علل ناکامی جنگ احزاب/ منافقان با ذلت برگشتند
کد خبر: 3814988
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
در تفسیر سوره احزاب تشریح شد:

علل ناکامی جنگ احزاب/ منافقان با ذلت برگشتند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تشریح علل ناکامی منافقان در جنگ احزاب، اظهارکرد: قدرت و شکست ناپذیری خداوند متعال سبب پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب بود چراکه دشمنان می‌خواستند نام خدا را از بین ببرند.

علل ناکامی جنگ احزاب/ منافقان با ذلت برگشتندبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه یک‌شنبه، پنجم خرداد در برنامه تفسیر قرآن ماه رمضان در مسجد بعثت خرم‌آباد در رابطه با سرانجام جنگ احزاب و اراده خداوند در پیروزی مسلمانان، اظهارکرد: فراز پایانی آیه ۲۴ و آیه ۲۵ سوره احزاب با مضمون «يَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحيماً وَ رَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنالُوا خَيْراً وَ كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتالَ وَ كانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزاً» قوی بودن و شکست ناپذیری خداوند متعال را سبب پیروزی مسلمانان و شکست دشمنان در جنگ احزاب بیان می‌کند.
وی با ذکر این مطلب که آیه ۲۵ سوره احزاب علت ناکامی لشکر احزاب را بیان می کند، ادامه داد: در جنگ احزاب لشگر دشمن مرکب از گروه‌ها، طوایف و چهره‌های منافقان یهودی مدینه و مشرکان مکه بود.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که در سپاه اسلام مسلمانان سه گروه حاضر بودند، ادامه داد: دسته اول مؤمنان راستین و مقاوم، گروهی دیگر افراد ضعیف و ایمان که دچار اضطراب بودند و در دسته سوم منافقان حضور داشتند.
پیروزی جنگ احزاب مرهون تدبیر پیامبر اسلام، حفر خندق و جهاد مولا علی(ع)
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که مؤمنان راستین کسانی هستند که به عهدی که با خدا بستند و خدا دارد و تا پای جان در راه خدا مقاومت می‌کنند، خاطرنشان کرد: یکی‌از مؤمنان راستین در جنگ احزاب امام علی(ع) بود این در حالی‌است که پیروزی جنگ احزاب مرهون تدبیر پیامبر اسلام، پیشنهاد حفر خندق و جهاد مولا علی(ع) بود.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که در جنگ احزاب پنج نفر از سوارکاران لشگر احزاب از خندق عبور کردند که این امر موجب تضعیف روحیه مسلمانان شد، ادامه داد: یکی‌از سوارکاران عرب عمربن عبدود بود که امام علی(ع) برای نبرد با او اعلام آمادگی کرد.
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: قبل از رفتن امام علی(ع) به نبرد با عمر بن عبدود پیامبر(ص) برای او دعا کرد که خداوندا علی(ع) را از جلو، عقب، سمت چپ و راست حفظ کن.
وی با ذکر این مطلب که در نبرد امام علی(ع) با عمربن عبدود بود که امام علی(ع) توانست سه افتخار را کسب کند، ادامه داد: زمانی‌که امام(ع) در برابر عمر بن عبدود قرار گرفت، پیامبر فرمود تمام اسلام در برابر تمام کف قرار گرفته است بدین معنا که اگر در این جنگ امام علی(ع) شکست می‌خورد اسلام از بین می‌رفت.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که امام علی(ع) در نبرد با عمر بن عبدود حیله جنگی به کار برد، ادامه داد امام علی(ع) از او پرسید وقتی این همه رجزخوانی می‌کنی اما چرا این همه لشکر پشت سر توست؛ تا عمر بن عبدود برگشت و به عقب نگاه کند امام شمشیر را زد و او را سرنگون کرد و فریاد الله اکبر مسلمانان بلند شد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در خصوص ارزش کار امام علی(ع) در از بین بردن عمر بن عبدود گفت: پیامبر اسلام(ص) در این این راستا فرمودند ضربه امام علی(ع) در جنگ خندق برابر با عبادت جن و انس است کمااینکه اگر عمل امام علی(ع) در جنگ خندق با عمل امت من سنجیده شود عمل امام علی(ع) برتری دارد.
این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که آیه ۲۴ سوره احزاب در شان امام علی(ع) نازل شده است، خاطرنشان کرد: آیه ۲۴ سوره احزاب دو قسمت است و بدان معناست که صادقین به‌سبب صدق‌شان پاداش می‌گیرند و منافقان عذاب می‌بینند.
وی با طرح این سؤال که خداوند به صادقیان چه پاداشی و به منافقین چه کیفری می‌دهد، تصریح کرد: پاداش صادقین، آمرزش گناهان و درود و سلام بر آنان است.
وی بهشت و اعلام خشنودی خداوند را پاداش دیگر صادقین برشمرد و افزود: پاداش صادقین این است که خداوند جایگاه مؤمنان راستین را در کنار انبیا قرار داده است.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که منافقان بزرگ‌ترین ضربه را به پیامبر اسلام(ص) زدند، اضافه کرد: منافقان یا عذاب می‌بینند یا توبه می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در خصوص عذاب منافقان، گفت: عذاب منافقان این است که خداوند مُهر بر قلب آنان می‌زند چراکه آنان قابل هدایت نبودند.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که عذاب دوم منافقان این است که مورد لعن خدا قرار می‌گیرند، افزود: عذاب دیگر منافقان این است که در بدترین جای جهنم قرار می‌‌گیرند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که آیه ۲۵ سوره احزاب ناکامی لشکر احزاب را بیان می‌کند، ادامه داد: پایان کار لشگر احزاب این بود که برگشتند در حالی که خشمگین و غمگین بودند.
وی با بیان این‌که احزاب با هم پیمان بسته بودند که اسلام را از بین برده و اموال مسلمانان را به غنیمت ببرند، ادامه داد: لشگر احزاب نه به غنیمت دست یافتند به پیروزی.
آیت‌الله میرعمادی قدرت و شکست‌ناپذیر بودن خداوند را علل ناکامی لشگر احزاب برشمرد و افزود: نتیجه لشگر احزاب شکست ذلت، خواری و برگشت ذلیلانه بود و علت آن قدرت خداوند بود کمااینکه لشگر احزاب می‌خواستند نام خدا را از بین ببرند.

انتهای پیام

captcha