اجازه تسلط گانگسترها بر منابع نفتی ایران را نمی‌دهیم/ تداوم جنگ اقتصادی
کد خبر: 3814742
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
قدیری‌ابیانه:

اجازه تسلط گانگسترها بر منابع نفتی ایران را نمی‌دهیم/ تداوم جنگ اقتصادی

گروه اقتصاد ــ سفیر اسبق ایران در مکزیک بیان کرد: نمی‌خواهیم جنگ به پا شود، اما از سوی دیگر حاضر به تسلیم شدن و به خطر انداختن تمامیت ارضی کشور و همچنین حاکمیت گانگسترها و از دست دادن منابع نفت کشورمان به نفع آمریکایی‌ها نیستیم.

اجازه حاکمیت گانگسترها بر منابع نفتی ایران را نمی‌دهیم/ تداوم جنگ اقتصادی

دولت آمریکا در ماه‌های اخیر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرده و از سوی دیگر در هفته‌های گذشته نیز با آوردن ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، بر تهدیدهای نظامی خود افزوده است. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند که جنگی رخ نخواهد داد و این اقدامات صرفاً برای ترساندن ایران است، اما آمادگی همه‌جانبه مردم و مسئولان به ویژه برای مدیریت تحریم‌های اقتصادی اهمیتی فزاینده دارد.

محمدحسن قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و کارشناس عالی مدیریت استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تحریم‌های اقتصادی جدید آمریکا و همچنین تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران و آوردن ناوگان این کشور به منطقه خلیج فارس اظهار کرد: ابتدا باید گفت که رابطه ایران و آمریکا آینده‌ای ندارد. حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر آمریکا آدم شود می‌توانیم با این کشور رابطه داشته باشیم» اما قراین نشان می‌دهد که این کشور آدم‌بشو نیست.

آمریکایی‌ها به دنبال استثمار ما هستند

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها، چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ و چه در زمان دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان، به دنبال استثمار ما هستند و اینکه ناو جنگی به منطقه ما آورده‌اند نشانه پیروزی برای ماست؛ چراکه آنها با این ناوها ملت‌ها را می‌ترسانند و اکنون هم همین ناوها را برای ترساندن مردم ایران آورده‌اند اما ملت ایران در مقابل این ناوها تسلیم نمی‌شود.

قدیری‌ابیانه گفت: آنها تبلیغاتی کردند که ناوی که به خلیج فارس آمده بسیار بزرگ و صد هزار تُنی است و فلان طول، عرض و ارتفاع را دارد اما مسئله این است که اگر این ناو بسیار بزرگ است پس سیبل بسیار خوبی به شمار می‌آید و اگر جنگ شود حتماً تیر ما خطا نمی‌رود. بنابراین آنها باید بترسند.

ارزیابی آمریکایی‌ها از جنگ با ایران

این کارشناس مسائل استراتژیک تأکید کرد: ترس باعث شکست است. ارزیابی آنان این است که در صورت جنگ از ایران شکست خواهند خورد چراکه تجهیزات بسیار پیشرفته و با هزینه‌ای در حدود 250 میلیون دلار، برنامه‌ای برای شبیه سازی جنگ با ایران اجرا کردند و یک ژنرال آمریکایی هم در این شبیه سازی تبدیل به فرمانده آمریکایی‌ها و یک ژنرال دیگر تبدیل به فرمانده ایرانیان شد و ارزیابی آنها در این شبیه‌سازی این بود که 16 کشتی آنها و از جمله ناو هواپیمابر و ناوشکن غرق می‌شود و دست‌کم 22 هزار آمریکایی در روز اول جنگ کشته می‌شوند و همه پایگاه‌های نظامی آنها مورد هدف قرار می‌گیرد.

قدیری ابیانه ادامه داد: این شکست برای آنها بسیار تلخ بود. لذا آزمایش دیگری انجام دادند بر فرض اینکه ایران موشک نداشته باشد که کشتی‌های جنگی آنها را هدف قرار دهد. با این فرض آنها پیروز شدند. به همین دلیل است که اصرار زیادی دارند که موشک نداشته باشیم تا ناوها و مراکز آنها را هدف قرار دهیم، چراکه فقط در این شرایط است که می‌توانند پیروز شوند. بنابراین باید حتماً موشک داشته باشیم.

