امام علی(ع)؛ حقیقتی همیشه زنده
کد خبر: 3814774
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

امام علی(ع)؛ حقیقتی همیشه زنده

گروه معارف ــ مدرس حوزه و مربی قرآن شهرستان زابل گفت: امام علی(ع) حقیقتی همیشه زنده هستند؛ یتیم‌نوازی، جاذبه و دافعه ایشان، ولایت‌مداری، قاطعیت در اجرای حکم خدا، حیا و غیرت، جهاد و حکومت‌داری در اوج عدالت، چیزهایی نیست که با گذشت ایام کهنه شود، بلکه در هر عصری قابل الگوبرداری است.

زهرا محمدپور، مدرس حوزه و مربی قرآن شهرستان زابل‌ در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان و بلوچستان، گفت: امروزه، عصر فناوری و ارتباطات است و سؤال اینجاست که آیا می‌توان در این عصر، از ائمه اطهار(ع) الگو گرفت؟ جواب این است که آری، ائمه(ع) به ما روش چگونه زیستن را می‌آموزند و سبک زندگی چیزی نیست که با گذشت ایام، کهنه شود.
وی ادامه داد: با مطالعه زندگانی ائمه(ع) می‌توانیم ابعاد وجودی ایشان را بشناسیم و این شناخت به اندازه‌ای حائز اهمیت است که رسول خدا(ص) می‌فرمایند اگر کسی بدون شناخت امام عصر خود از دنیا برود، به مرگ جاهلیت مرده است.
مدرس حوزه شهرستان زابل بیان کرد: بعد از شناخت، نوبت به الگوبرداری می‌رسد؛ ما زمانی می‌توانیم رفتار ائمه را الگو قرار دهیم که محتوای زندگی ایشان را شناخته باشیم.
وی افزود: در دوره‌های مختلف، دانشمندان مشهوری بودند که در تاریخ به سراغ ائمه اطهار(ع) رفتند و از آنان به‌عنوان الگوهای برجسته یاد کردند؛ از جمله جرج جرداق، نویسنده مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب مشهور «امام علی، صدای عدالت انسانی» و همچنین آنه‌ماری شیمل، اسلام‌شناس آلمانی که سفارش کرد سنگ قبرش منقش به کلام امیرالمؤمنین(ع) باشد.
محمدپور اظهار کرد: برای شناخت حضرت علی(ع)، می‌توان ابعاد مختلف زندگی ایشان را به این محورها دسته‌بندی کرد: مکارم اخلاقی، عبودیت، جاذبه و دافعه، قاطعیت در برابر احکام خدا و جهاد.
وی ادامه داد: ما کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه را در دست داریم که به‌وسیله آن می‌توان از فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) در قالب خطبه‌ها، حکمت‌ها، نامه‌ها و جملات قصار بهره برد و در زندگی روزمره بکار گرفت.
کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر زابل بیان کرد: یکی از نامه‌های امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر است؛ در این نامه در باب شیوه مملکت‌داری، توصیه‌هایی ارزشمند شده که سال‌ها مورد استفاده بنی‌امیه قرار داشت.
وی افزود: نسخه رسیدن به سعادت و سبک زندگی طراز و متعالی، الگوبرداری از سیره ائمه(ع) است و اگر امروز، فساد اجتماعی و اقتصادی جامعه اسلامی را فراگرفته، نتیجه فاصله گرفتن از سیره علوی است.
محمدپور عنوان کرد: در زندگی مولا علی(ع) می‌بینیم که رفتار ایشان با قشر ضعیف، یتیم‌ها و زنان بیوه چقدر ملایم و همراه با محبت است و از سوی دیگر، در مقابل هر کس که قصد تعرض به بیت‌المال را داشته باشد و یا احکام خدا را نادیده بگیرد، رفتار ایشان قاطعانه و بدون سازش است.
وی ادامه داد: روزی امام علی(ع) باخبر شدند که چند بچه یتیم گرسنه هستند. به خانه رفتند و خودشان برای ایتام، غذا پختند. سپس همراه با غلامشان، قنبر، به راه افتادند تا غذا را به یتیم‌ها برسانند و جالب اینجاست که خودشان مواد غذایی را حمل می‌کردند و علی‌رغم اصرار قنبر، بر دوش غلامشان نگذاشتند. خودشان غذا را در دهان یتیم‌ها گذاشتند و برای خنداندن آن‌ها، روی زانو و دو دست مبارک نشسته و کودکان را شاد کردند.
این کارشناس مذهبی افزود: قنبر با دیدن این صحنه ناراحت شدند و به مولا(ع) عرض کردند من امروز از دو چیز ناراحت شدم، یکی اینکه بار را خودتان حمل کردید و دیگر اینکه برای یتیم‌ها صدای گوسفند درآوردید. حضرت(ع) فرمودند اولی بخاطر پاداش بود و دومی به این دلیل بود که وقتی داخل خانه شدم، بچه یتیم‌ها در حال گریستن بودند، خواستم وقتی خارج می‌شوم، خندان باشند.
وی عنوان کرد: شخصیتی که این‌چنین باعاطفه و بامحبت است، در برخورد با کسانی که به بیت‌المال مسلمانان دست‌درازی کرده بودند، بسیار قاطع بوده و به هیچ عنوان سازش نمی‌کردند؛ بطوری که فرمودند اگر از بیت‌المال، زمینی را مهریه زنان خود کرده باشید، باز پس می‌گیرم.
محمدپور بیان کرد: ولایت‌مداری علی(ع) نیز در اوج بود. شبی که ایشان بجای پیامبر(ص) در بستر خوابیدند تا آسیبی به ایشان نرسد، نمونه‌ای از ولایتمداری حضرت(ع) است؛ ایشان در حقیقت خود را سپر بلای ولی خدا و امام عصرشان کردند.
این کارشناس دینی اظهار کرد: امام علی(ع) حقیقتی همیشه زنده هستند؛ یتیم‌نوازی، جاذبه و دافعه ایشان، ولایت‌مداری، قاطعیت در اجرای حکم خدا، حیا و غیرت، جهاد و حکومت‌داری در اوج عدالت، چیزهایی نیست که با گذشت ایام کهنه شود، بلکه در هر عصری قابل الگوبرداری است.

انتهای پیام

captcha