به گزارش ایكنا از فارس، دومین نشست قرآنی جهادگران دانشگاهی فارس در ماه مبارك رمضان امروز، 5 خردادماه در سالن اجتماعات معاونت پژوهشی این مجموعه برگزار شد.
حجتالاسلام ابراهیم زارععمادی، كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر در این نشست به تبیین بخشی از سیرههای رفتاری حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: اگر بخواهیم شخصیتی را مورد بررسی قرار دهیم باید جنبههای رفتاری را در بخشهای مختلف اجتماعی، سیاسی، عبادی و غیره بررسی كنیم.
وی با تأكید بر اینكه سیره حضرت علی(ع) را میتوان از زوایای مختلف در نهجالبلاغه مشاهده كرد، گفت: حضرت علی(ع) هم در سیاست، هم در زندگی اجتماعی، هم زندگی عبادی و غیره یك الگوی بینظیر هستند كه میتوانیم به این الگو تأسی كنیم.
شخصیت علی(ع) در نگاه اندیشمندان
زارع عمادی با طرح این سئوال كه شخصیت حضرت علی(ع) كیست؟ گفت: مولای متقیان حضرت علی(ع) شخصیتی است كه هر كدام از مستشرقان زندگی آن حضرت را قابل تأمل میدانند. جرج جرداق مسیحی 5 كتاب درباره حضرت علی(ع) نوشته است و میگوید اگر امروز علی(ع) بود، مردم فوج فوج به سمت مسجد كوفه میرفتند و مردم بسیاری از اروپا بدانجا میرفتند؛ همچنین میگوید علی(ع) را نه خدا میتوانم بخوانم نه بشر معمولی.
عضو نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: همچنین ابن ابیالحدید یكی از شارحان نهجالبلاغه كه معتضدی و از فرقههای اهل سنت است، یك باب مستقل از فضایل حضرت علی(ع) میگوید آن هم برگرفته از آیات و روایات.
وی تأكید كرد: اینكه مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و غیرشیعه نگاهشان به حضرت علی(ع) معطوف شده است نشان دهنده شخصیت والای آن حضرت است؛ ابن ابیالحدید میگوید میخواستند نور علی(ع) را خاموش كنند در صورتی كه نمیتوان با كف دست جلوی نور خورشید را گرفت و اینها جملاتی است كه از یك غیر شیعه بیان شده است.
زارع عمادی یادآور شد: ابن ابیالحدید همچنین از پیامبر(ص) نقل میكند كه من یك برتری نسبت به علی(ع) دارم و علی(ع) چند برتری نسبت به دیگران؛ من صاحب كتاب و شریعتم و علی(ع) اولین كسی است كه به خدا و پیامبرش ایمان آورد؛ همچنین علی(ع) اهل عدالت است.
عدالت حضرت علی(ع)
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر با تأكید بر اینكه تنها كسی كه عدالت را به مو به مو انجام میدهد، علی(ع) است، گفت: عدالت بدان معناست كه هر چیزی در جای خودش قرار گیرد كه این با جود فرق میكند و نقطه مقابل بخشش و جود، عدالت است.
وی، نوع برخورد عادلانه حضرت علی(ع) با مردم را یادآور شد و گفت: اگر میگوییم حكومت علوی و شیعهگری تنها یك بار در تاریخ تكرار شد كه آن هم حضرت علی(ع) آن را اجرا كرد.
زارععمادی با تصریح اینكه برای شناخت حضرت علی(ع) باید به كتابهای مختلف مراجعه كنیم و بعد به سراغ نهجالبلاغه برویم، گفت: خطبهها، نامهها و كلمات قصار حضرت علی(ع) را باید مطالعه كنیم تا بفهمیم آن حضرت چه شخصیتی عظیمی داشتند.
وی با تأكید بر لزوم استفاده از روشهای حضرت علی(ع) در مسائل اجتماعی، اقتصادی و غیره گفت: مرحوم سیدرضی در قرن چهارم هجری خطبههای حضرت علی(ع) را جمعآوری كرده است كه اینها تمام سخنان حضرت نیست بلكه سیدرضی خطبههای بلیغ را جمعآوری كرده و شاید مابقی خطبهها در دسترس نبوده است.
سه خطبه و سه نامه نهجالبلاغه را حتماً مطالعه كنیم
این مدرس حوزه و دانشگاه به معرفی سه خطبه و سه نامه نهجالبلاغه حضرت علی(ع) پرداخت و بر لزوم مطالعه اینها تأكید كرد و گفت: نخست خطبه شقشقیه است كه درد دلهای حضرت علی(ع) است و از ادبیات و مسائل بدیع استفاده شده است.
زارع عمادی ادامه داد: خطبه دیگر خطبه 55 است كه پیشگوییهای حضرت علی(ع) درباره شیعیان است و حكومت معاویه را پیشبینی كرده است كه در آنجا حضرت میفرماید كه اگر از علی(ع) صبر كنید ولی برائت نه كه این كار یعنی همه تلاشهای پیامبر(ص) را زیر سئوال بردید.
وی گفت: همچنین در خطبه 58 نیز حضرت علی(ع) مباحثی پیرامون شبهه میگوید؛ شبهه از این بابت میگوید كه شبیه حقیقت است؛ قسمتی از حق و قسمتی از باطل را درهم میآمیزند و شبهه ایجاد میكند كه حضرت علی(ع) در این خطبه مطالبی را در این باره مطرح میكند.
