مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ضمانت‌ اجرای طرح ملی حفظ قرآن تأمین می‌شود
کد خبر: 3815318
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ضمانت‌ اجرای طرح ملی حفظ قرآن تأمین می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «تأمین ضمانت‌ اجرای طرح ملی حفظ قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ضمانت‌های اجرای طرح ملی حفظ قرآن تأمین می‌شود

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، در هفتمین روز از خردادماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت 14:30 دقیقه امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «برگزاری کارگاه آموزشی طرح ملی تلاوت ویژه مربیان قرآن لبنانی» آمده است: کارگاه آموزشی طرح ملی تلاوت ویژه مربیان و قرآن‌آموزان نوجوان لبنانی باحضور اساتید کاروان شوق تلاوت در مسجد جامع شهر غازیه برگزار شد. محور کار آموزش نوجوانان تلاوت تقلیدی است و این کارگاه آموزشی هم بر همین اساس برگزار شد. تلاوت تقلیدی 5 مرحله دارد که شامل؛ استماع، استماع و زمزمه، استماع و تکرار با ارتفاع صوتی اصلی، تکرار تلاوت و نهایتاً خاموش کردن ضبط صوت و تلاوت و تمرین است که جزئیات این مراحل برای اساتید و مربیان لبنانی شرح داده شد. در این دوره، قرآن‌آموزان نوجوان لبنانی هم مورد سنجش قرار گرفتند و قاریان حاضر در کاروان هم قطعات آموزشی را در حین توضیحات اساتید تلاوت می‌کردند. در پایان این کارگاه مقرر شد ارتباط اساتید طرح ملی تلاوت بامربیان و قرآن‌آموزان لبنانی استمرار داشته باشد و این آموزش‌ها به طور منظم پی‌گیری شود.

هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «آیا می‌توان با قرآن غیرمکتوب احیاء گرفت؟»، «دشمن هنوز قدرت واقعی ایران را درک نکرده است»، «۶ عمل مستحب امشب که بهشت را ضمانت می‌کند»، «نقد كتاب «مناسبات فقه و اخلاق»/ پراکنده‌هایی در قامت نظریه»، «نقشه اندیشکده‌های آمریکایی برای شکست جوان‌گرایی در ایران»، «درهای رحمتت را بر من بگشا/ دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان + صوت» و «ترتیل جزء 22 قرآن باصدای عبدالباسط+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

یازده خبر صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز جاری شامل «توصیه امام صادق(ع) برای بهره بردن از شب بیست و سوم رمضان»، «تلاوت محمدحسین سعیدیان در کرسی تلاوت تسنیم + فیلم»، «راهکار امام علی(ع) برای رهایی از دنیاپرستی»، «تلاوت جزء بیست‌ودوم قرآن‌ با صدای «سبزعلی، منشاوی و خلیل‌الحُصری»»، «غفلت از حال و هوای رمضان در مدیریت فرهنگی شهر تهران»، «ساختار اداری کشور ضد جوانگرایی است»، «در شب قدر چگونه استغفار کنیم تا گناهان ما بخشیده شود؟/ رمز برتری شب قدر بر عمر کامل ۸۳ساله»، «احکام روزه‌داری|آیا بخار غلیظ مبطل روزه است؟»، «دعای روز بیست و دوم ماه رمضان»، «شکل‌گیری تمدن عصر ظهور در گروی عنصر وحدت است / اربعین الگویی برای وحدت مسلمین است» و «اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

9 خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «چرا خدا حاجات را دیر برآورده می‌کند؟ + فیلم»، «آیا سرنوشت ما فقط بر مبنای اعمال لیالی قدر رقم می‌خورد؟»، «استقبال جوانان از مراسم شب های قدر بی نظیر است»، «مسجد گیاهی؛ میعادگاه جوانان شب زنده‌دار شمیرانات/ جوانانی که با مناجات امیرالمومنین (ع) ناله سر دادند + تصاویر»، «چگونه نسبت به امام زمان(عج) معرفت پیدا کنیم؟ + فیلم»، «شب‌های قدر فرصتی مناسب برای کم کردن فاصله‌ها با قرآن است»، «تعبیر رهبر انقلاب از شرایط سیاسی امروز ایران چیست؟ + فیلم»، «حدیث امام علی(ع) درباره رفتار نیکو» و «دعای روز بیست و دوم ماه رمضان + فیلم و عکس نوشته» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، تا این ساعت صرفاً دو خبر با عناوین «همزمانی دو نمایشگاه قرآنی در قم و آسیب‌های ناشی از آن» و «دعای بیست‌ودومین روز از ماه مبارک رمضان» منتشر کرده است.

ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری تعداد شش خبر با عناوین «تشییع پیکر شهید «کورش حاجیمرادی»»، «نخستین امام جماعت مسجد سپه‌سالار چه کسی بود؟»، «از لیالی قدر غافل نشوید»، «آنچه در شب‌های قدر مغفول می‌ماند!»، «مراسم عزاداری شهادت امیرالمؤمنین(ع) در قم» و «شرح دعای روز بیست‌ودوم ماه مبارک رمضان+صوت» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تا این ساعت صرفاً یک خبر با عنوان «طلب گشایش درهای فضل الهی در دعای روز بیست و دوم رمضان» منتشر کرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز صرفاً یک خبر با تیتر «ضمانت‌های اجرای طرح ملی حفظ قرآن تأمین می‌شود» منتشر کرده است که در این خبر آمده است: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: بر اساس تصمیم سال گذشته این شورا، ریاست ستاد راهبری حفظ قرآن بر عهده خود شورا قرار گرفت و نایب رئیسی این ستاد را به منظور برنامه‌ریزی و راهبری امور حفظ قرآن کریم، سازمان اوقاف و امور خیریه بر عهده داشت، اما در جلسه اخیر مجمع مشورتی، ریاست این ستاد در سال ۹۸ به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شد. بعد از مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، ستادی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به نام ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن تشکیل شد که به مرور زمان و انجام فعالیت‌ها، شورا به این نتیجه رسید که مسئولیت این ستاد باید به یکی از دستگاه‌های اجرایی سپرده شود و شورا در همان شئون نظارتی خود فعالیت کند. در میان دستگاه‌های عضو با توجه به آنکه سازمان اوقاف و امور خیریه اهتمام ویژه‌ای در این راستا با تشکیل ستاد حفظ در مجموعه خود داشت و اقدامات ویژه‌ای مانند تعریف کارویژه حفظ قرآن و تعیین اولویت‌ها در برنامه‌های سازمان را اجرایی کرده بود و همچنین در راستای تأمین اعتبارات نیز اقدامات گسترده‌تری داشته است، ریاست این ستاد از سوی شورای توسعه، به سازمان اوقاف واگذار شد و تا زمانی که بتواند از عهده این مسئولیت به نحو شایسته‌ای بر آید، عهده دار آن خواهد بود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های اجرایی در راستای طرح ملی حفظ قرآن کریم «طرح بشارت ۱۴۵۲» است، گفت: بر اساس تفاهم سال گذشته ستاد راهبری حفظ قرآن، مقرر شد طرح ۱۴۵۲ که با رویکرد حفظ جز ۳۰ قرآن کریم اجرا می‌شود، به عنوان کارویژه ستاد راهبردی حفظ در دستور کار تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد و هر کدام از دستگاه‌ها نیز بخشی از ظرفیت فعالیت‌ها و اعتبارات خود را به آن اختصاص دهند، زیرا دروازه ورود به حفظ قرآن کریم، حفظ جز ۳۰ قرآن است. لذا پیوست رسانه‌ای تعریف شده برای آن، طرح بشارت ۱۴۵۲ بود که در سال ۹۸ با عنوان ۱۴۵۳ ادامه می‌یابد. جلسات کارشناسی برای تعیین محتوای آن، هم اکنون در ستاد در حال برگزاری است که امیدواریم در ماه مبارک رمضان جزئیات بیشتری از آن را در قالب یک نشست خبری اطلاع رسانی کنیم.

میزان

دو خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل « شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است/کیفیت اعمال خود را بالا ببریم نه کمیت» و « اهمیت خواندن دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان/باید بتوانیم ماه مهمانی خدا را درک کنیم» هستند.

کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان « آنچه باید درباره استاد سلوک بدانیم» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: استاد سلوک کسی است که بتواند طالب سیر الی‌الله را در مسیر پیش ببرد. لازم نیست استاد سلوک خودش تا آخر راه را رفته باشد، همین که چند قدم از ما جلوتر باشد می‌تواند، به همین اندازه نقش استادی را ایفا کند. شما باید ارزیابی کنید و ببینید که آیا چیزی بیش از شما می‌داند و آیا شاخص‌های تقوا و دانش در او بالاتر از شما هست یا نیست. اما اگر منظور استاد کامل است، اینجا موضوع تغییر می‌کند. استاد کامل کسی است که به نفس طالب‌اشراف دارد، ظرفیت او را می‌بیند و می‌فهمد و راه سلوک دادن او را می‌شناسد. در اینجا فقط راه رفته بودن کافی نیست، بلکه باید با علوم مختلف آشنا باشد. استاد کامل باید بتواند با سالک به حسب درجه و مرتبه‌ای که دارد از تجربه‌های عارفانه سخن بگوید، تجربه‌های او را تعریف کند و سالک را از بهت و حیرت مشاهدات بیرون آورد. این کار نیازمند ذهنی لطیف و زبانی دقیق است. اصل برخورداری از قلبی وسیع است که حقایق را دریابد، اما داشتن ذهنی دقیق و داشتن دانش کافی هم از ضروریات یک استاد کارآمد و مؤثر است.

دانستن علم فقه در حد اجتهاد بسیار ضروری است. استاد باید بتواند با برهانی روشن وسوسه‌های شیطانی را از الهامات رحمانی جدا کند. شیطان به شکل‌های مختلف پیش می‌آید و فقط براهین روشن شرعی و تسلط بر روش اجتهاد می‌تواند راهنمای سالک باشد.  گاهی سالک از شوق و هیجان عبادت، ممکن است به این ورطه بیافتد که واجبات را بیش از حد و مکرر انجام دهد، مثلا نماز واجبش را بخواند و بسیار لذت ببرد، ولی برای بهره بیشتر آن را اعاده کند. بعد به تدریج عادت کند که نمازها را دوبار بخواند، سپس این انگیزه در او ایجاد شود که سه بار بخواند گاهی شیطان این طور حدود الهی را در هم می‌شکند، اعادۀ نمازهای واجب بنابر نظر فقها ‌اشکال ندارد. اما یک استاد مجتهد در مواقعی با رجوع به ادلۀ فقهی می‌تواند حکم حرمت را برای سالکی که تحت تربیت اوست، تشخیص دهد و بر او حکم کند و او را به خواندن نمازهای نافله توصیه نماید و یا اساساً او را در محدوده‌ای که ظرفیت و استعدادش کشش دارد، محدود کند.

انتهای پیام

captcha