جنگ اقتصادی ادامه دارد

وی یادآور شد: البته آمریکا از گذشته ضعیف‌تر و ما هم از گذشته قوی‌تر و پیشرفته‌تر هستیم لذا جرئت حمله نظامی به ایران را ندارند اما جنگ در عرصه‌های همانند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بین‌الملل، سایبری و روانی ادامه دارد. وجود ناو آنها در منطقه هم بیشتر جنبه روانی دارد اما عقل حُکم می‌کند که نیروهای نظامی ما همیشه فرض را بر این بگذارند که ممکن است آمریکایی‌ها یک موقع حماقت کنند. لذا نیروهای نظامی باید همیشه آماده باشند و البته آماده هم هستند وباید خیال مردم ما راحت باشد و بدانند که این جنگ همه‌جانبه، که البته فعلاً نظامی نیست، وجود دارد و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید همه آرایش جنگی بگیرند.

قدیری‌ابیانه با اشاره به ضرورت مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان، افزود: در مقابل جنگ‌های اقتصادی، روانی، تبلیغاتی، فرهنگی و ... باید مردم ما آماده باشند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در آن مبارزه کنیم بخش فرهنگی است و در این زمینه رسانه ملی نقش مهمی برعهده دارد.

دلالی ترامپ برای کسب منافع تجاری

سفیر اسبق ایران در مکزیک در پاسخ به این پرسش که مذاکرات موشکی را تا چه اندازه محتمل می‌دانید؟ گفت: ابتدا باید گفت که فقط ترامپ به زیر تعهدات آمریکا نزد، بلکه اوباما هم به تعهدات خود عمل نکرد. اوباما از برجام خارج نشد، اما به آن عمل نکرد. معتقدم اینکه ترامپ از برجام خارج شد بسیار بهتر از این بود که آمریکا در این قرارداد باشد و به آن عمل نکند.

وی تصریح کرد: معتقدم ترامپ برای ما بهتر از اوباماست، چراکه اوباما دستکش مخملی روی دست چُدنی خود گذاشته بود اما ترامپ ماهیت و اهداف آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد. در زمان اوباما ماهیت و اهداف آمریکا پنهان بود. در آن زمان می‌گفتند دلمان برای مردم ایران می‌سوزد اما ترامپ می‌گوید مردم ایران تروریست هستند. لذا با این حماقت‌های خودش، آمریکا را به بسیار منزوی کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک یادآور شد: البته ترامپ از دلالی به برخی کشورها به منافعی هم رسیده است اما این اقدامات وی در نهایت به ضرر آمریکا تمام خواهد شد. برای مثال قبلاً همه قدرت‌های بزرگ از جمله چین، روسیه و اروپاییان متحد بودند و در تحریم‌ها علیه ایران مشارکت کردند و رأی به تحریم ما دادند، اما امروزه چین و روسیه هم علیه تحریم هستند و دیگر آمریکا نمی‌تواند قطعنامه جدیدی را در این شرایط علیه ما تصویب کند.

هدف آمریکا از مذاکرات، تداوم تحریم‌ها بود

قدیری‌ ابیانه ادامه داد: آمریکا از اول هم به تعهدات خود عمل نکرد و بنا هم نداشت که عمل کند. البته آقای جان کری هم گفت که ما هم بنا داشتیم از برجام خارج شویم اما به موقع آن، لذا از نظر وی ترامپ زود عمل کرده و این اقدام وی به ضرر آمریکا تمام شده است. لذا اساساً هدف آنان از مذاکرات، حفظ تحریم‌ها بود و این در حالی است که هدف ایران از مذاکره، لغو تحریم‌ها بود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تن به مذاکرات موشکی نمی‌دهد.  تجربه هشت سال جنگ تحمیلی را داریم و بلاهای بسیاری به خاطر نداشتن موشک بر سر ما آمد، چراکه موشکی برای پاسخ دادن به حملات موشکی صدام نداشتیم. الان هم اگر موشک نداشته باشیم، آنها به این نتیجه می‌رسند که می‌توانند در جنگ پیروز شوند. لذا با ما وارد جنگ خواهند شد.

وی افزود: سیاست ما اجتناب از جنگ است و راه اجتناب هم مذاکره نیست، بلکه راهش این است که ما قوی باشیم و از جمله دارای موشک‌هایی باشیم که بتوانیم دشمنانی که قصد حمله و تجاوز را به ما دارند مورد هدف قرار دهیم. الان آمریکا این قدر در منطقه پایگاه دارد که دچار تعدد هدف هستیم و به راحتی می‌توانیم همه آنها را مورد هدف قرار داده و ضربات اساسی به آنها بزنیم.

