ارائه روزه به‌عنوان رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری
کد خبر: 3814187
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲

ارائه روزه به‌عنوان رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری

گروه اجتماعی - مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه گفت: همه مشترکات ادیان توحیدی را می‌توان در انگیزه‌ها و رفتارهای صیام مورد مطالعه قرار دارد و بصورت الگو برای جهانیان پیشنهاد کرد، چراکه افراط و تفریط در آن جایی ندارد و روزه را می‌توان به‌عنوان یک رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری ارائه کرد.

ارائه روزه به‌عنوان رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد مهدی‌پور، مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه، صبح امروز، ۲ خرداد ماه، در نشست تخصصی آیین روزه‌داری در فرهنگ اقوام و ادیان، اظهار کرد: اطاعت از ولایت و رهبری و وحدت میان اقوام و ادیان، دو عامل مهم تاثیرگذار در فتح خرمشهر بودند.
وی افزود: وقتی از قومیت سخن می‌گوییم، ناظر به استعدادها و پتانسیل‌ها بوده و زمانی‌که نگاه توحیدی به اقوام می‌کنیم، توانمندی‌های خاصی که می‌توانیم پیدا کنیم، باید به‌صورت قانون کلی دربیاوریم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی‌پور ادامه داد: ادیان، ناظر به رفتارهای توحیدی بوده و فقه ادیان توحیدی، تایید کردن رفتارها را برعهده دارد و اگر به‌صورت فقه کلان به ادیان بنگریم، خواهیم دید که باید قواعد را دوباره بنویسیم.
وی با اشاره به اینکه در رابطه با فقه اقوام و ادیان توحیدی، در تمدن اسلامی و توحیدی چند مولفه از جمله اقتصادی، تربیتی و سیاست را داریم، تصریح کرد: ما باید بتوانیم در دنیای جهانی شدن که غرب ارائه می‌دهد، از نظر توحیدی به این گزاره‌ها درست جواب دهیم.
مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: همه مشترکات ادیان توحیدی را می‌توان در انگیزه‌ها و رفتارهای صیام مورد مطالعه قرار دارد و به‌صورت الگو برای جهانیان پیشنهاد کرد، چراکه افراط و تفریط در آن جایی ندارد و روزه را می‌توان به‌عنوان یک رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری ارائه کرد.
انتهای پیام

captcha