به وقت آرامش؛ دورهمی‌های قرآنی در جوار امامزادگان
کد خبر: 3816812
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

به وقت آرامش؛ دورهمی‌های قرآنی در جوار امامزادگان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ماه رمضان امامزادگان و مساجد با تلاوت آیات قرآن از عطر حضور خداوند پر می‌شود و اداره اوقاف و امور خیریه تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن این مراسم می‌کند. در ماه رمضان وارد مساجد و امامزادگان که می‌شوی، روزه‌دارانی مخلص را می‌بینی که دل در گرو آیات وحی گذاشته‌اند تا با خدای خویش خلوت کنند، خلوتی که هر انسانی به آن نیاز دارد.

به وقت آرامش/ دورهمی‌های قرآنی در جوار امامزادگانرمضان ماه بندگی، ماه قرآن، ماه خوبی‌ها، ماه بیداری و خلوت در شب‌های قدر به روزهای آخر خود رسیده و بیشتر از همیشه، صوت دلنشین قرآن از همه جای شهر به گوش می‌رسد.

در روزهای این ماه دوستداران قرآن گردهم آمدند تا روز و شب خود را با نور قرآن معطر سازند و برای پالایش روح و روان خود به قرآن پناه می‌بردند.

در ماه میهمانی خدا، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، امامزادگان و حتی بوستان‌ها رنگی معنوی می‌گیرند و مردم در این مکان‌ها به تلاوت قرآن می‌پردازند.

امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: «هر چیزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است»، همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند که «ثواب خواندن هر آیه در این ماه برابر است با ختم کامل قرآن در ماه‌های دیگر سال.»

با همین احادیث و روایات است که به‌سادگی و صراحت می‌توان دریافت که قرآن و خواندن آن، کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین رکن ماه مبارک رمضان به شمار می‌آید.

در این ایام فقط چشیدن طعم تلاوت قرآن است که می‌تواند لذت این ماه را دوچندان کند. کافی است زبان پاک کلمات پاک‌تری را بخواند، کافی است چشمان پاک صفحات پاک‌تری را ببینند یا حتی کافی است گوش‌های پاک سخنان پاک‌تری بشنوند تا عمق روزه‌داری به‌وسیله قرآن معنا پیدا کند.

در ماه مبارک رمضان خداوند تمامی زمنیه‌ها را برای خواندن هرچه بیش‌تر و بهتر قرآن فراهم کرده است، همچنین دستگاه‌های مختلف نیز با زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه زمینه‌های بسیار ارزشمندی برای برپا شدن اجتماعات قرآنی عظیم فراهم کرده‌اند.

یکی از این دستگاه‌ها اوقاف و امور خیریه بوده که متولی امامزادگان است. آیین ترتیل‌خوانی و جزء‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان چند سالی است که به‌ یکی از برنامه‌های محوری امامزادگان تبدیل شده است و اوقاف و امور خیریه هرساله این فضاهای معنوی را با مراسم قرآنی آرامش‌بخش‌تر می‌کند.

ماه رمضان امامزادگان و مساجد با تلاوت آیات قرآن از عطر حضور خداوند پر می‌شود و اداره اوقاف و امور خیریه تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن این مراسم می‌کند. در ماه رمضان وارد مساجد و امامزادگان که می‌شوی، روزه‌دارانی مخلص را می‌بینی که دل در گرو آیات وحی بسته‌اند تا با خدای خویش خلوت کنند، خلوتی که هر انسانی به آن نیاز دارد.

برپایی ۱۸ محفل انس با قرآن
حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، از برپایی ۱۸ محفل انس با قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در امامزادگان خراسان‌جنوبی خبر داد و اظهار کرد: سلسله محافل انس با قرآن‌ کریم از ابتدای ماه رمضان در استان آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۸ محفل انس با قرآن تا پایان ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص استان برگزار می‌شود، افزود: این محافل با حضور قاریان برجسته برگزار می‌شود.

عباسی بیان کرد: این محافل انس با قرآن کریم در امامزادگان باقریه، بی بی زینب خاتون(س) و امامزاده سلطان ابوالقاسم(ع) سربیشه، امامزاده سعدالله زیرکوه، زیدبن موسی(ع)، سلطان محمد مهنج و زیدالنار آفریز قاین و امامزاده عبدالله کارشک و اسماعیل خشکان خضری در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: همچنین محافل قرآن کریم در امامزاده سیدعلی(ع) و امامزاده شیخ علی موسی(ع) نهبندان، امامزاده سید‌محمد و سید‌ابراهیم فردوس، محمدبن اصغر(ع)، بی بی نجمه خاتون(س) و سید‌عبدالکریم بشرویه و امامزاده علی(ع) و امامزاده شیخ احمدبن اسحاق شهرستان طبس برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ترویج فرهنگ قرآنی و تدبر در آیات الهی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این محافل دانست و گفت: در فعالیت‌های این ماه بیشتر بر برگزاری محافل قرآنی تأکید شده تا فرصتی برای گسترش آموزه‌های دینی و بیان مفاهیم آیات قرآن‌کریم فراهم شود.