آمریکایی‌ها حادثه طبس را فراموش نکنند

وی یادآور شد: یک بار یک نفر خدمت حضرت سلیمان(ع) رسید و گفت که عزرائیل را دیدم که با قیافه‌ای بسیار وحشتناک آمده بود تا جان من را بگیرد و بنده هم بسیار ترسیده‌ام. لذا من را به جای دوری همانند هندوستان ببر، آن حضرت هم اشاره‌ای می‌کند و آن شخص به هند می‌رود، سپس عزائیل را می‌بیند و به وی می‌گوید تو مسئول گرفتن جان انسان‌ها هستی نه ایجاد وحشت در آنها پس چرا این شخص را ترسانده‌ بودی؟ عزرائیل هم می‌گوید من تعجب کرده بودم و قیافه من تعجب‌آمیز بود چراکه قرار بود من جان وی را در هند بگیرم بنابراین تعجب کردم که وی در اینجا چه کار می‌کند. اگر هم آمریکا در منطقه پایگاه نداشت، چگونه می‌خواستیم حملات آنها را پاسخ دهیم؟ لذا آنها امروزه دم دست ما هستند.

اجازه حاکمیت گانگسترها بر منابع نفتی ایران را نمی‌دهیم/ تداوم جنگ اقتصادی

قدیری‌ابیانه افزود: ترامپ رویکرد تجاری دارد و اهل حمله کردن نیست اما اگر به ترامپ گفته شود که ایران به فلان ناو ما حمله کرده است ممکن است دستور چنین حمله‌ای را بدهد چراکه افرادی نظیر جان بولتون ممکن است چیزی را جعل و حمله‌ای را علیه اهداف خودشان ترتیب دهند اما آنها نباید حادثه‌ طبس را فراموش کنند که طوفان شن، آنها را نابود کرد. بنده می‌گویم که خدای خلیج فارس، همان خدای طبس است. ما دنبال جنگ نیستیم بلکه به دنبال پرهیز از این قضیه هستیم و همه تلاش خود را هم برای پیشگیری از جنگ می‌کنیم اما در عین حال آمده هستیم که اگر بخواهند اشتباهی بکنند، آنچنان ضربه‌ای به آنها بزنیم که از کرده خودشان پشیمان شوند.

آمریکا قصد ترساندن ما را دارد

سفیر اسبق ایران در مکزیک با اشاره به تلاش آمریکا‌یی‌ها برای تسلط بر منابع نفتی ایران گفت: جنگ برای هر دو طرف خسارتهایی را به بار می‌آورد. بنابراین نمی‌خواهیم جنگ شود اما از سوی دیگر حاضر به تسلیم شدن و به خطر انداختن تمامیت ارضی کشور و همچنین حاکمیت گانگسترها و از دست دادن منابع نفت کشورمان به نفع آمریکایی‌ها نیستیم.

وی با مقایسه سابقه تمدنی ایران و آمریکا پرداخت و تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که کشوری با حدود 300 سال سابقه تشکیل و آن هم به شکل گانگستری، بر کشوری با این سابقه طولانی تمدن و با این فرهنگ غنی غلبه کند و هرگز هم نخواهد توانست غلبه کند. پس هرگز جنگی نخواهد شد بلکه آنها فقط قصد ترساندن ما را دارند.

تنگه هرمز باید امن بماند

این کارشناس مسائل استراتژیک در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه احتمال دارد که آمریکا به جای جنگ مستقیم با ایران، کشورهایی همانند اسرائیل یا عربستان را علیه ایران تحریک کند؟ یادآور شد: اسرائیل شیشه عمر آمریکاست و عربستان هم در مقابل ما توان ورود به جنگ را ندارد و حساب کار دستشان است. اگر عربستان چنین اشتباهی بکند، هم حکومت آل سعود و هم منابع نفتی آنها روی هوا خواهد بود اما عقل حکم می‌کند که همه گزینه‌ها را محتمل فرض کنیم چراکه باید همیشه آماده باشیم و البته ما آماده هستیم.

قدیری‌‌ابیانه در پایان درباره بستن تنگه هرمز نیز گفت: حافظ امنیت تنگه هرمز هستیم و معتقدیم باید این تنگه امن بماند. البته تا وقتی‌که برای ما امن است و اگر برای ما امنیت نداشته باشد، برای هیچ کس دیگر امنیت نخواهد داشت و همین موضوع مانع این شده که دیگران به دنبال گرفتن امنیت از ما باشند. بنابراین اگر فکر کنند که می‌توانند این تنگه را برای ما ناامن کنند و خودشان در امنیت باشند اشتباه می‌کنند.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha