حدود 8 هزار واحد صنفی بدون مجوز در قم فعالیت می‌کنند
کد خبر: 3816408
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱

حدود 8 هزار واحد صنفی بدون مجوز در قم فعالیت می‌کنند

گروه فرهنگی ــ عضو هیئت رئیسه خانه اصناف قم بیان کرد: حدود 40هزار واحد صنفی در قم فعال است که  نزدیک به 60درصدآن‌ها توزیعی و خدماتی و 40 درصد باقی مانده تولیدی است، حدود 8هزار واحد بدون پروانه مشغول فعالیت هستند و بسیاری از مشکلات ما نیز از سوی همین واحد های بدون پروانه است.

حدود 8 هزار واحد صنفی بدون مجوز در قم فعالیت می‌کنندبه گزارش ایکنا از قم، سید ابراهیم صحفی عضو هیئت رئیسه خانه اصناف قم در نشست خبری «نخستین جشنواره فرهنگی فروشنده و فروشگاه برتر» که امروز در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزارشد، گفت: این طرح در راستای حمایت از تولید داخلی اجرا شده و به  نوعی بیان‎گر حمایت فروشندگان و واحدهای صنفی از تولید داخلی است، چراکه توزیع و فروش لازمه‎ی تولید است و اگر فروش نباشد تولید ازبین رفته و در درکود خواهدبود، بنابراین اصناف تاثیر شایان و مستقیمی در رونق تولید یا عدم آن دارند.
 
وی ادامه داد: غالبا وضع بدین‎گونه است که فروشنده تصمیم می‌گیرد چه چیزی را بفروشد و چه چیزی را نفروشد و به مشتری خود معرفی نکند، در بحث بازاریابی مثلی داریم با این مضمون که فروشنده‌ی واقعی کسی است که در سیبری یخچال بفروشد، در بازار و در فضای فروشگاه‌ها نیز همین‌ مثل حکم فرماست و این نشان دهنده‌ی نقش مهم واحد های توزیع در وضعیت بازار است.
 
عضو هیئت رئیسه خانه اصناف قم با اشاره به اینکه تنها واحد های فروش با پروانه کسب قانونی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، اظهار کرد: اصناف و بازاریان ما اکثرا افراد متدین و متشرعی هستند و مسائل ناگواری که به گوش می‌رسد، عمدتا از سوی واحد‌های بدون پروانه و غیر مجاز است، حدود 40هزار واحد صنفی در قم فعال است که قریب بر 60درصدآن‌ها توزیعی و خدماتی و 40 درصد باقی مانده تولیدی است.
 
صحفی افزود: از این تعداد حدود 8هزار واحد بدون پروانه مشغول فعالیت هستند و بسیاری از مشکلات ما نیز از سوی همین واحد های بدون پروانه است، فروشندگان ما طی مراحل اخذ پروانه در جلساتی مختصر اموری مانند فقه مربوط به فروشندگی و مکاسب را آموزش می‌بینند که راهنمای بزرگی برای دوره‌ی کاری آن‎ها است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در مورد وضع فرهنگی قم به‌ویژه حجاب و عفاف از سوی برخی رسانه ها سیاه‌نمایی‌هایی صورت می‌گیرد که موجب سواستفاده‎ی دشمنان قرار گرفته‌است، اما واقعیت این است که در بخش اعظمی از قم چیزی به‌عنوان بی حجابی و بدحجابی وجود ندارد، هرچند باید برای رفع همین مقدار اندک نیز برنامه ریزی شود.
 
یادآور می‌شود، مردم استان قم می‎توانند فروشگاه مورد نظر خود را به صورت "نام و نام خانوادگی، نام فروشگاه و شاخص مورد نظر "به سامانه‌ی پیامکی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به شماره "100030251"ارسال کنند، به افراد معرفی کننده فروشگاه به قید قرعه جوایزی تعلق خواهد گرفت.
 
 مهلت ارسال نام فروشگاه برتر تا10تیر ماه1398است، در هر کدام از 8 شاخص این جشنواره به 3فروشگاه نشان فرهنگ و اقتصاد اعطا خواهد شد و اعلام برگزیدگان این جشنواره طی مراسم اختتامیه در 14 تیر و مصادف با سالروز تولد حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha