درهای بهشت باز می‌شود، درهای جهنم بسته اگر ...
کد خبر: 3814687
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

درهای بهشت باز می‌شود، درهای جهنم بسته اگر ...

گروه جامعه ــ توفیق تلاوت قرآن و قدر مسلم عمل به قرآن دعایی است که امروز از خداوند می‌خواهیم؛ دعایی که استجابت آن یعنی باز شدن درهای بهشت با کلید‌هایی از اعمال دنیوی.

به گزارش ایکنا؛ همه شنیده‌ایم که بهشت و جهنم درهایی دارند و هر فردی براساس رتبه و درجه خوبی و بدی از دری وارد بهشت یا جهنم می‌شود، اما این حقیقت را نباید از یاد برد که هر دری هم کلیدی دارد. برای باز کردن در بهشت و بستن در جهنم به روی خود باید یاد بگیریم چه کلید‌هایی را در زندگی دنیوی خود بسازیم. امروز در پایان دهه دوم ماه رمضان از خداوند باز شدن درهای بهشت را می‌خواهیم؛ برای تحقق این دعا باید یاد بگیریم چگونه در این دعا کلید بسازیم.

در دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم:

«اللهمَّ افتَح لی فیهِ ابوابَ الجِنانِ وَاغلِق عَنّی فیهِ ابوابَ النیرانِ وَ وَفّقنی فیهِ لِتِلاوَةِ القُرآنِ یا مُنزِلَ السَّکینَةِ فی قُلوُبِ المؤمِنین؛ خداوندا در این روز درهای بهشت را به روی من بگشا و درهای آتش دوزخ را ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، ای فرودآورنده وقار و سکینه بر دل‌های مؤمنین».

پیام اول: موجبات باز شدن درهای بهشت

منظور از «اللهمَّ افتَح لی فیهِ ابوابَ الجِنانِ» چیست؟ منظور از اینکه می‌گوییم خدایا درهای بهشت را بر روی ما بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده‌ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ چرا که تا انسان گنهکار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود.

موجبات و عوامل بهشتی شدن: 1. توحید 2. ولایت اهل‌بیت(ع) 3. ایمان و عمل صالح 4. نیکوکاری 5. اطاعت از پروردگار 6. تقوی و پرهیزکاری 7. انفاق 8. سختی‌ها و شدائد 9. صبر 10. گفتار نیکو، اطعام، افشای سلام، نماز شب 11. خلق و خوی شایسته 12. مهمان‌نوازی 13. سخاوت 14. زهد 15. ترس از خدا و مخالفت با خواهش هاى نفسانى 16. جهاد در راه خدا.

پیام دوم: موجبات بسته شدن درهای جهنم

منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» چیست؟ خداوند عزوجل در قرآن کریم می‌فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن یُحَادِدِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا؛ آیا نمی‌دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی کند، آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند». با توجه به این آیه شریفه درمی‌یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی‌اش پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.

در خصوص درهای جهنم روایتی تکان‌دهنده در قرآن کریم وجود دارد که می‌فرماید: «وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّکُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ؛ به درستی که جهنم وعده‌گاه همه آنان است، جهنم که دارای هفت در است و برای هر دری جزیی از ایشان اختصاص یافته است». همان دوزخی که هفت در دارد و برای هر دری گروهی از پیروان شیطان تقسیم شده‌اند، هر گروهی از اهل جهنم به واسطه گناهانی که مرتکب شده‌اند، از دری از درهای جهنم وارد آن می‌شوند.

پیام سوم: توفیق الهی در قرائت و تلاوت قرآن

آیا به توفیق الهی نیاز داریم؟ امام جواد(ع) می‌فرماید: «اَلْمُؤمِنُ یَحْتَاجُ إلَی تَوْفِیقٍ مِنَ‌ اللهِ...  مؤمن به توفیق الهی محتاج است.» مردی به امام کاظم(ع) عرض کرد: مگر من قادر به انجام تکالیفم نمی‌باشم؟ فرمود: قدرت از نظر تو چیست؟ وی گفت: توان بر کار. فرمود: آری، توان به تو داده شده است، اگر کمک نیز به تو شود. مرد گفت: مرادتان از کمک چیست؟ فرمود: توفیق. وی گفت: توفیق چه اثری دارد؟ فرمود: اگر موفق بودی [و توفیق داشتی]، کار را انجام می‌دهی. چه بسا یک کافر توانش از تو بیشتر است، ولی چون توفیق ندارد، به انجام کار نیک دست نیابد. سپس فرمود: به من خبر بده چه کسی این نیرو (و توان) را در تو خلق کرده است؟ گفت: خدای تبارک و تعالی؟ امام پرسید: آیا با آن نیرو (و توان) (بدون کمک خدای تبارک و تعالی) می‌توانی ضرر را از خودت دفع و نفع را به سوی خود جلب کنی؟ گفت: نه. امام فرمود:‌ پس آنچه را نمی‌توانی، ادعا نکن و سپس فرمود: این ادعا کجا و سخن بنده صالح خدا کجا که می‌گوید: توفیق من نیست مگر از جانب خداوند.

فضیلت، آثار و فواید تلاوت قرآن کریم: 1. زیاد شدن ایمان، توکل به خداوند 2. تواضع و فروتنی در مقابل خداوند 3. گفت‌وگو با پروردگار 4. بازدارنده از معاصی 5. بهره‌مندی از حکمت 6. حضور ملائکه در خانه و دور شدن شیاطین 7. امنیت از بلایای دنیوی و اخروی 8. سعادت‌مندى 9. استجابت دعا 10.نورانیت و افزودن خیر و برکت خانه 11. افزایش مدت بینایى 12.آمیخته شدن قرآن با گوشت و خون قارى 13.صفاى دل 14. بهترین عبادت 15.همنشین تنهایی.

پیام چهارم: ایجاد آرامش و سکینه در قلب‌های مؤمنین

خداوند متعال ایجاد آرامش و سکینه در قلب‌های مؤمنین را به خود نسبت داده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلوبِ الْمُؤمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیِمَاناً مَعَ إِیِمَانِهِم وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَوَاتِ وَ الْأرضِ وَ کَانَ اللهُ عَلِیماً حَکِیماً؛ او خدایی است که آرامش را به قلب‌های مؤمنین می‌دهد، تا ایمان ایشان محکم‌تر شود، لشکریان آسمان و زمین برای خداست و او دانا و حکیم است».

راه‌های رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن: 1. ایمان به خداوند متعال 2. ذکر و یاد خداوند متعال  3. توکل برخداوند متعال  4. صبر در برابر مصائب 5. استغاثه و دعا  6. تقوی و پرهیزگاری 7. توبه  8. انس با قرآن  9. دلداری و تسلی دادن 10. استعاذه و پناه بردن به خداوند 11. محبت، نیکوکاری و احسان به دیگران. 

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha