برگزاری محفل انس با قرآن در پشت دیوارهای امنیتی
کد خبر: 3816455
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

برگزاری محفل انس با قرآن در پشت دیوارهای امنیتی

گروه شهرستان‌ها- در حالی که به آخرین روزهای ماه ضیافت الهی نزدیک می‌شویم پای به محفلی قرآنی در پشت بلندترین دیوارهای امنیتی سبزوار می‌گذارم که حاضرانش به برکت قرآن بیش از 300 روز مرخصی تشویقی گرفتند.

برگزاری محفل انس با قرآن در پشت دیوارهای امنیتیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در غروب بیست‌‌وششمین روز از مبارک رمضان و یازدهم خردادماه بعد از عبور از گیت‌های بازرسی و امنیتی به محفلی قرآنی در پشت بلندترین دیوار امنیتی سبزوار قدم می‌گذارم که فاصله میان زندانیان و میهمانان حاضر در جلسه یک جلد کلام‌الله مجید است.
پای به محفلی قرآنی می‌گذارم که بر روی بنر پشت سر قاریان قرآن یک طرف سخن رهبر معظم انقلاب که در 20 بهمن سال 60 بیان کرده‌اند: « تا وقتی عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند، تحقق بخشیدن به نظام قرآنی در متن جامعه آسان و ممکن نمی‌نماید و این‌جاست که ارزش قاریان و حافظان قرآن و معلمان و مقریان آشکار می‌شود. می‌دانیم که تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن در صدر اسلام به عنوان وظایفی ارزشمند معمول بوده‌اند. امروز وظیفه‌ی ماست که این ارزش‌ها را زنده کنیم»
در طرف دیگر آن، سخنی از حضرت امام خمینی(ره) نوشته شده است: « از انس با قرآن کریم، این صحیفه الهی و کتاب هدایت، غفلت نورزند که مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاریخ گذشته و آینده از برکات سرشار این کتاب مقدس است.»
در محفلی قرآنی حاضر می‌شوم که دادستان سبزوار به همراه رئیس دادگستری سبزوار، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان، رئیس زندان، رئیس اداره اوقاف سبزوار به همراه میهمانان استانی و جمعی دیگر از مسئولان شهرستانی در یک طرف و در طرف دیگر با فاصله یک رحل قرآن مددجویانی نشسته‌اند که گروه تواشیح زندان را تشکیل داده‌اند. پشت سر آنان، مددجویان دیگر زندان سبزوار همه پشت رحل‌های قران در کنار کلام‌الله مجید زانو بر زمین زده‌اند.
تلاوت اول این مجلس قرآنی را نوجوان 13 ساله سبزواری با نام سجاد اکرمی به سبک استاد عبدالباسط از آیه 10 سوره مریم آغاز می‌کند، تلاوتی دلنشین و زیبا که همه حضار را به وجد می‌آورد و با تلاوت سوره شمس ادامه می‌یابد.

تربیت 100 حافظ و قاری قرآن
رئیس زندان سبزوار در این مراسم، طی سخنانی با بیان اینکه زندان در گذشته برای شکنجه افرادی که بر علیه ظلم و ستم مبارزه می‌کردند، وجود داشت و امروزه برای اصلاح و تربیت زندانیان است، گفت: مددجویان در کنار دریافت خدمات و امکانات پزشکی رایگان به همراه سه وعده غذای رایگان از 5000 جلد کتاب، کتاب‌خانه زندان استفاده می‌کنند.
محمد بسکابادی عنوان کرد: دو دارالقران در زندان سبزوار در حال تربیت 100 مددجوی عاشق و علاقه مند به قرآن وجود دارد. در ماه مبارک رمضان 2400 ختم قرآن در این زندان برگزار شد.
وی اضافه کرد: 157 نفر از 197 نفر از شرکت کنندگان در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای سال گذشته موفق به دریافت گواهینامه شدند و در سال جاری نیز 167 نفر در این دوره مهارت آموزی شرکت دارند.
تلاوت دوم این محفل قرآنی را حمیدرضا رضوی، نفر اول مسابقات کشوری مدهامتان از صفحه 28 سوره بقره آغاز می‌کند، آیاتی که مربوط به ماه رحمت و ضیافت الهی و ماه مبارک رمضان است.

