نشانه مؤمن راستین صداقت در مقام عمل است
کد خبر: 3814645
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

نشانه مؤمن راستین صداقت در مقام عمل است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که صداقت در قرآن در دو مورد اعتقاد و در مقام عمل کاربرد دارد، اظهار کرد: نشانه مؤمن راستین صداقت در مقام عمل است.

صداقت در مقام عمل؛ نشانه مؤمن راستینبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه شنبه، چهارم خرداد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد به تشریح نکات و پیام‌های تفسیری آیات ۲۳ و ۲۴ سوره احزاب با مضمون «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا يَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحيماً» اشاره و اظهار کرد: خداوند در این سوره آرایش دفاعی جنگ احزاب را بیان کرد به‌طوری‌که در لشگر اسلام سه گروه منافقان، مؤمنان ضعیف‌الایمان و مؤمنان صادق حضور داشتند‌.

مؤمنانِ ضعیف‌الایمان
وی با ذکر این مطلب که منافقان اهل نفاق بوده در ظاهر با پیامبر اما در باطل با دشمنان بودند، اضافه کرد: مؤمنان ضعیف‌الایمان از نظر ایمان دچار سستی بودند و دسته دیگر مؤمنان راستین که آیه ۲۳ سوره اعذاب بیانگر صفات آنان است.

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که یکی‌ از واژگانی که در قرآن به کار رفته است صدق است، اضافه کرد: کلمه «صدق» در مقابل کلمه «کذب» است؛ صدق چیزی است که مطابق با واقع و حقیقت باشد و کسی‌ که گفتار و رفتارش هماهنگ باشد، صادق است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان صادق را یکی‌ از صفات خداوند متعال برشمرد و با بیان این مطلب که خداوند متعال خود را صادق نامیده است، ادامه داد: خداوند در قرآن‌کریم علاوه‌بر این‌که واژه صادق را به کار برده است کلمه اصدق را نیز آورده است.
امام جمعه خرم‌آباد با تأکید بر این‌که آیه ۲۳ سوره احزاب وجود موجودی راستگوتر و صادق‌تر از خداوند را نفی می‌کند، ادامه داد: واژه صادق در مورد پیامبرانی هم‌چون حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع)، حضرت محمد(ص) به کار رفته کمااینکه در مورد حضرت مادر حضرت عیسی نیز این لفظ آمده است این در حالی‌است که صدیق صیغه مبالغه و به‌ معنای بسیار راستگو است.

مؤمن صادق
این مفسر قرآن‌ کریم با طرح این سؤال که در مورد مؤمنین، صادق بودن به چه معناست و مؤمن صادق چه کسی است، افزود: از میان مؤمنین افرادی هستند که بر عهدی که با خدا بستند صادق هستند البته ذکر این نکته ضروری است که خداوند در این آیه تمام مؤمنان را مخاطب قرار نمی‌دهد بدین معنا که تنها برخی از مؤمنان این صفت را دارند.
وی با بیان این‌که از میان مؤمنان کسانی‌که صادق هستند صداقت آنان در این است که پایبند به عهد و پیمان هستند، افزود: در قرآن صداقت در دو مورد اعتقاد و در مقام عمل کاربرد دارد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که انسان صدیق نشانه‌های خاصی دارد، ادامه داد: انسان صدیق در اعتقاد صادق بوده و در مقام عمل خدا را اطاعت می‌کند.

مهم‌ترین مصداق صدق
نماینده ولی‌فقیه در لرستان پایبندی به عهد و پیمان را مهم‌ترین مصداق صادق بودن برشمرد و با طرح این سؤال که عهدی که مؤمنان با خدا بستند چیست، خاطرنشان کرد: عهدی که مؤمنان با خدا بستند مقاومت و ایستادگی در راه خداست.
میرعمادی با بیان این‌که مؤمنین راستینی که با خدا عهد و پیمان بستند به دو دسته تقسیم شدند، افزود: دسته اول کسانی‌که به درجه شهادت نائل شدند و دسته دیگر کسانی هستند که در انتظار شهادت هستند این در حالی‌است که کسانی‌که در انتظار شهادت ماندند شکست‌ناپذیرند و نشانه صدق آنان پایداری در راه حق و حقیقت است.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که نه شهادت، نه اسارت، نه باقی ماندن در حیات و نه هیچ عامل دیگری مؤمنان را از اهداف‌شان باز نمی‌دارد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از برخی رزمندگان که هشت سال دفاع مقدس جانانه دفاع کردند و امروز نیز آماده دفاع هستند و شهید نشدند با عنوان شهید زنده یاد می‌کند که ازجمله آن می‌توان سردار قاسم سلیمانی را نام برد.

توبه‌پذیری خداوند
وی با ذکر این مطلب که جنگ احزاب میدان آزمایش بود تا علاوه‌بر این‌که مایه عبرت دیگران باشد خداوند به کسانی‌که صادق و وفادار بودند پاداش بدهد، افزود: مؤمنان پاداش می‌گیرند اما منافقان دو راه دارند یا توبه می‌کنند یا سرسختی و لجاجت به خرج می‌دهند که عذاب می‌بینند کما‌اینکه خداوند توبه‌پذیر و مهربان است و توبه‌پذیری خداوند با رافت و محبت بوده و با منت نیست.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که هیچ راهی با شرافت‌تر از راه مقاومت نیست، افزود: اگر راهی با شرافت‌تر از مقاومت وجود داشت خداوند متعال آن‌را در قرآن ذکر می‌کرد.

انتهای پیام

captcha