ریا موجب از بین رفتن اعمال انسان است
کد خبر: 3814164
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
آیت‌الله سبحانی:

ریا موجب از بین رفتن اعمال انسان است

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ مرجع تقلید شیعیان ریاکاری را مایه از بین رفتن نتیجه اعمال در آخرت دانست و تاکید کرد: باید تلاش کنیم که اعمال ما در دنیا و آخرت ثمر بخش باشد.

ریا موجب از بین رفتن اعمال انسان استبه گزارش ایکنا از قم، آیت الله العظمی سبحانی ظهر امروز دوم خردادماه در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه گفت: مادی گرایان بیان می کنند که وابستگی به خدا از خود بیگانگی است و به همین دلیل مالکیت نیز وابستگی آور است و از نظر آنها مطرود است.

وی افزود: خدا شناسی و اعتقاد به خدا جزیی از فطرت انسان است؛ خوشبختانه دانش های امروز هم این حقیقت را ثابت کرده است؛ انسان دارای ابعاد چهارگانه است؛ یک بعد آن، بعد گرایش های علمی است زیرا همه بشر دارای بعد آگاهی هستند.

این مرجع تقلید بیان کرد: گرایش اخلاقی از دیگر گرایش‌های انسان است و خوبی و بدی را می فهمند؛ حتی انسان های بد نیز سعی می کنند خود را انسان های پاک و عفیف نشان دهند؛ عفت، تقوا، عدالت و... از جمله این گرایش‌ها است.

وی گفت: گرایش سوم، گرایش به زیبایی است؛ در همه افراد علاقه به زیبایی وجود دارد و رشد هنر در جوامع مختلف نیز وابسته به همین عنصر زیبایی دوستی است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: گرایش به ماورای طبیعت از دیگر گرایش های فطری انسان است؛ بشر تا کنون 17 تمدن را پشت سر گذاشته است و در تمام تمدن ها نیز گرایش به عبادت وجود داشته است.

این مرجع تقلید بیان کرد: افراد مادی عینک مادی را به چشم می زند و به این مباحث توجه نمی کند؛ اگر انسان با دانشمندان روانکاو مصاحبه شود اذعان می کنند که بشر دارای این ابعاد فطری است و قطعا توجه به عالم بالا نیز از مهمترین ارکان فطریات انسان است.

وی گفت: خداوند در آیه 67 سوره توبه بیان می کند که کسانی که از بعد چهارم فطرت خود غافل شدند در نهایت خود را نیز فراموش کرده اند؛ خدافراموشی، همان خود فراموشی است و خدایاری نیز همان خودیاری است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: خداوند در آیه « الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ » به بحث قصه انبیا و امم می پردازد؛ در این آیه می فرماید که پیش از شما نیرومند تر و پر فرزند تر و ثروت مندتر از شما(کفار و منافقان) آمده بود ولی گرفتار شدند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در آخرت اعمال منافقان از بین می رود؛ منافقان در دنیا اعمال خیری نیز داشتند ولی چون کار آنها برای خدا نبود از کار خود هیچ بهره ای نمی برند؛ این گروه حتی در دنیا نیز نتیجه اعمال خیر خود را نیز نمی دیدند.

وی گفت: باید تلاش کنیم که اعمال ما برای دنیا و آخرت ما ثمربخش باشد؛ ممکن است عمل ریاکارانه در دنیا برای انسان نتیجه بخش باشد ولی در آخرت قطعا دست انسان خالی خواهد بود.

انتهای پیام

captcha