اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره فراز برتر تلاوت
کد خبر: 3816340
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره فراز برتر تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر «معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره فراز برتر تلاوت»، یکی از اخبار قرآنی مهم امروز، یازدهم خردادماه است که در صفحات معارفی رسانه‌های مختلف منتشر شده است. ‌

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعدد دینی و قرآنی که طی امروز شنبه، یازدهم خردادماه، در صفحات معارفی رسانه‌ها منعکس شد، خبر راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره فراز برتر تلاوت از مهم‌ترین این اخبار بود. در ادامه به بررسی کلی این صفحات می‌پردازیم؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز، شنبه، 11 خردادماه و تا ساعت 13 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «تحلیل و بررسی نمایش تلویزیونی آیین جزءخوانی قرآن در ماه رمضان» و «تلاوت جزء بیست‌وششم قرآن‌ با صدای سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری» قرآنی بوده و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت منعکس شده‌اند.

در خبر «تحلیل و بررسی نمایش تلویزیونی آیین جزءخوانی قرآن در ماه رمضان» خبرگزاری تسنیم می‌خوانیم: «رسانه ملی امسال تمام همت خود را گمارد تا مخاطبان بیشتری را با برنامه‌های جزء‌خوانی قرآن چه به‌صورت زنده و مستقیم چه به‌صورت تولیدی جذب کند. تلاشی که اتفاقاً بی‌ثمر هم نبود و با واکنش‌های بسیار خوبی در میان مردم و به‌ویژه جامعه قرآنی مواجه است. شاید بتوان گفت کاری که رسانه ملی در سال‌های گذشته و به ویژه امسال مورد توجه قرار داد، تاحدودی توانست به فرمایش رهبر انقلاب لبیک بگوید.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با جامعه قرآنی که در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال در قالب محفل انس با قرآن برگزار شد، ضمن ابراز رضایت از گسترش فرهنگ آئین جزء‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان چنین فرمودند: «من واقعاً این کاری که در ماه رمضان‌ها در شهرهای مشهد و قم و غیره راه افتاده است که در صحن‌ها جمع‌ می‌شوند و یک جزء قرآن را می‌خوانند و همه گوش می‌کنند، لذت می‌برم. وقتی می‌بینم در تلویزیون این محافل پخش می‌شود، لذت می‌برم. البته این کار از قم شروع شد و دیگران هم یاد گرفتند و بسیار کار خوبی است. این کار باید در طول سال و نه فقط در ماه مبارک رمضان تکرار شود. مساجد گوناگون پایگاه قرآن شوند و اعلام کنند که شب پنجشنبه، جمعه و یا شب‌های دیگری از هفته، یک قاری قرآن بنشیند و شما هم بروید و قرآن را بشنوید».

فارس

اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل قرآن کریم آغاز شده که خبر ترتیل امروز این صفحه مربوط به تلاوت ترتیل جزء 26 قرآن کریم توسط مرحوم شحات محمد انور است.

همچنین، در ادامه و تا این ساعت اخبار دیگری با عناوین «گناهم را ببخش/ دعای روز بیست‌وششم ماه مبارک رمضان»، «راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره فراز برتر تلاوت معرفی شدند» و «جامعه دینی و فرهنگی، چهره‌ای خدوم و انقلابی را از دست داد» بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته‌اند که یکی از این اخبار قرآنی بوده و دو خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.

در بخش‌هایی از خبر قرآنی این صفحه که عنوان «راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره فراز برتر تلاوت معرفی شدند» دارد و مربوط به پانزدهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن شهید علیزاده است، آمده: «مرحله نهایی مسابقات سراسری فراز برتر همزمان با پانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم دارالقرآن شهید علیزاده در دو رشته قرائت تقلیدی و ترتیل برگزار شد. در مسابقات فراز برتر حدود صد اثر در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه به دبیرخانه مسابقات ارسال شد و نفرات راه‌یافته به مرحله پایانی از دید کارشناسان و مخاطبان مشخص شدند و نفرات راه یافته به مرحله پایانی از دید کارشناسان به صورت حضوری به تلاوت پرداختند و آقای یونس شاه‌مرادی به عنوان قاری منتخب فراز برتر سال ۹۸ از دید کارشناسان انتخاب شدند. نفرات راه‌یافته به مرحله پایانی مسابقات فراز برتر از دید مخاطبان نیز مشخص شدند و مرحله پایانی مسابقات فراز برتر از دید مخاطبان به صورت غیرحضوری در کانال دارالقرآن شهید علیزاده در تیرماه‌ و با انتخاب مردمی برگزار خواهد شد».

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «استقبال مسیحیان از نهج‌البلاغه/نتیجه انس با قرآن در شناخت صهیونیست» دارد نیز مربوط به روز گذشته است.

ایرنا

«میزان و نحوه پرداخت زکات فطر در کردستان اعلام شد»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد که تا این ساعت منتشر شده و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز جای ندارد.

ایسنا

تعداد پنج خبر با عناوین «شب‌های رمضان در پل طبیعت تهران»، «شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان»، «آسیبی که در برخی مداحی‌ها است»، «رمز و راز عبادت / بالاترین عبادات» و «فاز اول حرم امام حسین (ع) تا اربعین بهره‌برداری می‌شود» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان

«دعای روز بیست و ششم ماه رمضان»، «حدیث رسول اکرم(ص) درباره خواندن قرآن»، «کهف الشهداء؛ جایی نزدیک به آسمان/ جوانانی که ساعتی آسمانی شدن را تجربه کردند»، «فدیه و کفاره به سیل زدگان تعلق می‌گیرد؟»، «آیت الله علوی گرگانی میزان زکات فطره سال ۹۸ را اعلام کرد» و «روایت زندگی پیر غلام اهل بیت(ع) در «ماه بهشت»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل‌ می‌دهد که تا این ساعت منتشر شده و در حوزه قرآنی کریم نیز جای ندارند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها دو خبر با عناوین «دعای بیست‌وششمین روز از ماه مبارک رمضان» و «فراخوان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه منتشر شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف دیگر انتشار یافته‌اند.

میزان

تعداد سه خبر با عناوین «اهمیت خواندن دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان/برکتی که قرائت قرآن در زندگی با خود به همراه می‌آورد» و «نگاهی به سریال‌های رمضان ۹۸/تلاش رسانه ملی برای روندی رو به رشد در آثار مناسبتی» و «جهاد کبیر راه مقابله با جنگ نرم است» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.

کیهان

روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «رحمت واسعه الهی نسبت به سیئات و حسنات» از کتاب اخلاق ربانی مرحوم آیت‌الله‌ شیخ مجتبی تهرانی(ره) کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل آمده است: «اگر بخواهیم رحمت الهی را در ارتباط با خلافکاری انسان مومن یک دسته‌بندی اجمالی کنیم، یعنی اگر بخواهیم رحمت الهی را نه در ارتباط با حسنات، بلکه فقط در ارتباط با سیئات دسته‌بندی اجمالی کنیم، این گونه می‌توان برداشت کرد:

الف) رحمت الهی در ارتباط با سیئات

مرحله اول: اگر دست انسان آلوده به گناه شود، اولین مرحله‌ای که خداوند او را شست‌و شو می‌کند، «توبه» است. این مسئله از آیات و روایات به دست می‌آید.

مرحله دوم: اگر نعوذبالله انسان موفق به توبه نشد، باز از متون اسلامی به دست می‌آوریم که اگر انسان بعد از گناه، عمل حسن و نیکی انجام دهد که این‌ها تا حدودی با هم موازنه داشته باشند، این «عمل نیک»، آن سیئه را شست‌وشو می‌دهد. در قرآن دارد: «ان الحسنات یذهبن السیئات»(سوره هود/114)

مرحله سوم: طبق آنچه از روایات می‌فهمیم، این است که اگر انسان عمل حسن و نیکی- یعنی غیر از واجبات- را انجام نداد و آن معصیت، معصیت صغیره بود- یعنی از گناهان کبیره نبود- «نمازهای پنج‌گانه»ای که می‌خواند، شست‌وشو دهنده آن معصیت‌های کوچک است. طبق روایات، اگر کسی نماز صبح خواند و نعوذبالله بین نماز صبح و ظهر مرتکب معصیت صغیره‌ای شد، وقتی نماز ظهر می‌خواند، این نماز شست‌وشو دهنده معاصی صغیره است. ظاهراً در روایتی از امام باقر(ع) است که حضرت می‌فرماید: اگر کسی روزی پنج بار خودش را شست‌وشو کند، آیا به بدن او چرکی می‌ماند؟ به ذهنم این است که این روایت از پیغمبر اکرم(ع) هم نقل شده است. در فقه، در روایات باب «صلاهًْ» هم به این جهت اشاره شده است».

انتهای پیام

captcha