دلایل نیاز به قرآن با وجود پیشرفت علم
کد خبر: 3814092
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶

دلایل نیاز به قرآن با وجود پیشرفت علم

گروه ادب ــ کسانی بیان می‌کنند که با وجود علم چه نیازی به دین هست، مانند این است که فرزندی بگوید به راهنمایی‌های پدر نیازی ندارد. در واقع عقل و علم و دین در کنار هم سازنده هستند و بی‌اعتنایی به پیام‌های الهی محروم کردن بشر از مجرایی به مراتب گسترده‌تر از تجربه است و چه ظلمی بالاتر از اینکه بشر چشمش را به روی دانستنی‌ها ببندد.

دوری از قرآن عامل خواری و ذلت مسلمانان استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ میکائیل بهاری، نویسنده و پژوهشگر قرآنی، شب گذشته، 1 خردادماه، در نشست تخصصی «پژوهش‌های علمی در قرآن» در غرفه خانه کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن با اشاره به آیه ۷۸ سوره نمل گفت: دانشمندان به حواس پنجگانه دست یافته‌اند، اما از قلب به عنوان یک خروجی، که در این آیه بیان شده، هنوز اطلاعی ندارند و به علم آن دست نیافته‌اند.

وی در ادامه با تأکید بر انس با قرآن افزود: گرفتاری مسلمانان در زمان حاضر به دلیل دوری از قرآن و تعالیم آن است و همین امر باعث شده از قافله تمدن بشری عقب بیفتند و با وجود جمعیت بیش از یک میلیارد نفری، مسلمانان خودباخته‌اند و از تفرقه رنج می‌برند؛ از این رو نیاز است که به این کتاب روی بیاوریم.

بهاری ادامه داد: در دوران رشد علم ذکر گوشه‌ای از تذکرات علمی آخرین کتاب الهی از ضروریات یک اقدام فرهنگی است تا انسان‌ها، به ویژه جوانان تشنه علم و معرفت، به سوی دریای پربرکت قرآن رهنمون شوند.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره اسراء گفت: راهی که قرآن پیشنهاد می‌کند استوارترین راه است، اما در فضای مجازی شبهاتی را مطرح می‌کنند؛ از جمله اینکه با وجود علم چه نیازی به قرآن هست یا به جای علم چرا باید ارزش‌ها را با دین سنجید! اسلام عقل را در راستای وحی بیان می‌کند و عقل و علم نیاز به وحی دارند و در عرض هم و نه در طول هم قرار دارند.

این پژوهشگر تصریح کرد: کسانی بیان می‌کنند که با وجود علم چه نیازی به دین هست، مانند این است که فرزندی بگوید به راهنمایی‌های پدر نیازی ندارد. در واقع عقل و علم و دین در کنار هم سازنده هستند و بی‌اعتنایی به پیام‌های الهی محروم کردن بشر از مجرایی به مراتب گسترده‌تر از تجربه است و چه ظلمی بالاتر از اینکه بشر چشمش را به روی بخشی از دانستنی‌ها ببندد.

وی با اشاره به شبهه نیاز نداشتن به دین نیز بیان کرد: تمام کارخانجات دنیا برای تولیدات خود دفترچه راهنما تهیه و در کنار محصولات خود قرار می‌دهند. این دفترچه مشتریان را راهنمایی می‌کند. بنابراین ما نیز آفریدگاری داریم و قرآن برای راهنمایی ماست.

بهاری گفت: چرا دانشمندانی که عمر خود را در راه شناخت پدیده‌ها گذرانده‌اند ایمان نمی‌آورند. گوته می‌گوید که اگرچه همواره از قرآن روی برمی‌گردانیم و در همان مرحله اول از آن دوری می‌کنیم، اما خیلی زود قرآن ما را به سوی خود جذب می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به شکایت پیامبر(ص) به سبب رها کردن قرآن بیان کرد: پشت کردن به قرآن در این دنیا برای مسلمانان ذلت و خواری به بار آورده و در روز آخرت نیز شکایت پیامبر(ص) از آنان را به دنبال خواهد داشت. در حالی که قرآن قانون و برنامه زندگی است و همه بشریت باید آن را مورد توجه قرار دهند، اما در حال حاضر بیشترین توجه به قرآن به قعالیت‌های ظاهری مانند برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات و یا نوشتن قرآن بر روی برنج، طلا معطوف است و این اندازه نزد ما کم‌ارزش شمرده می‌شود و مهجور است.

بهاری در پایان گفت: قرآن فقط کتاب تلاوت و تجوید نیست، بلکه کتاب تدبر و اندیشه است و تلاوت باید مقدمه باشد. همه مأمور به تدبر در قرآن هستیم. بنابراین تدبر به گروه خاصی اختصاص ندارد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
حدیقه رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۵:۲۴
0
0
درود بر پسرخاله عزیزم انشالاه همیشه موفق
captcha