عباسی با بیان اینکه قرآن نجات بخش امت اسلامی از تمامی مشکلات و نفاق بین مردم است، تصریح کرد: این کتاب و معجزه الهی، التیام‌بخش دردها و هدایت‌گر جامعه از گمراهی‌ها و انحراف‌ها به سوی راه راست و روشن است.

وی با تأکید بر اینکه اگر در جامعه قوانین قرآنی حاکم باشد، فتنه‌ها یکی پس از دیگری برطرف خواهد شد، بیان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن و استفاده از ابعاد دینی و اعتقادی قرآن، فضای قرآنی در جامعه ایجاد می‌کند و انس با قرآن هدایت‌کننده کجروی‌ها و انحراف‌های جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم ترتیل‌خوانی و جزء خوانی در ۳۲ بقعه متبرکه استان، یادآور شد: مراسم محوری ترتیل‌خوانی قرآن کریم از روز نخست ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه در امامزادگان استان برگزار می‌شود.

برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در 32 امامزاده و بقعه متبرکه 
حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: محافل جزءخوانی قرآن کریم در راستای طرح ضیافت الهی در 32 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص استان برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم معنوی در شهرستان سربیشه در آستان مبارکه بی بی زینب خاتون(س) و در شهرستان بیرجند در امامزادگان باقریه بیرجند برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در شهرستان خوسف امامزادگان سلطان ابوالقاسم و امامزاده سیدمحمد(ع) میزبان جزء‌خوانی قرآن کریم خواهند بود، تصریح کرد: همچنین در شهرستان زیرکوه امامزاده سعدالله، امامزاده داوود کلاته مزار و مسجدالنور پیشبر و در شهرستان قاین نیز امامزاده زیدبن موسی(ع)، حسن و افضل(ع)، سلطان محمد(ع) روستای مهنج، بی بی زبیده خاتون(س) و میر عبدالله و عبدالرزاق و در شهرستان خضری نیز امامزاده عبدالله کارشک و اسماعیل خشکان از دیگر بقاع شاخصی که به اجرای این مراسم می‌پردازند.

بخشی‌پور، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، امامزاده سیدعلی(ع) و امامزاده سیدنا الحسین(ع) در شهرستان نهبندان، امامزاده سیدمحمد و ابراهیم(ع)، سلطان احمد و ابوالحسن مهوید و امامزاده سیدجلیل روستای امرودکان در شهرستان فردوس و امامزاده سلطان کریمشاه کریمو، سلطان مصیب مصعبی، سلطان ابوالقاسم(ع) و سیدحسن(ع) دوست‌آباد در شهرستان سرایان را از دیگر بقاع ذکر کرد.

وی بیان کرد: همچنین مراسم جزءخوانی قرآن کریم در امامزاده محمدبن اصغر(ع)، بی‌بی‌نجمه خاتون و سید عبدالکریم شهرستان بشرویه و امامزاده علی(ع)، شیخ احمدبن اسحاق(ع)، شیخ احمد و خواجه خضر طبس برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی طرح ضیافت الهی، افزود: برپایی خیمه‌های معرفت و پاسخگویی به مسائل شرعی، تهیه جزوات احکام و برپایی نمایشگاه فرهنگی و قرآنی و ایستگاه «قرآن بخوان جایزه بگیر» از جمله برنامه‌های آستان مقدس امامزادگان در راستای اجرای طرح ضیافت الهی است.

بخشی‌پور ماه مبارک رمضان را فرصتی برای اجرای امینانه نیات واقفان در بخش‌های مختلف از جمله اطعام روزه‌داران و ترویج معارف دینی دانست و گفت: سازمان اوقاف در راستای طرح ضیافت الهی در آستان مبارک امامزادگان و بقاع متبرکه اقدام به برگزاری مراسم جزءخوانی و محافل انس با قرآن کریم می‌کند.

وی به‌کارگیری جوانان در برپایی محافل انس با قرآن کریم را موجب تشویق و گرایش بیشتر جوانان به تلاوت کلام وحی دانست و بیان کرد: اوقاف در راستای طرح ضیافت الهی اقدام به بهره‌گیری از جوانان و نوجوانان در محافل انس با قرآن کریم می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از اجرای طرح ضیافت الهی در 45 بقعه و امامزاده شاخص استان خبر داد و یادآور شد: یکی از فرصت‌هایی که خداوند برای کسب ارزش‌ها و معنویات الهی فراهم کرده تا قدم‌ها مثمر ثمر باشد، ماه مبارک رمضان است.

سخن آخر...
ماه رمضان روزهای آخر خود را سپری می‌‌کند، روزهایی که با تلاوت آیه‌های نور، آرامش را به زندگی ما هدیه داد، لحظاتی که به پاس احترام روزه، دست از گناه شستیم و سعی کردیم بنده دوست‌داشتنی خداوند باشیم، چه خوب است حال خوب این روزها را در زندگی خود پایدار کنیم.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha