کاربردی‌سازی مطالعات میان‌رشته‌ای؛ محور آموزش و پژوهش نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3814636
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
مریم قاسم‌احمد اظهار کرد:

کاربردی‌سازی مطالعات میان‌رشته‌ای؛ محور آموزش و پژوهش نمایشگاه قرآن

گروه اندیشه ــ مدیر آموزش و پژوهش نمایشگاه قرآن کریم با بیان اینکه کاربردی‌سازی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن محور برنامه‌های امسال در حوزه آموزش و پژوهش بود، تصریح کرد: این کاربردسازی هم در مباحث علوم قرآنی شامل بحث‌های مباحثی مثل روند نزول قرآن، بحث‌های مکی و مدنی و هم در مفاهیم قرآنی شامل مفاهیم صبر و توکل پیگیری شد.

کاربردی‌سازی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم؛ محور آموزش و پژوهش نمایشگاه قرآنمریم قاسم احمد، مدیر بخش آموزش و پژوهش بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در این بخش از نمایشگاه گفت: امسال در حوزه آموزش و پژوهش، کاربردی‌سازی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم را محور قرار دادیم. این مسئله حاصل صحبت‌ها و هم‌اندیشی‌های متعددی بود که چندین ماه قبل با استادان مختلف داشتیم.
 
وی افزود: علت این مسئله نیز این بود که به واسطه خلأ و فاصله‌ای که بین فضای آکادمیک و اجرا وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که باید از مطالعات نظری عبور کنیم و این مطالعات را حتماً در حوزه اجرا وارد کنیم تا هم حوزه اجرا از بی‌مایگی و روزمرگی بودن خارج شود و هم حوزه پژوهش و آکادمیک و مقتضیات جامعه امروز آشنا شود و به آن عرصه از لحاظ پژوهش و علمی هم ورود پیدا کند.
 
قاسم احمد با بیان اینکه رویکرد جدیدی در نمایشگاه امسال اتخاذ کردیم، گفت: این رویکرد بحث کاربردسازی بود که دو محور کلی برای آن درنظر گرفتیم؛ نخست کاربردی‌سازی علوم قرآنی که شامل بحث‌های مباحثی مثل روند نزول قرآن، بحث‌های مکی و مدنی و مباحث این‌چنینی است که نشست‌های متعددی نیز در این زمینه برگزار شد. محور دوم کاربردی‌سازی مفاهیم قرآنی مثل مفاهیم صبر، توکل و بسیاری از مفاهیم دیگر در قرآن بود که این مورد نیز پیگیری شد.
 
وی افزود: برای نمونه برای اینکه بتوانیم یک نمونه عینی از بحث کاربردی‌سازی عرضه کنیم، برنامه‌ای را در حوزه کودکان محقق کردیم. عنوان این برنامه آموزش و تحلیل روانشناسانه نقاشی‌های کودکان بر پایه روانشناسی رشد و پالایش این مفاهیم از اسرائیلیات و روایات جعلی بود که هم از استادان مشاور و هم کارشناسان حوزه روایی مدد گرفتیم و نقاشی‌هایی کودکان از سوی کارشناسان تحلیل شد.
 
مدیر بخش آموزش و پژوهش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: در نظر داریم در پایان نمایشگاه، الزامات و استاندارد‌هایی برای مفهوم‌سازی‌های قرآنی کودکان بر پایه روانشناسی رشد و پالایش مفاهیم قرآنی برای کودکان از بُعد روایات و متون ناموثق ارائه دهیم. برای نخستین بار است که در کشور چنین کاری در تعامل میان حوزه‌های روانشناسی، حوزه هنر و حوزه قرآن و روایات انجام می‌شود. ان‌شاءالله که حرکت ارزشمندی باشد و نتایج آن در سایر حوزه‌ها و حیطه‌ها هم ورود پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه در راستای کابردی‌سازی، نشست‌ها و کارگاه‌هایی را طراحی کردیم، اظهار کرد: این کارگاه‌ها در قالب نشست‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان حوزه‌های قرآنی برگزار شد. بحث سنجش‌پذیری و مقایس‌سازی مفاهیم قرآنی یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی در جامعه است که از تکنیک‌های حوزه روانشناسی برای حوزه مفاهیم قرآنی بهره برده است.
 
قاسم احمد با اشاره به کارگاه تحلیل محتوا بیان کرد: در تلاش بودیم دانشجویان حوزه‌های قرآنی این مهارت را به دست بیاورند و با این مفاهیم بتوانند موضوعات و حوزه‌های قرآنی را براساس نیاز جامعه امروز و مخاطبان‌مان کاربردی‌سازی کنند. معتقدیم که برای کاربردی‌سازی مفاهیم قرآنی نیاز به ابزار‌های علمی داریم که از طریق اجرای کارگاه تلاش داریم این مسئله را محقق کنیم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که فرایند انتخاب موضوع و استاد چگونه بوده است؟ گفت: جلسات متعددی با استادان حوزه‌های قرآنی مانند استاد پاکتچی، فرامرز قراملکی و استادان دیگر در حوزه‌های قرآن، روانشناسی، هنر و زبانشناسی صورت گرفت. حاصل این گفت‌وگو‌ها به صورت هم‌اندیشی در اولین هم‌اندیشی نمایشگاه قرآن با حضور ۶ نفر از استادان برگزار کردیم. در تلاشیم که نمایشگاه قرآن آغازی برای این گام بزرگ باشد. این حرکت از نمایشگاه قرآن شروع شد و در تلاشیم تا این گام را در معاونت قرآن تداوم بخشیم و از استادان دیگر بهره‌مند شویم و بتوانیم این حوزه‌های نظری را مدون کنیم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که برای خروجی و ارائه جمع‌بندی کلی این کار چه برنامه‌ای دارید؟ تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که داشتیم بحث مستندسازی کارگاه‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های کاربردی‌سازیمان بود. ان‌شاءالله به محض پایان این نمایشگاه این حرکت آغاز خواهد شد و حرکت‌هایی هم شروع شده است. در تلاش هستیم که با جمع‌بندی این کارگاره‌ها طیف وسیعی بتوانند از برنامه‌های مستند شده استفاده کنند.
انتهای پیام
captcha