اولین مكتوب اخلاقی تاریخ اسلام
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر همچنین سفارش به قرائت سه نامه حضرت كرد و گفت: نامه حضرت به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) كه اولین مكتوب اخلاقی تاریخ اسلام است كه بعد از جنگ صفین نوشتند و یكسری دستورات اخلاقی به فرزندشان میدهند كه باید مطالعه كنیم.
وی اضافه كرد: نامه دوم، نامه به مالك اشتر است كه آن حضرت مالك را به عنوان حاكم مصر معرفی میكند و در این نامه یكسری نكات حكومتی به او متذكر میشود كه امروز هم هر كسی بخواهد كار حكومتی اعم از ریاست جمهوری تا كارمندی انجام دهد باید این نامه را مطالعه كند و نامه سوم هم به عثمان بن حنیف است.
زارع عمادی همچنین تأكید كرد كه كلمات قصار حضرت علی(ع) كه بیش از 200 كلمه است، راهگشای زندگی امروز ماست و باید آنها را مطالعه كنیم و به كار گیریم.
نگاه حضرت علی(ع) در مسائل عبادی
این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با طرح این سئوال كه نگاه حضرت علی(ع) در مسائل عبادی چیست، گفت: وقتی كسی میخواهد عبادت خدا كند باید اول تكلیف خود را با دنیا مشخص كند؛ وقتی مشخص شد نگاهش به مسائل عبادی و سیاسی هم عوض میشود.
وی اظهار كرد: باید نگاه خود را به دنیا مشخص كنیم؛ آیا این دنیا كالاست و ارزش خود را به این دنیا عوض میكنیم یا خیر و در این صورت است كه اعمال خود را میتوانیم بسنجیم.
نگاه حضرت علی(ع) به دنیا مرآتی است
زارع عمادی با بیان اینكه نگاه به دنیا یا استقلالی است یا مرآتی گفت: نگاه حضرت علی(ع) به دنیا مرآتی است نه استقلالی؛ یعنی از امكانات دنیا استفاده میكرد، زمین و باغ میخرید و آنها را آباد میكرد اما در راه خدا انفاق میكرد.
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر با تصریح اینكه قرآن دو نگاه نسبت به دنیا دارد، گفت: قرآن میگوید اگر میتوانی در دنیا به بهترین مقامهای علمی، سیاسی و اجتماعی برسی، برس اما از همین وسایل و امكانات برای آباد كردن آخرتت هم استفاده كن و بر عكس از نگاهها و آمال طولانی برحذر میكند و آن را مضموم میداند زیرا باعث میشود كه انسان مشغول به دنیا شده و همه چیز را فراموش كند.
اندیشه عبادی حضرت علی(ع)
وی در ادامه با اشاره به اندیشه عبادی حضرت علی(ع) گفت: آن حضرت فرمودند عبادت برخی تجارت است، یعنی نماز میخواند به طمع بهشت است، شاید مورد قبول باشد اما آن عبادت خالصانه نیست؛ برخی دیگر عبادت از روی ترس دارند كه این عبادت بردگان است و برخی دیگر هم عبادت فقط برای خدا دارند كه این عبادت خالصانه است.
زارع عمادی با تأكید بر اینكه اولین چیزی كه در نزد خدا برای اعمال ما مورد بررسی قرار میگیرد، اخلاص است، گفت: حضرت علی(ع) میفرماید عبادتی برای خدا ارزشمند است كه فقط برای او باشد و آن چیزی كه خدا به خاطرش به انسان مقام میدهد نیز همین نوع عبادت است.
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر همچنین به فرا رسیدن شبهای قدر اشاره كرد و افزود: باید از این ایام برای عبادت خالصانه استفاده كنیم و فراموش نكنیم كه دربهای رحمت الهی در شبهای قدر به روی بندگان باز میشود.
قلب سلیم؛ لازمه دستیابی به رحمت واسعه الهی
وی ادامه داد: در شبهای قدر رحمت خدا جاری و ساری است ولی كسی بهره میبرد كه ظرف وجودش تمیز و پاك باشد و این ظرف هم قلب سلیم است؛ شب قدر شب رحمت است كه به همه نازل میشود حتی اگر ظرف نامناسب داشته باشیم پس خوب است كه ظرف دل خویش را مناسب و پاكیزه كنیم تا بتوانیم از این رحمت الهی استفاده كنیم.
زارع عمادی با یادآوری اینكه عوامل مختلفی روی قلب و دل انسان تأثیر میگذارد و ارتباط مستقیم با آن دارند، گفت: هرچه چشم میبیند و هرچه زبان میگوید بر دل انسان هم اثر میگذارد پس اگر راههای ارتباطی خود را پاك كنیم مسلماً قلب سلیمی هم خواهیم داشت.
وی یادآور شد: رحمت الهی امشب به قلب انسان میرسد اما قابل بهرهبرداری برای برخیها نیست زیرا ظرف آنها درست نیست پس باید زرنگارها را از دل خود بزداییم.
زارع عمادی در پایان به ذكر حدیثی از حضرت علی(ع) درباره قلب سلیم پرداخت و گفت: آن حضرت فرمود ذكر موت و موعظه شنیدن موجب میشود كه انسان در زندگی نشاط داشته و قلب پاك داشته باشد.
انتهای پیام