عدالت علی(ع) در حکومت‌داری چگونه بود
کد خبر: 3815063
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳

عدالت علی(ع) در حکومت‌داری چگونه بود

گروه اجتماعی ـ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت علی(ع)، حکومت را برای اجرای عدالت می‌خواست، به تبیین نکاتی درباره عدالت آن حضرت در حکومت‌داری و لازمه الگوگیری از این شیوه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین نکاتی درباره عدالت علی در شیوه حکومت‌داری پرداخت و گفت: این جمله معروف است که حضرت امیر شهید راه عدالت است. عدالت از جمله مفاهیمی است که در عرصه سخن طرفدار بسیار داد اما در عرصه عمل متأسفانه همیشه طرفداران کمی دارد.

هنوز هم عدالت علی(ع) درک نشده است
وی افزود: هنوز که هنوزه عمق آن عدالتی که حضرت امیر دنبال کرد، فهمیده نشده است؛ در نظر بگیرید که حضرت مخیر است بین اینکه یک بخشی از حکومت را به یک عده باج خواه داده و مقداری از بیت‌المال به آنان بدهد و دهان اینها را ببیند و راضی کند یا با آن‌ها بجنگد.
رصاف ادامه داد: هزینه این جنگ چقدر است شاید چند برابر آنچه که آن‌ها راضی می‌شدند در جنگ مصرف شود، این همه زن بیوه شوند و فرزندان زیادی یتیم اما در این دو راهی حضرت تصمیم می‌گیرد که با آن‌ها بجنگد یعنی هزینه عدالت را که یک هزینه بسیار بسیار سنگین است، حضرت پرداخت می‌کند.

عدالت آنچنان برای علی(ع) مهم بود که جنگ را بر باج دادن ترجیح داد
عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس یادآور شد: عدالت در تشکیلات امیرالمؤمنین(ع) آنچنان اهمیت دارد که این همه هزینه برای عدالت می‌ارزد؛ والا امروز ما وقتی به حکومت علی توجه می‌کردیم فرقی بین آن و سایر حکومت‌ها نمی‌دیدیم، چون در طول تاریخ همه حکومت‌ها برای بقای خود سعی کردند عده‌ای را راضی نگه دارند و باج دهند اما حضرت علی(ع) اصل عدالت اس و ایشان حکومت را برای عدالت می‌خواهد.
وی با بیان اینکه باید نگرش ما نسبت به حکومت، علوی شود، گفت: اینکه یک فردی بترسد از اینکه اگر بخواهد اجرای عدالت کند ممکن است عده‌ای از او ناراحت شوند، اگر قدر جسارت ندارد نباید در حکومت اسلامی مسئولیت بپذیرد.

مشروعیت یک مدیر در حکومت اسلامی به اجرای عدالت است
رصاف تأکید کرد: در حکومت اسلامی مشروعیت یک مدیر به این است که بتواند عدالت را اجرا کند و اگر عدالت را اجرا نکرد در اصل مشروعیت او دچار مشکل خواهد شد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام ارزش حکومت اسلامی ما امروز به این است که در مسیر عدالت دارد حرکت می‌کند، گفت: البته تا رسیدن به آن قله‌ای که مدنظر است همان حکومتی است که حضرت امیر دنبال آن بوده است فاصله بسیار دارد اما تمام ارزش امروز جامعه و حکومت اسلامی در این است که در مسیر عدالت در حال حرکت است.

نوع رفتار حضرت در اجرای عدالت باید سرلوحه مسئولان باشد
وی اضافه کرد: بنابراین آنچه که ما به شدت به آن نیاز داریم، این است که عهدنامه‌ای که امام به مالک اشتر داد، نوع برخوردی که حضرت با کسانی که در حکومت تخلف می‌کردند، انجام می‌دادند و غیره باید سرلوحه کار مسئولان ما باشد.

مردم مطالبه‌گر اجرای عدالت باشند
رصاف نقش مردم را در این زمینه نیز یادآور شد و گفت: مردم ما هم باید مطالبه‌گری داشته باشند و از مسئولان بخواهند جامعه را با همان روش و در همان مسیری که حضرت امیر دنبال می‌کرد با همان شکل دنبال کنند؛ آن چیزی که رهبری و امام راحل بارها بر روی آن تأکید داشته و دارند، مسیر عدالت و یک مسیر بسیار مهم است.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با یادآوری این نکته که اجرای عدالت رسالت همه انبیای الهی بوده است، گفت: عدالت در جامعه باعث می‌شود که انسان‌ها دچار استضعاف نشده و تحقیر نشوند.

در تشکیلات مولا، مقابله با ظلم و یاری مظلوم جایگاه ویژه‌ای دارد
وی اظهار کرد: در تشکیلات مولا، مقابله با ظلم جایگاه ممتازی دارد تا جایی که در وصیتی که به حسنین خود داشتند فرمودند شما برای ظالم خصم و برای مظلوم یاری‌دهنده باشید.
رصاف بیان کرد: آن حضرت به حدی بر اجرای عدالت حساس بودند که بر روی نوع استفاده از بیت‌ا‌لمال تأکید می‌کردند که شخصی نباشد یعنی استفاده شخصی از بیت‌المال در تشکیلات حضرت علی(ع) ممنوع است تا حدی عقیل برادر ایشان نابینا و فقیر بود و به ایشان مراجعه کرد و آن حضرت می‌توانست با هزار توجیه از بیت‌المال به او کمک کند اما این کار را نکرد بلکه برادرش رو هوشیار و بیدار کرد.
وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران بیت‌المال باید در نوع استفاده از آن مواظبت داشته باشند، گفت: حاکم و کسانی که مدیر هستند نباید با انسان‌هایی که مرفه و بیدرد هستند، سفره‌های رنگین بیندازند و نشست و برخاست داشته باشند چرا که اینها در تشکیلات حضرت علی(ع) ممنوع است.
انتهای پیام

captcha