سرنوشت‌سازی در شب قدر را خودمان رقم بزنیم
کد خبر: 3814155
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کارشناس مذهبی:

سرنوشت‌سازی در شب قدر را خودمان رقم بزنیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ کارشناس حوزوی گفت: شب قدر موتور محرکه خوبی برای تغییر رفتار بشری است چرا که انسان با قدر دانستن آن می‌تواند در مسیر فرهنگی حرکت کند؛ لذا سرنوشت‌سازی در شب قدر را اول باید خودمان رقم بزنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام بهزاد حبیبی، کارشناسی دینی گفت: یکی از مقدس‌ترین شب‌ها در ادبیات اسلام، شب قدر است چرا که نزول قرآن، تقدیر سرنوشت انسان، ارتباط با خدا و احیا در این شب‌های نورانی و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) از شاخصه‌های مطرح در این شب است.

این کارشناس حوزه و دانشگاه افزود: این موارد بی ارتباط با اعمال عبادی در این شب نیست؛ برای همین در کتب دعا به اعمال مخصوص این شب اشاره ویژه‌ای شده است که در یک تقسیم‌بندی می‌توان اعمال این شب را به اعمال ذکری، فکری و جوارحی تقسیم کرد. اذکاری مانند جوشن کبیر و دعای مجیر، افکاری در خلوت شبانه و اعمالی همچون دستگیری از مستمندان در این شب‌ها سفارش مخصوص به خود را دارند.

وی بیان کرد: اگر این عبادات به صورت صحیح انجام پذیرد، آن موقع است که هم نزول قرآن و هم تقدیر سرنوشت به خوبی معنی می‌شود تا شبهاتی را نیز به دنبال نداشته باشد. کسی که به ذکر و ارتباط با خدا در این شب به صورت صحیح عمل کند، یعنی دل را از لقمه حرام و بغض و کینه‌ها دور سازد این ظرف پاک زمینه نزول قرآن را پیدا می‌کند و معنای در شب قدر نیز رقم می‌خورد و اما اگر این اذکار لقلقه زبان شد، نهایتاً چیزی جز مقداری ثواب برای صاحب خود نخواهد داشت.

حبیبی گفت: هر گاه انسان در خلوت شبانه خود تفکری در گذشته و آینده خود داشته باشد، کم کم به اشتباهات خود پی برده و با توبه واقعی از آن و تصمیم بر اصلاح گذشته می‌تواند آینده‌ای را برای خود ترسیم کند که سرنوشتی را از نو برای او بنویسد پس دقت در این امر که اتفاقات شب قدر را ما باید رقم بزنیم، ضمن حل شبهات، دقت بیشتر انسان در درک این شب را به ارمغان می‌آورد.

این کارشناس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: از سوی دیگر توجه به شخصیت بزرگواری همچون حضرت علی(ع) می‌تواند موتور محرکه خوبی برای کسانی باشد که قصد تغییر دارند چرا که الگوگیری از این شخصیت الهی و امید به عنایت آن حضرت می‌تواند انسان نا امید از سیستم‌های فرهنگی بشری را به حرکت وا دارد و با الگو قرار دادن این شخصیت هدف حرکت را مشخص سازد.

فاطمه جمال بافرانی 

انتهای پیام

captcha