عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند
کد خبر: 3816887
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند

گروه اجتماعی ــ عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از نگاه قرآن جامعه‌ای بیمارگونه و متلاشی است که شبیه جامعه مسیحیت زمان صدر اسلام، عالمان برابر مسائل سکوت اختیار کنند و بی‌تفاوت باشند و اقدامی انجام ندهند.

عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، شب گذشته، 12 خرداد در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان، اظهار کرد: آیت‌الله طاهری یک‌سری دغدغه‌های دینی و سیاسی داشتند و همواره راه و روش مرحوم امام را پی می‌‌گرفتند.

وی افزود: جامعه مسیحیت و یهود به دو گناه بزرگ مبتلا شده‌اند؛ گناه قولی و عملی. گناه قولی یعنی اینکه سخنان و گفتارهایی که برای جامعه بشری سود و فایده‌ای ندارد، به نام دین بیان می‌شود، رواج پیدا می‌کند و عالمان در برابر آن ساکت می‌مانند.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که در آن ترک نماز یا بدحجابی باشد به طور مطلق بیمار نیست، بلکه از نگاه قرآن جامعه‌ای بیمارگونه و متلاشی است که شبیه جامعه مسیحیت زمان صدر اسلام، عالمان برابر مسائل سکوت اختیار کنند و بی‌تفاوت باشند و اقدامی انجام ندهند. خداوند در آیه 63 سوره مانده می‌فرماید: «لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ؛ ﭼﺮﺍ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﻟﻬﻰ ﻣﺴﻠﻚ [ﻭ ﻛﺎﻣﻠﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ] ﻭ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﻳﻬﻮﺩ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ‌ﺁﻟﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﺍم‌ﺧﻮﺍﺭﻯ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻰﺩﺍﺭﻧﺪ؟ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ ﺳﻜﻮﺗﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﻴﺶ ﻣﻰﮔﺮﻓﺘﻨﺪ». یکی از تکالیفی که خداوند در قرآن به خصوص بر دوش عالمان دین گذاشته، این است که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان بی‌تفاوت نباشند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: قرآن و آیات آن سراسر درس عبرت و حکمت است. با خواندن سرگذشت انسان‌های خوب باید حمکت آموخت و از سرگذشت انسان‌های بد عبرت گرفت. عبرت یعنی عبور از بدی‌ها و فرعون‌ها و رسیدن به خوبی‌ها و موسی‌ها. با وجود عبرت و حکمت در جامعه، نجات‌بخشی حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی به توصیه امام حسین(ع) در عبرت گرفتن از قرآن اشاره کرد و گفت: اولین سخنی که امام حسین(ع) خطاب به مردم و عالمان فرمودند این بود که چرا از آیه 63 سوره مائده عبرت و پند نمی‌گیرید. در واقع ایشان به رها کردن ظالم و طرفداری از مظلوم دعوت کرده و این‌طور توصیه می‌کنند که نباید در قبال ظلم ظالم و ستمی که بر مظلوم می‌رود، ساکت بود.

وی تصریح کرد: بنا به فرموده امام علی(ع)، نهایت دین این است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود. هر انسانی احتمال خطا دارد و سخن برجسته امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر این بود که سخن حق تلخ را با صراحت بر زبان آور. در واقع انسان با نظاره کردن کجروی‌های مسئول بالاتر از خودش باید سخن حق تلخ را با صراحت بگوید تا به کام او تلخ بیاید و مسئولیت‌پذیر شود. 

عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند

عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند

عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند

عالِمان بی‌تفاوت، جامعه را متلاشی می‌کنند
انتهای پیام

captcha