دریافت بیش از 300 روز مرخصی تشویقی
در ادامه گروه تواشیح دارالقران زندان سبزوار به اجرای زیبای تواشیح اسماءالله که هر روز قبل از اذان در این ماه رحمت الهی پخش می‌شود، می‌پردازند و توسط دادستان سبزوار به هرکدام از اعضای این گروه تواشیح، 5 روز مرخصی تشویقی داده می‌شود و برای تمام مددجویان حاضر در این جلسه قرآنی سه روز مرخصی تشویقی ثبت شد. در انتهای مجلس با درخواست حجت‌الاسلام محسن لزگی، رئیس اداره فرهنگی زندان‌های خراسان رضوی از رئیس دادگستری سبزوار، با دو روز افزایش مرخصی، پنج روز مرخصی تشویقی به همه داده شد.
در ادامه علی اصغر شم‌آبادی از اساتید قرآنی سبزوار و نفر اول اذان کشوری بر روی جایگاه محل تلاوت قرآن قرار گرفت. وی با گلایه از کم لطفی برخی از مسئولان برای برگزاری محافل قرآنی و اختصاص این مجالس قرآنی به ماه ضیافت الهی اظهار کرد: شهرستان سبزوار مشهور به دارالمومنین است و کم لطفی مسئولان شهرستان از عدم حمایت قاریان قرآن و قرآنیان این شهرستان قابل قبول نیست و قرآنیان نیاز به حمایت مسئولان شهرستان دارند.
وی در ادامه به تلاوت آیاتی از سوره مبارک زمر از صفحه 466 قرآن پرداخت که با تشویق‌های مکرر حاضران در جلسه همراه شد.
شم‌آبادی با نزدیک شدن به اذان قطعه‌ای از اذان مشهور مکه را اجرا و بیان کرد: حدود 15 سال قبل، زمانی که در دوران راهنمایی این اذان را در سطح شهر اجرا کردم، یکی از اعضای شورای اسلامی گف: « قصد رفتن به مسجد را نداشتم اما با صدای دلنشین پخش اذان شما نماز جماعت را در مسجد اقامه خواهم کرد.»
این قاری قرآن با تقدیر از اساتید خودش استاد نوایی که این اذان زیبا را به او آموزش داده بودند و همچنین مرحوم استاد محمودی، تلاوت خودش را به اتمام رساند.

نقش معنویت و قرآن را نمی‌توان در زندگی انکار کرد
حجت‌الاسلام محسن لزگی، رئیس اداره فرهنگی زندان‌های خراسان رضوی، در این محفل قرآنی اظهار کرد: شاید برخی افراد به لحاظ ظاهری آسایش داشته باشند ولی به سبب دوری از قرآن هیچ وقت آرامش ندارند.
وی با بیان اینکه بعضی افراد با روش‌های علمی به دنبال رسیدن به آرامش هستند، عنوان کرد: شاید مدتی به آرامش برسند اما مقطعی است و همیشگی نیست.
 لزگی تصریح کرد: زندگی بدون قرآن و معنویت آرامش ندارد، همان‌گونه که جاذبه زمین را نمی‌توان منکر شد، نقش معنویت و قرآن را نیز نمی‌توان در زندگی انکار کرد.
رئیس اداره فرهنگی زندان‌های خراسان رضوی با تاکید بر تلاوت 50 آیه از قرآن در روز خاطرنشان کرد: همه باید با توجه به اهمیتی که برای مادیات در زندگی و تعیین برنامه‌های زندگی قائل هستند به جایگاه معنویت در زندگی خودشان فکر کنند که چه جایگاهی برای آن تعیین کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha