مجموعه سه جلدی «قلب‌های بیمار در قرآن» منتشر شد
کد خبر: 3815011
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

مجموعه سه جلدی «قلب‌های بیمار در قرآن» منتشر شد

گروه ادب ــ مجموعه‌ای سه جلدی با عنوان «قلب‌‎های بیمار در قرآن، پیامد‌ها و راه‌های درمان آن» به قلم فردین احمدی منتشر شد.

مجموعه سه جلدی «قلب‌های بیمار در قرآن» منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ مجموعه سه جلدی «قلب‌های بیمار در قرآن، پیامد‌ها و راه‌های درمان آن» به قلم فردین احمدی به نگارش درآمده است.

جلد اول؛ مصادیق بیماری دلی و اوصاف آن

جلد نخست این کتاب که با موضوع «مصادیق بیمار دلی و اوصاف آن‌ها در قرآن و روایات» در ۹۶ صفحه با قطع وزیری به چاپ رسیده است، کفر، نفاق و هوا و هوس را به عنوان مصادیق انواع بیماری دل بحث و بررسی می‌کند.

نویسنده درباره نفاق پس از بررسی معنای لغوی آن به ویژگی‌های آن از جمله، شک و تردید، عبرت نگرفتن، پارسانمایی، دنیاطلبی و... اشاره می‌کند، همان گونه که در تبیین کفر معنا و مصادیق آن را در قرآن و روایات تحقیق و بررسی کرده است. سپس به ویژگی‌های فردی کافران از جمله بی‌تعهدی، انکار معاد، عناد و دشمنی، ظلم و ربا گرفتن، تقلید کورکورانه پرداخته است. قسمت پایانی کتاب نیز که با عنوان هوا و هوس آمده به ارزش مبارزه با هوای نفس و ویژگی‌های هوس‌بازان از جمله کینه‌ورزی، دور کردن مؤمنان از راه حق، دروغگویی و افراط اختصاص دارد.

نویسنده در مقدمه کتاب به آیه ۲۲۵ بقره اشاره دارد و در آن خداوند انسان‌ها را به واسطه آنچه قلب‌هایشان پذیرفته مؤاخذه می‌کند. چرا که دل و قلب انسان به مثابه سلطان تن اوست و تمام آنچه بر زبان جاری می‌شود و در عمل می‌آید همه به خواسته‌های دل بستگی دارد؛ بنابراین اگر قلبی بیمار باشد، گفتار و کردارش نابجا و برخلاف فطرت پاک انسانی او خواهد بود. قرآن، قلبی را که دارای ایمان و عمل صالح باشد «قلب سلیم» و «قلب منیب» خوانده است.

جلد دوم؛ علل و عوامل ایجاد بیمار دلی

جلد دوم این مجموعه سه جلدی علل و عوامل ایجاد بیمار دلی و پیامد‌های آن را برمی‌شمارد که در ۹۶ صفحه با قطع وزیری به چاپ رسیده است.

در این مجلد نویسنده به علل و عوامل بیماری‌های قلبی از جمله حقارت درونی، ترس، القائات پی در پی شیطان پرداخته و در فصلی به صورت ویژه عوامل ایجاد مرض قلبی کفر را بررسی کر ده است. در این فصل استکبار، انحراف از حق، بخل‌ورزی، نداشتن خوف و رجا متعادل تحلیل و شده است.

نویسنده در فصلی دیگر عوامل شکل‌گیری و تقویت مرض قلبی را در بدحجابی، نقص اندیشه، مکر زنان، نظربازی و نگاه به زنان و دختران و... بیان می‌کند.

فصول بعدی کتاب به پیامد‌های بیماری قلبی نفاق از جمله، تباهی ایمان، بی‌اعتمادی، استهزاء خدا، ترویج فساد و خودکامگی، مهر خوردن بر قلب و نیز پیامد‌های بیماری قلبی کفر از جمله، حبط اعمال، قبول نشدن توبه، ترس قلبی در دنیا همچنین پیامد‌های بیماری قلبی هوا و هوس از جمله، دوری از عدل و داد، گمراهی و ضایع کردن نماز، ترویج فساد، عذاب الهی اختصاص دارد.

جلد سوم؛ راه پیشگیری و درمان بیمار دلی

جلد سوم کتاب با عنوان «راه پیشگیری و درمان بیمار دلی»، در ۶۴ صفحه در قطع وزیری به چاپ رسیده است.

در این جلد، نویسنده به اهمیت درمان بیماری دل، راه‌های درمان بیماری نفاق از طریق قرآن، دعا، زدودن کاهش دلبستگی‌ها، زدودن شکاکیت، تقویت ایمان، تقویت خداباوری را به طور مشروح بیان کرده است. از جمله این که درمان بیماری کفر از طریق تقویت قوه تشخیص، دوری از تعصب کورکورانه، دوری از بخل، تعادل در خوف و رجا و درمان بیماری قلبی هوا و هوس از طریق، روزه گرفتن، پیروی از عقل، تقویت ایمان و تقوا، خواندن نماز، پناه بردن به خدا بیان شده است.

انتهای پیام

captcha