قرآن به دنبال ایجاد نگاه توحیدی در زندگی انسان است/ 6 توصیه پیامبر(ص) به امام علی(ع)
کد خبر: 3813986
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
حجت‌الاسلام رفیعی:

قرآن به دنبال ایجاد نگاه توحیدی در زندگی انسان است/ 6 توصیه پیامبر(ص) به امام علی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه ضمن بیان شش توصیه پیامبر(ص) به امام علی(ع) گفت: هدف قرآن از بیان نعمات الهی برای انسان ایجاد نگاه توحیدی به جای نگاه مادی در او است.

قرآن به دنبال ایجاد نگاه توحیدی در زندگی انسان است/ 6 توصیه پیامبر(ص) به امام علی(ع)به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، اول خردادماه در جمع زائران حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر سوره انبیاء با اشاره به ذکر برخی نعمات مانند آب، کوه و ... در قرآن برای اینکه انسان به خدا ایمان بیاورد، گفت: خداوند آب را مایه حیات و زندگانی همه موجودات برشمرده است؛ آب دو تفسیر دارد که یکی نطفه و دیگری همین آب است که در دریا و رودخانه‌ها است.

رفیعی بیان کرد: خداوند انسان را به تفکر در خلقت شب و روز و خورشید و ماه دعوت کرده و فرموده که خورشید و ستارگان و ماه در آفرینش شناور هستند و به جایی وصل نیستند؛ حال ای انسان تو این مسائل را می‌بینی چرا عبرت نمی‌گیری.

وی با بیان اینکه نوع نگاه انسان به آفرینش بسیار مهم است و انسان موحد نگاه توحیدی دارد بیان کرد: قرآن می‌خواهد بگوید نگاه شما به آفرینش، باید توحیدی و عبرت‌آموز و نه تمسخرگرایانه باشد. 

رفیعی به حادثه کربلا اشاره و تصریح کرد: حضرت زینب(س) در پایان عاشورا فرمود که ما رایت الا جمیلا؛ در روایت داریم که هر اتفاقی که برای پیامبر می افتاد نمی‌فرمود که ای کاش این طور نمی‌شد. مثلاً در صلح حدیبیه 1400 نفر همراه پیامبر از مدینه محرم شدند تا به مکه بروند ولی در نزدیک مکه دشمنان راه را بر آنان بستند و 20 روز لشکر اسلام پشت مکه محرم مانده بودند و در نهایت قرارداد صلح حدیبیه را نوشتند و قرار شد مسلمین به مدینه برگردند؛ برخی از لشکر ایشان گفتند که چه قرارداد سوئی بود ولی پیامبر آن را نعم التفح دانستند.

استاد حوزه با بیان اینکه نوع نگاه انسان نشانه نوع تفکر او است اظهار کرد: اگر نگاه ما به زندگی درست شود، مصیبت آسان می‌شود و از هر حادثه درس توحید می‌گیریم و امید وارد زندگی ما خواهد شد و بهترین نعمت را نعمت ایمان و توحید خواهیم دانست.

وی با اشاره به داستان خضر و موسی بیان کرد: موسی(ع) ظاهر کارهای خضر را می‌دید، ولی خضر باطن مسائل را می‌دیدید، بنابراین نوع نگاه بسیار مهم است؛ لذا اگر کسی مصیبت فرزند دید و نگاه درستی داشته باشد همین سبب ارتقاء وجودی او خواهد شد و آن را نعمت می‌بیند، همانطور که امام(ره) شهادت آقا مصطفی را الطاف خفیه الهی دانست.

رفیعی تأکید کرد: تا یک جوان لاابالی و شقی دیدیم، تصور نکنیم که او باید اعدام شود، بلکه افراد زیادی بوده‌اند که در نهایت اهل نجات شدند، همان طور که حر صحابه امام حسین(ع) شد. تا یک بیماری وارد زندگی شد، فوراً آن را به بدی تعبیر نکنیم، شاید خدا خواسته که به ما اجر بدهد.

وی تصریح کرد: اگر نگاه مثبت در روابط اجتماعی به خصوص خانواده‌ها ایجاد شود بسیاری از گرفتاری‌ها و برخوردهای نادرست از بین خواهد رفت.

رفیعی با اشاره به توصیه پیامبر(ص) به امام علی(ع) بیان کرد: ایشان فرمودند ای علی اگر دیدی مردم اشتغال به مستحبات دارند، تو به واجبات بها بده؛ اگر آنان به تأمین دنیای خود مشغول هستند، تو به فکر آخرت خودت باشد و نماز و قرآن خواندنت را تزئین کن. اگر دیدی مردم به عیب‌جویی از هم مشغول هستند تو به فکر عیوب خودت باش؛ اگر دیدی مردم به خلق متوسل می‌شوند، تو به خدا متوسل شو و اگر دیدی مردم دنبال کثرت عمل هستند، تو به اخلاص در اعمالت بپرداز.

انتهای پیام 

 

captcha