی از جمله سمینار‌های مرتبط با این ماه در این پژوهشکده برگزار شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام آثاری که در هر نمایشگاهی ارائه می‌شوند قطعا با موضوعیت همان نمایشگاه مرتبط بوده و همچنین در بخش جامعه‌المصطفی این نمایشگاه که بخش بین‌الملل نمایشگاه را تشکیل می‌دهد، کشور‌های مختلف آثار قرآنی خود را عرضه کرده و به مخاطبان ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

captcha