متمرکز برگزار شدن نماز عید فطر نیازمند فرهنگ‌سازی است
کد خبر: 3816722
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

متمرکز برگزار شدن نماز عید فطر نیازمند فرهنگ‌سازی است

گروه فرهنگی- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی از مساجد نماز خود را تعطیل و به جمع نمازگزاران عید فطر در مصلا پیوستند، گفت: بسیاری از مشکلات هنوز به قوت خود پابرجاست که برای حل آن نیاز به فرهنگ‌سازی ضروری است تا این موضوع به‌مرور زمان نهادینه شود.

متمرکز برگزار شدن نماز عید فطر نیازمند فرهنگ‌سازی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمين علی نعمت‌اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین اظهار کرد: نماز عید فطر به‌عنوان یک آیین سیاسی و دینی را می‌توان مظهر شکوه و اقتدار جامعه اسلامی دانست.
وی افزود: هر میزان تمرکز در برگزاری نماز بیشتر باشد و همه مردم در یک نقطه‌ای از شهر برای اقامه نماز جمع شوند شکوه آن بیشتر نمایان و جنبه الهی و سیاسی نماز بهتر نشان داده خواهد شد.
حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی با بیان اینکه نماز عید و نماز جمعه از شئونات حکومت است و چون جنبه سیاسی دارد باید برای باشکوه و با اقتدار برگزار شدن آن تلاش کرد، گفت: این جنبه امروز متمرکز در ولی‌فقیه است و به‌تبع نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها محور و مرکز و ثقل برگزاری نماز عید فطر هستند.
وی ادامه داد: باید سازوکار اجتماع عظیم نماز عید فطر فراهم شود که یکی از آن‌ها مکان برگزاری نماز است لذا باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا به عموم مردم خدمت لازم را ارائه دهد.
این مسئول یادآور شد: در نماز عید فطر جمعیت بسیاری به سمت مصلاهای نماز عید سرازیر می‌شوند و اگر سازوکار فراهم نباشد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.
وی در تشریح برخی از موانع  عدم حضور یک پارچه در نماز عید فطر تصریح کرد: در این روز در محلات و مساجد مختلف شهر نماز عید اقامه می‌شود که در چند سال اخیر بر تمرکز نماز عید فطر تأکید شده بااین‌حال برخی بنا به دلایلی چون سن بالا و یا علقه‌ای که به مسجد محل خود دارند ترجیح می‌دهند در نماز اقامه‌شده در محل خود حضور یابند و برای برخی نیز فاصله رفتن از محل سکونت تا مصلای اصلی سخت است برای همین اگر نماز به‌صورت متمرکز برگزار شود از آن بی‌بهره می‌مانند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اهمیت جایگاه خدمات ترابری در این روز عنوان کرد: باید دید سازوکار این سامانه آیا می‌تواند این تعداد بالا از نمازگزاران را جابه‌جا کند یا خیر؟
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در متمرکز برگزار شدن نماز عید فطر عنوان می‌شود این است که مساجد در طول سال منتظر چنین فرصت و مجالی برای حضور جمعیت قابل‌توجهی از مؤمنان و نمازگزاران هستند تا خیرات و نذورات آن‌ها را برای کمک به مسجد و مستمندان و نیازمندان جمع‌آوری کنند.
این مسئول بیان کرد: پیش‌ازاین نماز در مسجدالنبی برگزار می‌شد که مشکلاتی چون ترافیک و پارکینگ و تردد وجود داشت، امسال مکان نماز به میدان نصر، ابتدای بلوار شهید لشگری تغییر داده شده که فضای باز مکان جدید مشکلات را کمتر می‌کند.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی از مساجد نماز خود را تعطیل و به جمع نمازگزاران عید فطر در مصلا پیوستند، تأکید کرد: بسیاری از مشکلات هنوز به قوت خود پابرجاست که برای حل آن نیاز به فرهنگ‌سازی ضروری است تا این موضوع به‌مرور زمان نهادینه شود.
حجت‌الاسلام نعمت اللهی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به کار حساب شده‌ دارد و نمی‌توان با عجله این موانع را برداشت، بی‌شک آرام‌آرام به خیل نمازگزاران عید فطر افزوده خواهد شد.
انتهای پیام

captcha