نارضایتی رهبر انقلاب از کم‌کاری در کرسی‌های آزاداندیشی/ بار اصلی بیانیه گام دوم بر دوش دانشجویان است
کد خبر: 3815461
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تصریح کرد؛

نارضایتی رهبر انقلاب از کم‌کاری در کرسی‌های آزاداندیشی/ بار اصلی بیانیه گام دوم بر دوش دانشجویان است

گروه دانشگاه ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه رهبری در دیدار اخیر دانشجویان، خطاب به آنها فرمودند خودتان کرسی‌های آزاداندیشی را راه بیندازید، تصریح کرد: این امر بدان معناست که معظم‌له از بدنه مدیریتی دانشگاه به خاطر کم‌کاری در زمینه راه‌اندازی و اجرای این کرسی‌ها رضایت ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره دیدار رمضانی دانشجویان با مقام معظم رهبری، که در شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان انجام شد، گزارشی را ارائه و بیان کرد: همه ساله یکی از پرشورترین و جذاب‌ترین دیدار‌های مقام معظم رهبری دیداری است که ایشان دانشجویان روزه‌دار سراسر کشور را به حضور می‌پذیرند. هزاران نفر از اعضای تشکل‌های دانشجویی، فعالان فرهنگی، علمی و عموم دانشجویان در این دیدار حضور دارند. ویژگی دیدار رمضانی امسال دانشجویان با مقام معظم رهبری، تنوع بخشی ثبت‌نام عمومی از داشجویان بود. ثبت‌نام عمومی امسال برای نخستین‌بار انجام شد و سعی کردیم بدون تبلیغات گسترده سامانه ثبت‌نامی و با احتیاط عمل کنیم و نتیجه آن ثبت‌نام ۵۷ هزار نفر دانشجو و اعلام آمادگی آن‌ها برای شرکت در این مراسم بود. در نهایت تعدادی سهمیه به این مجموعه ثبت‌نامی اختصاص داده شد و به همین علت، در دیدار امسال شاهد تنوع بیشتری در مقایسه با سال گذشته بودیم.
 
دیدار دانشجویان با رهبری توأم با عشق و چالش است
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه بخش خاص این دیدار، گفت‌وگوی صمیمانه و صریح دانشجویان با رهبری است، ادامه داد: رهبری معمولاً گفت‌وگو‌هایی با دانشجویان و پاسخ‌هایی به مطالب ارائه شده از سوی دانشجویان دارند که این هم ویژگی‌های خاص خود را دارد. ارتباط صمیمی، شوخی‌ها و گفت‌وشنود‌هایی که اتفاق می‌افتد و گاه سؤالات چالشی که دانشجویان دارند و رهبری بنا به اقتضائات جلسه پاسخ می‌دهند، ویژگی منحصر به فرد این دیدار است. این دیدار نمونه‌ای عالی از محیطی است که معتقدیم در جای دیگری نظیر آن دیده نمی‌شود؛ محیط توأم با عشق و چالش؛ دانشجویان ضمن آنکه عاشقانه به رهبرشان علاقه‌مندند، در عین حال صریح‌ترین حرف‌هایی که احساس می‌کنند جایی نمی‌توانند آن‌ها را بزنند را به ایشان می‌گویند. از حرف‌هایی درباره مجموعه‌های وابسته به دفتر مقام معظم رهبری تا قوا و حتی قوه قضاییه و هر مجموعه‌ای را که احساس کنند نقدی به آن وارد است و باید به گوش رهبری برسد آنجا مطرح می‌کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه به این موارد پاسخ‌هایی می‌دهند، افقی کلی را ترسیم می‌کنند و شاید نکته جالب دیدار امسال این بود که بعد از صدور بیانیه گام دوم، اولین دیدار ایشان با دانشجویان جوان بود. بخشی از فرمایش ایشان به حوزه تبیین بیانیه گام دوم و اینکه دانشجویان چرا و چگونه می‌توانند به آن بپردازند اختصاص داشت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درباره حضور آن دسته از دانشجویانی که با کارت‌های دعوت مغایر با نام خودشان (کارت دعوتی که به نام دیگری صادر شده) در این دیدار شرکت می‌کنند و در بدو ورود به حسینیه حضرت امام(ره) با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: این کارت‌ها منبع صدور متفاوتی دارند، به وزارت بهداشت، وزارت علوم و تشکل‌ها سهمیه‌ای داده شده و برای افراد و به نام آن‌ها کارت صادر می‌شود؛ در این بین ممکن است بعضی افراد به دلایلی نتوانند در دیدار شرکت کنند و عملاً برای اینکه افراد زیادی مشتاق‌اند، این انتقال کارت دعوت را دانشجو یا دستگاه انجام می‌دهد. کاری که ما در نهاد رهبری انجام دادیم این بود که دانشجویان داوطلب برای دیدار با رهبری را براساس کد ملی و با در دست داشتن کارت شناسایی، به مجموعه نهاد رهبری دعوت کردیم تا کارت‌های خود را دریافت کنند. به همین دلیل مغایرت‌ها کمتر بود. طبیعی است که در مجموعه بیت و بازرسی‌ها برای ورود به حسینیه و شرکت در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری، حساسیت‌هایی وجود دارد و تا زمانی که اثبات شود این‌ دانشجوها مجاز به شرکت در این دیدار دانشجویی هستند، کمی زمان می‌برد.
 
ساماندهی دروس معارف و تربیت استادان توانمند با شتاب بیشتر
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی درباره طرح برخی دغدغه‌ها از سوی دانشجویان در دیدار اخیر که یکی از این موارد، تربیت استادان و نیز ساماندهی دروس معارف اسلامی بود، بیان کرد: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اخیرا در این زمینه آغاز به کار کرده است و اکنون با شتاب بیشتری کار بازنگری در عناوین، محتوا، سرفصل‌ها و متون دروس معارف اسلامی را دنبال می‌کنیم.  توجه، دقت و تلاش برای تربیت استادان توانمندتر برای تدریس دروس معارف در دانشگاه‌ها هم از اولویت‌های ما در این زمینه است. هفته گذشته شاهد معرفی معاونت جدید آموزشی و پژوهشی نهاد رهبری بودیم، ایشان موظف است در این موضوع اهتمام جدی داشته باشد. وی از بدنه دانشگاه است و امیدواریم بتواند مطالبات ما و فضای دانشجویی در زمینه ساماندهی دروس و وجود استادان توانمند در این حوزه را برآورده کند. به زودی با اعلام برنامه‌های معاونت در این زمینه شاهد تغییراتی خواهیم بود.
 
نارضایتی رهبری از بدنه مدیریت دانشگاه در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا رهبری در دیدار اخیر به دانشجویان گفتند؛ خودتان کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه تشکیل بدهید؛ اظهار کرد: اینکه رهبری به دانشجویان فرمودند خودتان این کرسی‌ها را راه بیندازید، به این معناست که ایشان از بدنه مدیریتی دانشگاه در زمینه راه‌اندازی و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی راضی نیستند. بررسی‌هایی پیرامون موانعی که در این زمینه وجود دارد، انجام دادیم و دلایل مختلفی را استخراج کردیم. یکی از موانع آن است که اهتمام جدی در بدنه مدیریتی دانشگاه‌ها اتفاق نیفتاده و به این علت که فضای کرسی‌های آزاداندیشی، فضای به چالش کشیدن مدیریت‌های دانشگاهی است و در داخل این مدیران تمایلی نداشته‌اند به چالش کشیده شوند و نیز در بیرون از دانشگاه هم به این دلیل که مسئولان باید پاسخگوی مطالبی باشند که در این کرسی‌ها گفته می‌شود، احساس می‌کنند در برپایی این کرسی‌ها هزینه وجود دارد و به همین دلیل تمایلی به برپایی آن وجود ندارد.
 
لزوم استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در کرسی‌های آزاداندیشی
وی ادامه داد: یک بخش از عدم موفقیت‌ها در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی، به استفاده نکردن از همه ظرفیت‌ها در این عرصه بازمی‌گردد. در شکل‌گیری فضای کرسی‌های آزاداندیشی باید از همه ظرفیت‌های جدید استفاده کنیم. امروز فضای مجازی شاهد تمرین و تکرار قالب‌های آزاداندیشی است و این فضا جذابیتی بیش از فضای حقیقی دارد. آن هم به این دلیل که محدودیت‌های فضای حقیقی را ندارد و جز رویکرد‌های جدید و مطالبات جدی ما در بحث راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی است تا این رخداد به صورت جدی‌تر و در قالب‌های جدید در فضای دانشگاهی شکل گیرد. ضمن اینکه این فرمایش رهبری که خودتان این کرسی‌ها را تشکیل بدهید، تکلیفی هم برای عموم دانشجویان و به ویژه تشکل‌ها ایجاد می‌کند. به این معنا که خودتان آتش به اختیار وارد این فضا شوید. مطمئنیم اگر جوانان دانشجو وارد این فضا شوند و احساس تکلیف کنند و محدودیت‌ها از مسیر آن‌ها برداشته شود، موفقیت‌های چشمگیری را در عرصه‌های مختلف شاهد خواهیم بود.
 
جوانان حاملان ارزش‌های بیانیه گام دوم هستند
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به مهمترین کاری که تشکل‌های دانشجویی باید دنبال کنند، گفت: محور اصلی در بیانیه گام دوم بدین شکل مطرح شده است که جوانان حاملان ارزش‌های گام دوم در جامعه هستند، هم خودسازی باید در آن‌ها اتفاق بیفتد و هم به دنبال جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی باشند. این جوانان باید راهکار‌هایی را در قالب بندهای هفتگانه بیانیه همراه با امیدوار بودن دائمی به کار گیرند تا بتوانیم از ظرفیت آنها در بخش‌هایی همچون اخلاق، معنویت، علم و پژوهش استفاده کنیم و نیز از این ظرفیت در عرصه‌های اجتماعی و در قالب‌هایی مانند سبک زندگی، اقتصاد، عدالت، مبارزه با فساد و ... بهره‌مند شویم. بار اصلی روی دوش دانشجوست و انتظار بالاتری از آن‌ها وجود دارد.

وی درباره اینکه کارویژه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این زمینه چه خواهد بود، اظهار کرد: ما خود را موظف می‌دانیم که هم مطالبه کنیم و هم در راستای مطالبات تسهیل خدمت کنیم.
 
گفت‌وگو از مریم روزبهانی

انتهای پیام
captcha