اقسام مرگ و عاقبت انسان/ فرهنگ خداخواهی شهدا به تمام دنیا مخابره شود
کد خبر: 3816466
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد:

اقسام مرگ و عاقبت انسان/ فرهنگ خداخواهی شهدا به تمام دنیا مخابره شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انتخاب آگاهانه، از روی بصیرت و درک درست انتخاب شهداست که از روی عشق اهل بیت(ع) بوده است، گفت: شهدای ما برای هوا و هوس نجنگیدند و برای رضایت خدا و رسول خدا(ص) جنگیدند؛ این فرهنگ اسلام را باید به تمام دنیا مخابره کرد.

معامله قرن محکوم به شکست است/ مهمترین دعای امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، شامگاه ۱۱ خردادماه در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: انسان روز‌های سرنوشت‌سازی از ابتدای تولد تا مرگ دارد که دو مرحله مهم همین تولد و مرگ است و مرحله سوم نیز حضور در پیشگاه ذات کبریایی خداوند است.

وی افزود: اگر از دنیا عاقبت بخیر برویم، در مرحله سوم نیز مشکل ما حل خواهد شد و اگر با شرایط دیگر یعنی معصیت‌کار و گناهکار از دنیا برویم، در مرحله سوم هم همان حالت خروج از دنیا را خواهیم داشت.

اقسام مرگ

حسینی بوشهری با بیان اینکه مرگ بر دو قسم خوب و بد تقسیم می‌شود تصریح کرد: مرگ در حال عبادت و کار‌های خیر، مرگ در روز‌هایی که رحمت الهی شامل حال انسان است مانند شب و روز جمعه و اعیاد الهی. همچنین مرگ همراه با شهادت جزء بهترین و خوبترین مرگ‌هاست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: مرگ در حال گناه و حضور در جبهه باطل و مرگ در حال کفر بدترین نوع مرگ‌ها است و پس طبیعتًا خواست همه ما این است که عاقبت بخیر بوده و مرگمان مورد توجه ذات کبریایی خداوند باشد؛ لذا دعای «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» از سوی ائمه(ع) به ما تعلیم شده است.

حسینی بوشهری ادامه داد: مرگ و زندگی که در راه اهل بیت و همراه با شهادت باشد بسیار زیباست و خوشا به حال کسانی که قدم در میدان دفاع از حرم گذاشتند؛ مرگ آنان در حال انجام کار خیر و جهاد و عبادت بود.

بهترین دعا از نظر امام(ره)

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در حالات آیت الله بروجردی نقل شده که همیشه آه می‌کشد و نگران این بود که از دنیا برود و رفتنش در جهت رضایت خدا نباشد؛ مرحوم اشراقی، داماد امام نقل کرده که خدمت امام رفتم و ایشان فرمود اگر به تو بگویند یک دعای مستجاب داری چه دعایی می‌کنی؛ گفتم دعا می‌کنم خداوند علم همراه با عمل به من عنایت کند؛ امام فرمود من دعا می‌کنم «اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً».

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه خانواده شهدا کارستانی کرده و فرزندانی تربیت کرده‌اند که آبرو و عزت اسلام هستند تصریح کرد: در فرهنگ دینی ما، اسلام مرز نمی‌شناسد. لذا این برادران کشور‌های مختلف اسلامی مانند افغانستان و هند و پاکستان و ... پیشانی بندشان یا زینب و امام حسین(ع) بود و به عشق اهل بیت(ع) به دفاع از حرم رفتند اهل بیتی(ع) که محبت به آنان پایه و اساس اسلام است.

حسینی بوشهری ادامه داد: شهدای شما بهترین انتخاب را کردند، زیرا انسان‌ها ۵ انتخاب دارند؛ انتخاب دین، زندگی، منزل، شغل و ...؛ گاهی اوقات انتخاب‌ها، دنیاطلبانه و منفعت خواهانه است؛ برخی انتخاب‌ها قومی و قبیله‌ای و از روی تعصب است؛ برخی انتخاب‌ها ناشی از جوزدگی است؛ یعنی فرد وقتی وارد حرم می‌شود حجاب دارد و در بیرون بی‌حجاب است و انتخابی آگاهانه است.

انتخاب آگاهانه و خداخواهانه شهدا

وی افزود: انتخاب از روی بصیرت و درک درست و انتخاب آگاهانه انتخاب شهدا است که از روی عشق اهل بیت انتخاب(ع) شده است؛ اهل بیت(ع) هم انتخابشان از نوع انتخاب خداخواهانه است.

وی با تبریک به خانواده‌های شهدای مدافع حرم که فرزندان آنان نه به خاطر دنیا، ترس، تعصب و جوزدگی بلکه به دلیل حب اهل بیت(س) شهادت را انتخاب کردند تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) به صدیقه طاهره سلام الله می‌فرمایند علی(ع) به خواستگاری تو آمده است؛ اجازه می‌دهی؟ و حضرت فاطمه(س) رضایت خدا را بر دیگر انتخاب‌ها ترجیح می‌دهند و می‌فرمایند: آیا خدا راضی است؟ پیامبر(ص) می‌فرمایند بله خدا راضی است و ایشان می‌گویند پس من حرفی ندارم.

اقسام مرگ و عاقبت انسان/ فرهنگ خداخواهی شهدا به تمام دنیا مخابره شود

حسینی بوشهری گفت: زمانی که حضرت رسول(ص) از حضرت علی(ع) می‌پرسند که فاطمه(س) برای تو چگونه همسری است؟ ایشان می‌فرمایند: «بهترین کمک کار من در مسیر اطاعت خداوند است» و این بهترین انتخاب است.

شکست معامله قرن

وی ادامه داد: در یکی از جنگ‌ها که بلال هم حضور داشت وی خنجر را برداشت و بالای سر یکی از کفار آمد تا سر از تن وی جدا کند فرد کافر نقش بر زمین بود و شمشیر بلال بالا رفته بود، اما از طرف پیامبر(ص) ختم جنگ اعلام شد شخص کافر گفت دیگر مرا نمی‌کشی؟ بلال گفت: مگر صدای پیامبر(ص) را نشنیدی که اعلام پایان جنگ کرد یعنی ما برای هوا و هوس نمی‌جنگیم ما برای رضای خدا و رسول آن می‌جنگیم و دیگر من اجازه ندارم سر از تن تو جدا کنم.

حسینی بوشهری با بیان اینکه شهدای ما برای هوا و هوس نجنگیدند و برای رضایت خدا و رسول الله(ص) جنگیدند اظهار کرد: این فرهنگ اسلام را باید به تمام دنیا مخابره کرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: داعش آمده بود عراق و سوریه را بگیرد و بعد سراغ ایران بیاید و اگر جانبازی شهدا نبود آنان مرزی برای خود نداشتند؛ امروز هم آنان دنبال تأمین امنیت اسرائیل و توسعه نفوذ آمریکا از طریق معامله قرن هستند، ولی مردم وارد این معامله شده‌اند و آن را به شکست می‌رسانند.

انتهای پیام

captcha