نرم‌افزار تجویدی «مروارید» رونمایی شد/ تجوید؛ ضامن اصالت تلفظ کلمات
کد خبر: 3814635
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
از سوی شرکت مائده‌رایانه؛

نرم‌افزار تجویدی «مروارید» رونمایی شد/ تجوید؛ ضامن اصالت تلفظ کلمات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمحسن موسوی بلده در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع آموزش تجوید سطح یک با عنوان مروارید اظهار کرد: می‌توان ادعا کرد که 99 درصد تلفظ حروف و آیات قرآن همان تلفظی است که از زبان مبارک پیامبر(ص) خارج شده است و تجوید ضامن حفظ اصالت تلفظ کلمات قرآن «کما انزل» بوده است.

نرم‌افزار تجویدی «مروارید» رونمایی شد/ تجوید؛ ضامن اصالت تلفظ کلماتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع آموزش تجوید سطح یک با عنوان مروارید، که براساس کتاب حلیةالقرآن سطح یک و به همت شرکت مائده‌رایانه تولید شده است، با حضور سیدمحسن موسوی بلده، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان، در سالن نشست‌های شماره دو مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت حسین شالچی آغاز شد و در ادامه عباس سلیمی درباره اهمیت و ضرورت تعلیم و تعلم قرآن، اظهار کرد: همان طور که امام صادق(ع) فرمودند: «شایسته نیست انسان مؤمن بمیرد، مگر اینکه قرآن را فراگرفته باشد و در راه فراگیری آن باشد تا عمرش به پایان برسد».

وی ادامه داد: جایگاه معلمان قرآن، جایگاه والایی است و این مهم بر همگان روشن است. پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) در این باره فرمودند قرآن را بیاموز و به مردم نیز آموزش بده که به ازای هر حرفی از قرآن که به دیگران آموزش دهی، خداوند 10 حسنه قرار داده و اگر در راه آموزش قرآن، عمرت به پایان برسد، شهید مرده‌ای.

سلیمی با اشاره به روایتی که «قرآن را بیاموزید و به دیگران نیز آموزش دهید و همان‌گونه که مردم به گرد خانه خدا طواف می‌کنند، مردم نیز به گرد مضجع تو طواف می‌کنند»، اضافه کرد: طی چند دهه گذشته که محصولات فرهنگی متعددی در قالب آموزش قرآن ارائه شده است، جای نرم‌افزار «مروارید» خالی بوده است که با همکاری استاد مسلم قرآن، این امر محقق و فراهم شد.

وی ضمن تشکر از زحمات دستگاه‌هایی چون معاونت قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان دارالقرآن الکریم و شورای عالی قرآن شهرداری تهران برای انجام این اقدام ضروری، ادامه داد: شما قرآنیان برای رفع ناهنجاری‌های اجتماعی که به عنوان تهدیدی برای هویت دینی است، باید پیشگام باشید و برای نهادینه کردن مفاهیم و تدبر در قرآن و حاکمیت آن در زندگی غفلت نورزید.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت، گفت: شما باید از این امکانات در جهت آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با قرآن بهره‌برداری کنید.

مشاور علمی نمایشگاه قرآن با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) درباره قرآن با این مضمون که «اگر قرآن کریم نازل نشده بود، باب معرفت‌الله الی الابد بسته بود»، اظهار کرد: حضرت امام(ره) درباره قرآن سخنان کلیدی و مهمی دارند. باید کلمات این مفسر و پژوهشگر قرآن را از اینکه رهبر انقلاب به عنوان شخصیت سیاسی سخن گفته‌اند، جدا کرد. امام به عنوان قرآن‌پژوه به مسائل نگاه می‌کرد، چنانکه مقام معظم رهبری نیز قرآن‌شناس و قرآن‌پژوه است و نباید مسائل علمی با مسائل سیاسی خلط شود.

خسروی با اشاره به «فتبارک الله احسن الخالقین» اضافه کرد: در آیات اشاره می‌کند که انسان را از چه آفریده است و سپس به خود احسن گفته است. انسانیت انسان به روح و تکامل معنوی اوست و اگر این را از انسان بگیرند، انسان با دیگر موجودات تفاوتی ندارد. لذا باید در بحث خلقت انسان به خالق نظر داشته باشیم. آیه آیه قرآن انسان را به خدا می‌رساند و هر آیه که انسان را به خدا منتقل نکند، یعنی معنایش را درک نکرده‌ایم و هنگامی که از این چشم‌انداز به قرآن نگاه می‌کنیم، به حرف امام(ره) خواهیم رسید که قرآن تجلی خداوند است.

