هدف‌‌مندی انسان؛ راه بهره‌مندی از برکات شب قدر
کد خبر: 3814709
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

هدف‌‌مندی انسان؛ راه بهره‌مندی از برکات شب قدر

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر کسی در شب قدر به عبادت و راز و نیاز بپردازد و تصمیم به تغییر مقدرات خود داشته باشد، سرعت حرکتش نیز سیر زیادی پیدا می‌کند. البته این موضوع به اهداف آن فرد بستگی دارد.

شب قدر، شب تصمیم برای تغییر مقدرات استحجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره فلسفه شب‌ قدر، اظهار کرد: بحث شب قدر در دو سوره دخان و قدر مطرح شده است. چند نکته از این دو سوره بدست می‌آید؛ نکته اول اینکه شب قدر دارای منزلت و قدر می‌باشد و تعاریفی از جمله تقدیر و تعیین سرنوشت برای آن لحاظ شده که براساس آن شب قدر، شب زیغ است، به این معنا که رفت و آمد ملائکه با کندی صورت می‌گیرد و به همین دلیل شب ویژه‌ای محسوب می‌شود.

وی افزود: شب قدر براساس آیه «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» بهتر از هزار ماه است. عبادت در شب قدر از عبادت یک عمر برتر و ارزش والاتری دارد. مزیت سوم شب قدر، نزول قرآن است، چنانکه خداوند می‌فرمایند: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ». نکته چهارم هم اینکه در قرآن آمده: «فِیها یُفرَق‌ُ کُل‌ُّ أَمرٍ حَکِیم‌ٍ»، یعنی هر امری در این شب برای انسان مقدر می‌شود و این شب، شب تقدیر و تعیین سرنوشت است.

این استاد حوزه تصریح کرد: ویژگی پنجم شب قدر این است که ملائکه نازل می‌شوند و برای مردم خیر، برکت و سلامتی می‌آورند: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍالقدر سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ». در مجموع اگر کسی در شب قدر به عبادت و راز و نیاز بپردازد و تصمیم به تغییر مقدرات داشته باشد، سرعت حرکتش سیر زیادی پیدا می‌کند. البته این به اهداف افراد بستگی دارد.

الهی‌دوست گفت: در روایات آمده است که اگر کسی در شب قدر برای آمرزش خود کوتاهی کند، دیگر جایگزینی برایش نیست، جز روز عرفه که می‌توان فرصت از دست رفته شب قدر را جبران کرد. البته فعالیت‌های قبلی انسان هم بی تاثیر در سرنوشت او نیست، اما در عین حال شب قدر، شب ویژه‌ایی در تعیین سرنوشت انسان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: انسان باید از فضای معنوی شب قدر برای نماز، مناجات و عبادت استفاده کند تا تمرینی برای شب زنده‌داری او باشد. یکی از نکات مهم در این شب، توبه است، البته توبه نباید فقط با زبان باشد، بلکه حق الله و حق الناس را هم باید ادا کند. هر مقدار که انسان از عبادت و اعمال شب قدر استفاده کند، از فیوضات آن بهره‌مند می‌شود. شب 23 ماه رمضان عظمت بیشتری دارد. با دعا در حق همه مردم زمینه استجابت دعا در حق خودمان هم فراهم می‌شود.

این استاد حوزه درباره نزول قرآن در ماه رمضان و شب‎ قدر بیان کرد: دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاه مشهور نزول تدریجی قرآن که از اول ماه رجب سال بعثت شروع و تا پایان عمر پیامبر(ص) ادامه داشته است، براساس این دیدگاه نزول دفعی قرآن که به صورت یک دفعه بوده، در شب قدر بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است. دیدگاه غیر مشهور دوم هم می‌گوید که نزول قرآن در 27 رجب سال بعثت آغاز شده و تا مدتی ادامه یافت، تا اینکه سه سال وحی انقطاع شد، بعد از سه سال نزول قرآن در شب قدر ادامه یافت. برخی مانند ایت‌الله معرفت چنین دیدگاهی داشتند.
انتهای پیام

captcha