نقاط مثبت دفاع مقدس فارغ از سیاسی‌بازی‌ها تبیین شود/ بیان رشادت‌ها؛ وظیفه رسانه
کد خبر: 3813943
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

نقاط مثبت دفاع مقدس فارغ از سیاسی‌بازی‌ها تبیین شود/ بیان رشادت‌ها؛ وظیفه رسانه

گروه فرهنگی ـ عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان همدان بابیان اینکه نگاه به رشادت‌های شهدا و نقاط مثبت جنگ نگاهی ارزشمند و فارغ از سیاسی‌بازی‌ها است، گفت: آنچه وظیفه ما است بیان نقاط مثبت و بارز جنگ، دفاع مقدس و شهدا و پرهیز از نگاه‌های سیاسی و حزبی به این حوزه است.

نگاه به رشادت‌های شهدا و نقاط مثبت جنگ  فارغ از سیاسی‌بازی‌ها باشدبه گزارش ایکنا از همدان، محمدرضا عارف، عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان همدان، امروز یکم خرداد در نشست تخصصی رسانه٬ دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: شهدا و دوران دفاع مقدس به‌اندازه همان روز‌های نخست، غریب و مهجور است.
وی بابیان اینکه جنگ در قالب خود، اتفاقی ناخوشایند و نامیمونی است، افزود: بی‌شک جنگ در هر عرصه و زمانی با مرگ و ویرانی بسیار همراه است، اما امام خمینی(ره) در آن زمان، جنگ و جایگاه آن را تقدیس و والا عنوان می‌کند.
عضو خانه مطبوعات استان همدان اضافه کرد: به اعتقاد امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و سران نظام جمهوری اسلامی، جنگ فرصت و عرصه‌ای برای تعالی کشور است.
وی با اشاره به اینکه پس 19 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ بر کشور ما تحمیل شد، ادامه داد: امروز با بررسی آن دوران متوجه می‌شویم که در کشوری که به‌تازگی انقلاب شده و با درگیری‌های داخلی، دشمنی‌های گروهک‌های معاند و هجمه‌هایی غرب و شرق روبرو است، بی‌شک تمام قوای کشور را مستهلک می‌نمود.
عارف با اشاره به اینکه یکی از خبرنگاران تیپ انصار در زمان جنگ بوده است، ابراز کرد: آن زمان به دلیل عدم درک درست از جنگ، نمی‌دانستیم که ثبت وقایع جنگ تا چه اندازه می‌تواند مؤثر واقع شود لذا در انعکاس و انتقال اخبار جنگ آن‌گونه که باید اصحاب رسانه وارد نشده‌اند.

در دفاع مقدس نقش رزمندگی پر اهمیت‌تر از خبرنگاری بود
عضو خانه مطبوعات استان عنوان کرد: در آن زمان حضور در میدان جنگ به‌عنوان یک رزمنده پیاده‌نظام را بر ثبت وقایع ترجیح می‌دادیم حال‌آنکه غافل بودیم که بیان وقایع جنگ در آن دوران تا چه اندازه می‌توانسته برای آیندگان مؤثر واقع شود.
وی بابیان اینکه جنگ ما، شهدا و رزمندگان ما تا ابد مظلوم هستند، گفت: اگر بخواهیم به‌طور جد، نقش رسانه را در دوران دفاع مقدس تحلیل کنیم به این نتیجه دست خواهیم یافت که فعالیت یک نشریه و 5 روزنامه در آن زمان، فضای رسانه‌ای خوبی برای پرداختن به وقایع آن دوران در استان نبود.
این عضو خانه مطبوعات استان اشاره‌ای به ضعف‌های دفاع مقدس و رسانه داشت و ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که در آن زمان علاوه بر کمبود خبرنگار، فرماندهان و نیرو‌های بسیجی و سپاهی نیز حاضر به مصاحبه نبودند.
وی با اشاره به اینکه اکنون فضای رسانه‌ای خوبی در استان حاکم است، ادامه داد: اگر به دنبال مشاهده بازخورد خوبی از جنگ و دوران دفاع مقدس هستیم باید در این زمینه هزینه کنیم همچنین در راستای اعزام خبرنگاران به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اقداماتی صورت گیرد تا آن‌گونه که باید به نتیجه خوب در این راستا دست‌یابیم.
عارف بابیان اینکه متأسفانه به نقاط قوت جنگ در میان مردم پرداخته نمی‌شود، اظهار کرد: اگر ایران سابقه 160 ساله در انتشار و فعالیت در حوزه رسانه دارد، کشورهای غربی سابقه 400 ساله در این زمینه‌دارند لذا غفلت بازماندگان از جنگ از بیان وقایع آن زمینه را برای فعالیت سوء دشمن فراهم می‌کند.

در بحث بیان واقعیات جنگ درست برخورد نشده است
این عضو خانه مطبوعات بابیان اینکه نگاه به رشادت‌های شهدا و نقاط مثبت جنگ نگاهی ارزشمند و فارغ از سیاسی بازی‌ها است، افزود: در این میان آنچه وظیفه ما است بیان نقاط مثبت و بارز جنگ، دفاع مقدس و شهدا و پرهیز از نگاه‌های سیاسی و حزبی به این حوزه است.
وی بابیان اینکه در تمام دنیا، کشته‌شدگان در جنگ مورداحترام همگان هستند، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما سیاست واحدی برای قبور شهدا وجود ندارد و گاها در برخی جاها بی‌احترامی‌هایی نیز به شهدا و بازماندگان از جنگ نیز می‌شود.
عارف بابیان اینکه در بحث بیان واقعیات جنگ درست برخورد نشده است، گفت: سیاست‌های واحد عاقلانه و عالمانه‌ای جهت مدیریت بر این مهم وجود ندارد لذا در برخی مواقع مسائلی در خصوص جنگ مطرح می‌شود که واقعیت ندارد در این میان این نقش رسانه است تا اذهان عموم را به سمت وقایع درست سوق دهد.
این عضو خانه مطبوعات استان اظهار کرد: در جنگ وقایع و اتفاقات بسیاری رخ‌داده است که اصحاب رسانه به‌عنوان سربازان جنگ نرم وظیفه انتقال حقایق و وقایع آن دوران را بر عهده دارند.
انتهای پیام

captcha