نمایشگاه قرآن هنوز از گفتمان‌سازی فاصله دارد
کد خبر: 3814121
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
نمایشگاه چهاردهم/

نمایشگاه قرآن هنوز از گفتمان‌سازی فاصله دارد

گروه معارف - عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد گفت: موضوعی که بازهم تکرار آن را در چهاردهمین نمایشگاه قرآن مشهد دیدیم، توجه هر بخش و نهادی به تبلیغ خود بود و هنوز هم گفتمان‌سازی و ارتباطات هم افزا میان فعالان عرصه‌های قرآنی دیده نمی‌شود.

نمایشگاه قرآن هنوز از گفتمان‌سازی فاصله داردمحسن رجبی، عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: شاید شناخت مبانی گفتمان‌سازی و تحقق و آن در عرصه نمایشگاه نیازمند بررسی‌های بیشتری است تا نخبگان حوزه و دانشگاه در نشست‌های ویژه‌ای به مقصود گفتمان‌سازی در بازه برگزاری نمایشگاه دست یابند.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن روند رو به رشدی دارد، اضافه کرد: ارائه فعالیت‌های مدرسه قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان هم که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده، از جمله نقاط مثبت این نمایشگاه بود چرا که همواره در حوزه این انتقال وجود داشته که قرآن محور درس و بحث حوزه علمیه قرار نمی‌گرفت. فعالیت‌های قرآنی در حوزه مختص کسانی مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری بود که به صورت خودجوش به این سمت رفته بودند.
لزوم توجه به روش‌های آموزش قرآن در جهان اسلام
این مدرس دانشگاه ادامه داد: مباحث مربوط به حفظ قرآن و تدبر در کلام الهی نیازمند یک توجه ویژه در سطح کشور است. لازم است برای رسیدن به این مهم روش‌ها و آموزش های مختلف و متنوع در سطح جهان اسلام مورد بررسی قرار گیرد تا آن دسته از روش‌ها و آموزش‌هایی که نتایج مثبتی نداشته، کنار گذاشته شود. البته چنین شرایطی می‌طلبد تا حوزه و دانشگاه ارتباط بیشتری داشته باشند تا این هم‌افزایی به صورت مناسب‌تری صورت پذیرد.
رجبی اظهار کرد: برای من که هر سال از نمایشگاه دیدن می‌کردم، جذابیت جدیدی به نسبت دوره‌های قبلی برگزاری احساس نمی‌شد. من به عنوان یک استاد دانشگاه وقتی وارد نمایشگاه قرآن می‌شوم، انتظار دارم که جدیدترین آثار پژوهشی مرکز کتاب و مقالات پایان‌نامه‌ها با خبر باشم، حداقل چند این نسخه از این آثار در نمایشگاه هم قابل خریداری و هم قابل مشاهده باشد.
وی گفت: ستاد و کمیته‌های برگزاری این نمایشگاه به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند که جدیدترین آثار پژوهشی حوزه‌های مختلف قرآنی را طی یک سال اخیر جمع آوری نموده در قالب‌های تبلیغی متعدد تهیه کند و در اختیار پژوهشگران قرار دهند. این بی‌خبری پژوهشگران از حوزه نشر را پوشش دهند و نمایشگاه یک دستاورد پژوهشی سالانه برای خود نیز داشته باشد.
نمایشگاه قرآن در معرفی ایده‌ها برنامه منسجم ندارد
عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد با تاکید بر اهمیت طرح‌های قرآنی جدید و موفق در سطح جامعه عنوان کرد: در نمایشگاه قرآن باید آن دسته از طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی در حوزه تعلیم و تربیت و تبلیغ قرآن که از سوی موسسات و مراکز قرآنی به انجام رسیده، به مردم معرفی شود. در این زمینه هم به صورت منسجم کاری انجام نشده و اگر اتفاقی در سطح نمایشگاه شکل گرفته، بسیار پراکنده است و مخاطب سخت به طرح مورد نظر دست می‌یابد.
رجبی اظهار کرد: محیط نمایشگاه نسبت به سال‌های اخیر برگزاری بسیار بهتر شده است. همین مساله در سال‌های اخیر باعث شده بود تا آثار بسیار کمتری در حوزه‌های قرآنی ارائه شود. در این دوره از برگزاری نمایشگاه آثار بسیار خوبی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی و همچنین حوزه علمیه خراسان ارائه شده بود. البته در کل محیط برگزاری نمایشگاه در این دوره با آلودگی صوتی زیادی همراه بود و چیدمان غرفه‌ها هم نظم و ترتیب خاصی نداشت یعنی نه به صورت موضوعی و محتوایی و یا به صورت ردیفی منظم نشده بود.
انتهای پیام

captcha