نمایشگاه قرآن و فرصتی برای بیان چالش‌های مؤسسات مردمی
کد خبر: 3813957
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

نمایشگاه قرآن و فرصتی برای بیان چالش‌های مؤسسات مردمی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حضور مؤسسات مردمی مطرح در فضای نمایشگاه قرآن، فرصتی را ایجاد کرد که باز چالشی‌ترین مباحث چون داستان طویل ادغام دو اتحادیه قرآنی، تخصیص اعتبارات برای رونق بخش‌های مردمی، بیمه فعالان قرآنی و... با ابعادی جدیدتر و حتی گاهی تندتر از قبل مطرح شود.

نمایشگاه قرآن و فرصتی برای بیان چالش‌های مؤسسات مردمی

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با خبرهای متعدد بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و اخباری چون فراخوان اعطای گواهی‌نامه تخصصی به قاریان و مدرسان پیشکسوت قرآن، اعزام کاروانی از منتخبان سومین دوره شوق تلاوت به سوریه و لبنان، افتتاح پنجمین استودیوی تخصصی ضبط آثار صوتی در مهد قرآن، اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری، خبر تعطیلی مؤسسه‌ای قرآنی در اردبیل، جشن سالگرد تاسیس خبرگزاری قرآن و...همراه بود.
فراخوان اعطای گواهی‌نامه تخصصی به قاریان و مدرسان پیشکسوت قرآن
براساس اعلام دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم طرح ارزیابی و اعطای گواهی‌‌نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن به منظور ساماندهی جایگاه و سطح‌بندی این قشر از سال ۱۳۹۰ آغاز و تاکنون هفت دوره آن برگزار شده است که ثمره آن، دریافت گواهی‌نامه‌های تخصصی، از سوی شماری از استادان و معلمان قرائت قرآن بوده است.
همچنین در اواخر سال ۱۳۹۷ با تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد طی فراخوانی در یک بازه زمانی یک‌ساله( تا آذرماه ۹۸) به متقاضیان از بین مدرسان و قاریان برجسته و پیشکسوت کشور که سن آنان بالای ۵۰ سال باشد، بدون شرط طی کردن آزمون‌‌های معمول، گواهی‌نامه در یکی از درجات ۱ تا ۳ اعطا شود.
مسابقه پیامکی معارف قرآنی

در ایام ماه مبارک رمضان و همزمان با برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مسابقه‌ای با محوریت سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی برگزار می‌کند. سؤالات این مسابقه به دو شیوه اینترنتی و پیامکی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت سؤالات مسابقه پیامکی به غرفه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور مستقر در نمایشگاه قرآن مراجعه کنند.
اعزام کاروانی از منتخبان سومین دوره شوق تلاوت به سوریه و لبنان
طبق وعده‌ای که به برگزیدگان سومین مرحله مسابقات شوق تلاوت داده شده بود، مراحل سفر آنها به سوریه و لبنان فراهم شد. بر این اساس کاروان قرآنی طی بازه زمانی۱۲ روزه به کشورهای سوریه و لبنان عزیمت کردند که طی این مدت منتخبان به اجرای برنامه در محافل می‌پردازند.
اجرای برنامه زنده «صهبا» در آستان امامزادگان پنج تن لویزان

