رونمایی از سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی قرآن
کد خبر: 3814222
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
در پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج انجام شد؛

رونمایی از سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، که عصر امروز در نمایشگاه قرآن برگزار شد، سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی قرآن کریم رونمایی شد؛ با راه‌اندازی این سامانه تمامی دستگاه‌ها برنامه‌ها و گزارش‌های خود را از این طریق ارائه خواهند داد.

راه‌اندازی سازمانه «سمات» و رونمایی از دست‌نامه جلسات کمیسیون تبلیغ

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، عصر امروز، دوم خردادماه، در سالن تشریفات نمایشگاه قرآن برگزار شد.

محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، در مورد جزئیات آن گفت: در این جلسه ابتدا تقویم جلسات سال 98 تصویب شد که براساس آن هشت جلسه تا پایان سال برگزار می‌شود؛ یعنی دو جلسه در هر فصل.

وی در خصوص مصوبه دیگر این جلسه اظهار کرد: پیش از این انتخاب اعضای حقیقی کارگروه‌ها باید حتماً با کمیسیون گردش کار می‌شد و سازوکاری درباره تغییر آن‌ها پیش‌بینی نشده بود، در این جلسه این اختیار به کارگروه‌ها واگذار شد.

عزیززاده در ادامه مهم‌ترین اتفاق این جلسه در بخش پیش از دستور را راه‌اندازی سامانه «سمات» بیان کرد و گفت: سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی تمام فرایندهای ارتباطی و اجرایی کمیسیون را با دستگاه‌ها اعم از جلسات، مصوبات، ابلاغیه‌ها، برنامه‌ها و گزارش‌ها در قالب یک سامانه دسترسی فراهم می‌کند؛ این سامانه در این جلسه رونمایی شد و از صبح روز شنبه قابل دسترسی خواهد بود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اظهار کرد: در بخش دیگری از این جلسه از کتابچه «دست‌نامه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی» رونمایی شد. این کتابچه حاصل 50 جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج است.

عزیززاده به ارائه گزارشی از اعتبارات سال 97 در این جلسه اشاره و اظهار کرد: در این بخش اعضا نکات بسیار زیادی را مطرح کردند و چهار مصوبه در این مورد تصویب شد. قرار شد دستگاه‌هایی که احساس می‌کنند برنامه‌هایی برای اجرا داشته‌اند و به آن‌ها اعتباری تعلق نگرفته است، درخواست‌های خود را مطرح کنند تا در کارگروه‌ها دوباره بررسی  شود. همچنین مقرر شد برای سال 98 پروژه‌ها با فراخوان عمومی به دستگاه‌ها واگذار شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، دبیرخانه کمیسیون موظف شد تا در طول سال و حداکثر تا پایان این سال تمام برنامه‌ها، فعالیت‌ها، تکالیف و وظایف اعضای کمیسیون را در میزان انطباق با سند راهبردی تشخیص و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد و در ادامه یک بسته پیشنهادی ارائه دهد تا برنامه‌های جاری دستگاه‌ها هم تا پایان سال 98 منطبق با سند راهبردی شود. این موضوع در واقع اجرای ماده واحده مصوب‌شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که براساس آن کمیسون‌ها موظف شده بودند تا این کار را انجام دهند.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بررسی سند مسابقات قرآن را از دستورکارهای این جلسه معرفی کرد و گفت: در این جلسه به دلیل غیبت نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه این مسئله مطرح نشد. متأسفانه همکاران ما در این سازمان نه در دبیرخانه کمیسیون برای بررسی سند مسابقات شرکت کردند و نه امروز در جلسه حضور یافتند، لذا به این دلیل بررسی سند مسابقات از دستور کار خارج شد.

عزیززاده با بیان اینکه در این جلسه حدود یک ساعت به بحث بودجه پرداخته شد، اظهار کرد: بالغ بر پنج میلیارد و 800 میلیون تومان از محل سند در سال 97 تصویب شد که 60 درصد آن به دستگاه‌ها داده شده است. همچنین دستگاه‌ها نیز باید بیش از سه میلیارد تومان مشارکت داشته باشند تا بتوانند این پنج میلیارد را جذب کنند. تاکنون جذب بودجه یک طرفه بوده و کل پروژه‌ها از محل سند پرداخت شده، اما اکنون دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند.

وی افزود: از 21 دستگاه عضو کمیسیون 16 دستگاه بودجه دریافت کرده‌اند و پنج دستگاه نیز هیچ بودجه‌ای دریافت نکرده‌اند؛ چراکه برنامه‌های آن‌ها منطبق بر اولویت‌های اول سند نبوده است. این دستگاه‎ها شامل قوه قضائیه، وزارت ورزش، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران است. قرار است در کارگروه‎ها مجدداً برنامه‌های این دستگاه‎ها مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام 

captcha