مشاور علمی نمایشگاه قرآن بیان کرد: هنگامی که از قرآن و آموزه‌های آن بهره‌مند باشیم و با آن مرتبط باشیم، با خداوند مرتبط هستیم و اگر از آن دور شویم، از خداوند دور خواهیم شد. نور قلب ما با ارتباط با آیه به آیه قرآن بیشتر می‌شود.

خسروی ضمن تشکر از نویسنده حلیةالقرآن برای تهیه این نرم‌افزار، اضافه کرد: این نوآوری براساس تغییر زمان برای جذاب‌تر کردن علوم قرآنی و ارتقای سطح قرآنی علاقه‌مندان به کلام وحی قابل تحسین است.

سپس مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، به سخنرانی پرداخت و گفت: مردم شرایط حضور در تمامی کلاس‌های حضوری را به دلایلی چون مشغله کاری و ... ندارند. تهیه این نرم‌افزارها موجب می‌شود تا علوم قرآنی برای تمامی علاقه‌مندان به این عرصه فراهم باشد و مردم بتوانند از این محصولات قرآنی در فرصت‌های مختلف برای ارتقای سطح قرآنی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزار و تکنولوژی روز برای گسترش امر قرآن، بیان کرد: تنوع در ارائه موضوعات این نرم‌افزارها متناسب با رده سنی مختلف خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و افراد تحصیل‌کرده و همچنین توجه به آموزش عمومی و تخصصی قرآن متناسب با مخاطبان لازم و ضروری است.

قره شیخلو اضافه کرد: جذابیت در ظاهر نرم‌افزارها مهم است تا بیننده را ساعت‌ها با خود همراه کند. اگر این اتفاق بیفتد، فراگیری بیشتری در حوزه مخاطبان خواهیم داشت و دستگاه‌های قرآنی حتی‌المقدور حمایت‌های لازم را از این نرم‌افزارها داشته باشند تا آنها افزایش پیدا کند.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران این نرم‌افزار با تأکید بر توجه به بخش کودکان در این زمینه، ادامه داد: به این امر به اندازه‌ای باید توجه داشت که حداقل هر سال در نمایشگاه قرآن 10 نرم‌افزار قرآنی تولید و رونمایی شود. همچنین دستگاه‌ها باید مؤسسات را کمک کنند تا محصولات قرآنی را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند؛ به‌گونه‌ای که تولید‌کننده آسیب نبیند و مخاطب هم بتواند از آن نهایت استفاده را ببرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان نوید رونمایی از بسته آموزش‌های غیرحضوری قرآن را در آینده نزدیک داد.

مداحی محمدرضا پورمعین، خادم القرآن و همچنین پخش نماهنگی از نرم‌افزار مروارید از دیگر بخش‌های این مراسم بود. سپس سیدمحسن موسوی بلده، با اشاره اجمالی به بحث ضرورت تجوید و با اشاره به آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، اظهار کرد: «نحن» در این آیه تأکید است. یعنی خود ما قرآن را نازل کردیم و خود ما هم از آن حفاظت می‌کنیم و همیشه تا ابد حافظ قرآن هستیم.

وی ادامه داد: مسلمانان باید در انتقال الفاظ قرآن از هر نوع تحریف عمدی و غیرعمدی مراقبت می‌کردند و علم تجوید از این احساس وظیفه مسلمانان درباره محافظت قرآن حاصل شده است. علم تجوید صحبت از ویژگی حروفی می‌کند که در قرآن به کار رفته است.

نرم‌افزار تجویدی «مروارید» رونمایی شد/ تجوید؛ ضامن اصالت تلفظ کلمات
موسوی بلده با اشاره به اینکه امروزه می‌توان ادعا کرد که 99 درصد تلفظ حروف و آیات قرآن آنچه هستند که از زبان مبارک پیامبر(ص) خارج شده است و به اصحاب منتقل کرده است، اظهار کرد: این نبود جز زحمت مسلمان و قاریان و تالیان و حافظان قرآن که ویژگی کلمات و حروف را استخراج کردند و علم آن تجوید شد و حفظ اصالت تلفظ کلمات قرآن «کما انزل» بود.

این خادم قرآن اضافه کرد: قاریان در کنار ارائه تلاوت درست به مردم، به عنوان کارمندان اداره حفظ قرآن زیرنظر مستقیم خداوند هستند. سلسله زنجیروار حفظ آیات قرآن از هر نوع تحریف، از سوی معلمان تجوید انجام شده است.

یادآور می‌شود، نرم‌افزار جامع آموزش تجوید سطح یک مروارید به همت شرکت مائده رایانه تهیه و تولید شده است. همچنین نرم‌افزار مروارید سطح دو پیش‌تر از این رونمایی شد. 
انتهای پیام

captcha