با استقرار واحد سیار شبکه رادیوی قرآن در آستان امامزادگان پنج‌تن لویزان، برنامه شبانگاهی صهبا از این محل معنوی به‌صورت زنده پخش می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی محبوبه کلانتر و اجرای حمید مجیدی‌مهر هر شب از ساعت ۲۱:۴۵ تا نیمه شب بر روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود.
نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی مؤسسات
نشست بررسی وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی با انتقادات تندی از عهدشکنی‌ها در اجرای مصوبه شورای توسعه فرهنگی قرآنی همراه بود. طی این نشست بر رویکرد منفعلانه شورای توسعه، اعضای صندوق توسعه، اعطای پنج درصد بودجه به بخش مردمی و... اشاره شد.
اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. دومین دوره این مسابقات در ۲۰ رشته شامل صوت و لحن، ترتیل، مفاهیم، تفسیر، حفظ، اذان، مداحی، خوشنویسی، حفظ کودکان، نقاشی کودکان و روش تدریس قرآن با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از کارگران و خانواده‌های ایشان به مناسبت هفته کارگر برگزار شد.
رونمایی از قرآن منحصربه‌فرد در شب فرهنگ قرآنی کردستان
شب فرهنگی استان کردستان با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ استان کرستان در نمایشگاه قرآن برگزار شد که طی آن از قرآن منحصر به فرد کتابت شده به قلم استاد علی‌اشرف زانیار یکی از هنرمندان کردستانی رونمایی شد و در بخش دیگری از این مراسم از فعالان قرآنی استان کردستان تجلیل شد
نمایشگاه قرآن و نشست تخصصی گزارش فعالیت کمیته تخصصی اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی
در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست تخصصی گزارش فعالیت کمیته تخصصی اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی‌ با حضور محمدرضا داودآبادی فراهانی، رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه قرآنی در غرفه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.
تشریح نحوه شکل‌گیری کمیته تخصیص، بهره‌مندی برابر دو اتحادیه قرآنی از بودجه سال ۹۷، کمیته تخصیص به خودی خود بودجه را توزیع نمی‌کند، چرایی عدم تخصیص ۵۰ درصد بودجه قرآنی به بخش مردمی، پایان حق عضویت برخی اعضای فعلی کمیته تخصیص و انتخاب نشدن اعضای جدید و ... از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آن پرداخته شد.
همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران
هجدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن»،با تجلیل از پنج چهره قرآنی و یک خانواده شهید با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در این دوره از همایش از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن، محمد بادپا، فعال قرآنی، حسن ربیعیان، مدرس، قاری و داور قرآنی، محمود پاک‌نیت، هنرمند قرآنی و فروغ‌السادات موسوی‌بلده، بانوی فعال قرآنی، همچنین در این مراسم از خانواده شهیدان قرآنی مصطفی و مجتبی کاشفی تجلیل شد.
همچنین این برنامه که به همت فرهنگسرای قرآن و با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران هرساله در آستانه نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع) برپا می‌شود، در راستای تکریم از قرآنیانی است که سالیان سال در این عرصه فعالیت کرده‌اند.
تعطیلی یکی از مؤسسات قرآنی برتر در اردبیل
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سرای ذکر اردبیل، تنها مؤسسه بخش خصوصی این شهرستان پس از چهار سال فعالیت، به دلیلی چون مانع‌تراشی تعطیل شد. این مؤسسه با وجود ۱۲۰ قرآن‌آموز خردسال و نوجوان در حال آموزش و برگزاری صدها کارگاه‌ تخصصی و عمومی و کلاس‌های متنوع و اردوهای فرهنگی ـ مذهبی و جذب بییش از دو هزار قرآن‌آموز خردسال، نوجوان و بزرگسال، از اردیبهشت‌ماه امسال فعالیتش را متوقف و مؤسسه به صورت رسمی تعطیل شد.
رونمایی از اپلیکیشن مکان‌یاب مؤسسات قرآنی
مراسم رونمایی از اپلیکیشن مکان‌یاب مؤسسات قرآنی به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن برگزار شد. این اپلیکیشن این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد که مؤسسات قرآن دارای مجوز را در منطقه‌ای که قرار دارند تا ۱۰ کیلومتر دریافت کنند. همچنین با کلیک بر روی مکان‌یاب مؤسسه، اطلاعات تکمیلی آن را دریافت کنند. در این نرم‌افزار امکان جستجو بر اساس نام مؤسسه، استان و شهر نیز وجود دارد. علاقه‌مندان پس از دریافت این اپلیکیشن می‌توانند آن را بر روی مسیریاب‌های ایرانی نیز اضافه کنند.
نمایش فعالیت‌های قرآنی بخش مردمی در ۲۴ غرفه
بخش مؤسسات بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در منتهی الیه نمایشگاه و در همسایگی بخش دانشگاهی و نهادهای قرآنی دولتی پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی است. در این بخش گویی رقابتی ناخواسته بین غرفه‌داران برای جذب مخاطب شکل گرفته است. رقابتی که شاید خود مسئولان موسسات و غرفه‌داران آن را قبول نداشته باشند، اما هر مراجعه کننده با یک بار عبور از راهروهای این بخش به خوبی متوجه این حس رقابت می‌شوند، حسی که اگر وجود نداشت مطمئنا شاهد این حجم از پیشرفت موسسات مردمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی نبودیم.
پس از بررسی ایده‌ها و طرح‌های مؤسسات در جلسات مختلف شورای سیاست گذاری و ... تعداد ۱۵ طرح مورد حمایت مادی معاونت قرآن و عترت و شورای برنامه و بودجه نمایشگاه قرآن قرار گرفت. علاوه بر دو اتحادیه بخش مردمی که در این نمایشگاه حضور دارند، شاهد حضور مؤسسات دیگری همچون نورالمجتبی، احسن‌الحدیث، مهد قرآن، حافظون، اسوه و مؤسسات دیگری هستیم که هر کدام به فراخور فعالیت خاصی که دارند، به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند.
جلسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با حجت‌الاسلام عاملی
جلسه‌ای مشترک با حضور اعضای هیئت رئیسه (شامل مدیرعامل، نایب رئیس و رئیس هیئت مدیره) و تنی چند از اعضای هیئت مدیره این اتحادیه با حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزار شد.
در این جلسه ضمن ارائه گزارش از روند فعالیت‌های قرآنی کشور، کلیاتی چون ارائه دیدگاه‌ها و نظرات درباره وضعیت قرآنی کشور و راه‌های بهبود آن و نوع همکاری اتحادیه با شورا مطرح و درباره آنها بحث و تبادل نظر شد.
افتتاح پنجمین استودیوی تخصصی ضبط آثار صوتی در مهد قرآن
آیین افتتاح پنجمین استودیوی تخصصی ضبط آثار صوتی قرآنی مؤسسه مهد قرآن با ظرفیت ارتقای تولید تصویری آثار قرآنی، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
انتقال مفاهیم قرآنی در قالب صوتی و تصویری، بهره‌مندی همه مؤسسات قرآنی استان تهران از ظرفیت استودیوی فوق، راه‌اندازی بخش تصویری استودیو در آینده نزدیک، اشاعه فرهنگ دینی و خودکفایی از جمله مواردی بود که طی این جلسه بیان شد.
انتهای پیام

captcha