نمایشگاه قرآن نیازمند بازخوانی و تحول جدید است
کد خبر: 3814151
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
نمایشگاه چهاردهم/

نمایشگاه قرآن نیازمند بازخوانی و تحول جدید است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن با چند ساعت جلسه گذاشتن تعیین تکلیف نمی‌شود، گفت: نیازمند بازخوانی و تحول جدید در برگزاری نمایشگاه هستیم.

نمایشگاه قرآن نیازمند یک بازخوانی و تحول جدید استجعفر حسینی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص کم و کیف چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: نمایشگاه امسال با توجه به اینکه در محل خود نمایشگاه برگزار شد، دارای فضای نمایشگاهی با ظرفیت مناسب بود و از جهاتی نیز نسبت به سال گذشته با اینکه در وسط شهر برگزار شد، از شرایط بهتری برخوردار بود. در مجموع جانمایی غرفه‌ها مطلوب نبود اما شاهد استقبال مردم در روزهای اخیر بودیم.

تخصصی‌شدن نمایشگاه کیفیت را بالا می‌برد

وی در خصوص بخش محتوایی این دوره از نمایشگاه تصریح کرد: در ارائه محتوای غنی و قوی، ضعف داریم که شاید یک بخش آن مربوط به تنبلی خودمان به عنوان مسئولان و متولیان برگزاری این نمایشگاه است. اگر ما نمایشگاه را تخصصی کنیم، به عنوان مثال یک سالن را به کار کودک، یک سالن را به فروشگاه و سالن‌های هنری و... اختصاص دهیم، با کیفیت محتوایی بهتری روبرو می‌شدیم.
حسینی افزود: هرچند تخصصی کردن بخش‌های مختلف نمایشگاهی کار آسانی نیست، اما برای نمونه یک سال به فعالیت تخصصی بپردازیم تا مشاهده کنیم تا چه اندازه مخاطب جذب می‌شود. در نمایشگاه فعلی مشخص نیست برای رفع نیاز، به کدام بخش باید مراجعه شود، در حالیکه اگر با روند تخصصی روبرو باشیم با تفکیک غرفه‌ها، دسترسی هر فرد به نیازش بهتر و آسان‌تر خواهد شد.
وی ادامه داد: مردم رغبت زیادی به اینکه ادارات و نهادها بخواهند صرفاً گزارش کار داشته باشند، ندارند. چرا که بیشتر تمایل دارند خروجی کار نهادها و دستگاه‌ها را در جامعه ببیند. اگر من به عنوان مسئول بگویم این کار انجام شده، اما حافظ قرآن به آن مفهوم قرآنی تربیت نشده باشد، عملا فایده‌ای نخواهد داشت، هرچند مسئولان زحمت می‌کشند اما مردم می‌خواهند نتیجه کار را در کف جامعه ببینند.
رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اگر این رویکرد تخصصی شدن اتفاق بیفتد آنگاه بازدیدکنندگان احساس بهتری از حضور در نمایشگاه خواهند داشت، تا اینکه بیشتر تصور کنند وقت‌گذرانی می‌کنند.

تردید در ملی بودن نمایشگاه
وی با بیان اینکه در ملی بودن نمایشگاه تردید وجود دارد، چه رسد به بین‌المللی بودن، اظهار کرد: نمایشگاه امسال با اینکه رویکرد بین‌المللی داشت، اما من به عنوان یکی از مجریان نمایشگاه، تفاوت چندانی با سال‌های گذشته احساس نکردم. جمعی از طلاب جامعةالمصطفی می‌آیند و مطالبی از کشور خود ارائه می‌دهند و مانام این کار را بین‌المللی می‌گذاریم، در صورتی که این نماد بین‌المللی نیست، بلکه نمایشگاه بین‌المللی سطحی دارد که به عنوان مثال یک عرب‌زبان یا انگلیسی‌زبان هم که به این نمایشگاه می‌آید، برایش قابل استفاده باشد در حالیکه واقعا نمایشگاه ما این نیست، یعنی از اینکه حتی برای خودمان هم قابل استفاده باشد تردید داریم.

نمایشگاه با چند ساعت جلسه تعیین تکلیف نمی‌شود
وی گفت: در این خصوص کار زیاد صورت گرفته، اما آیا هر سال باید نمایشگاه را مانند سال قبل برگزار کرد و این روند را ادامه داد؟ البته که اینطور نیست و باید هر سال با یک تحول جدید نمایشگاه برگزار شود که این موضوع مربوط به مجریان امر است، چرا که نمایشگاه با چند ساعت جلسه گذاشتن کارش حل و تعیین تکلیف نمی‌شود.
حسینی افزود: مسئولان و مجریان باید نمایشگاه را از دید مردم نه از دید خودشان ببینند، باید مشاهده کنند که چقدر مخاطب داشتند و چقدر از افراد می‌گویند نیازمندی‌هایشان در نمایشگاه رفع شده؟ چه تعداد از افراد به یکدیگر توصیه می‌کنند که نمایشگاه را حتماً ببینید و از دست ندهند؟ و یا اینکه همینطور بی‌هدف چرخیدند. مشخصاً این تشنگی را در مخاطبان ندیدم که برای رفع نیاز خاصی به غرفه مورد نظر مراجعه کنند.
رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در واقع نمایشگاه باید مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، نه اینکه صرفاً جنبه دورهمی داشته باشد و مخاطب فقط بیاید و پس از افطار وقتی بگذراند و دست خالی برگردد. مسئولان چون درگیر کار هستند، تنها نقاط قوت را می‌بینند.
حسینی بیان کرد: نمایشگاه ما تا زمانی که بخواهد به مرحله اغنای توقعات مردمی برسد راه زیادی در پیش دارد. شاید 10 سال پیش این نمایشگاه مردم را اغنا می‌کرد، اما قرار نیست ما هرسال با تکرار همان تجربیات گذشته وارد شویم این نحوه از برگزار کردن نمایشگاه درست مانند همان کاری که در مسابقات قرآن از اول انقلاب تاکنون بدون هیچ تغییری در حال برگزار شدن است، که این هیچ فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام

captcha