عنایت خاص الهی در تکلیف است
کد خبر: 3816984
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷

عنایت خاص الهی در تکلیف است

گروه معارف ــ یک کارشناس دینی با تأکید بر اینکه عنایت خاص خداوند تنها در رزق نیست، گفت: عنایت خاص الهی در تکلیف است که خداوند آن را به انسان محول می‌کند و هر کس را که خدا بیشتر احترام گذارد تکلیف بیشتری نیز بر او محول می‌کند؛ لذا اهل‌بیت(ع) و پیامبران بیشترین تکالیف را داشتند.

هیئت‌های مذهبی دین‌داری مردم را بعد از ماه رمضان شارژ کنند

به گزارش ایکنا از قزوین، هشتمین مراسم شب وداع با ماه مبارک رمضان در جوار امامزاده حسین و گلزار شهدای قزوین شامگاه گذشته، 12 خردادماه با حضور مردم خداجوی دیار مینودری برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مسعود عالی، از مبلغان و کارشناسان برجسته دینی در این مراسم اظهار کرد: برگزاری مراسم شب وداع در قزوین با مشارکت بیش از ۷۰ هیئت مذهبی احترام به ماه خداوند است که می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد.
وی افزود: امام سجاد(ع) در دعای۴۴ و ۴۵ صحیفه سجادیه به استقبال و‌داع با ماه مبارک اشاره دارند که در آن به نکاتی اشاره می‌شود که هر کدام می‌تواند تلنگری برای آدمی باشد.
این کارشناس دینی بیان کرد: در دعاهای اهل‌ بیت تذکرات و تلنگرهایی تکان‌دهنده وجود دارد که انسان بسیار به آن نیازمند بوده و‌ گاه یکی از آن‌ها به دلیل متحول کننده بودن آن برای یک‌عمر او کافی است.
وی ادامه داد: در دعای استقبال از ماه رمضان امام سجاد(ع) ما را متوجه نعمت رمضان می‌کند که در آن انسان تجربه یک زندگی مؤمنانه را درک کرده و خداوند با ورود به زندگی انسان فرمان را از نفس گرفته و خود به دست می‌گیرد.
حجت‌الاسلام عالی با اشاره به هجمه‌ای که در آن برخی تکالیف دینی را محدودکننده می‌دانند، گفت: برخی با نگاهی سکولاری تکالیف دینی چون حجاب، روابط محرم و نامحرم و یا گوش دادن به برخی موسیقی‌ها را محدودیت می‌دانند در حالی که اگر به چشم عقل به آن نگاه کنیم این تکالیف تکریم و احترام الهی است.
وی اضافه کرد: در فرهنگ سکولار آن‌ها خدا را در حد تمایلات قلبی می‌دانند و تکلیف و دستورات الهی را قبول ندارند، این فرهنگ تکلیف گریز است.
این مبلغ برجسته حوزه دین و رسانه با تأکید بر اینکه عنایت خاص خداوند تنها در رزق نیست، بیان کرد: عنایت خاص الهی در تکلیف است که خداوند آن را به انسان محول می‌کند و هر کس را که خدا بیشتر احترام گذارد تکلیف بیشتری نیز بر او محول می‌کند لذا اهل‌بیت و پیامبران بیشترین تکالیف را داشتند.
وی ادامه داد: در بین دستورات اسلامی حج از جامع‌ترین و خاص‌ترین دستورات الهی است برای آنکه تکالیف آن از همه بیشتر می‌شود و بعد از اتمام تکالیف آن حاجی به‌مانند کسی است که تازه متولد شده است.
حجت‌الاسلام عالی یادآور شد: ماه رمضان یک احرام دیگر است که در آن خدا در زندگی فرد پررنگ شده و نفس کنار گذاشته می‌شود.
وی روزه را ۳ نوع دانست و افزود: نوع اول روزه عوام که همان نخوردن و نیاشامیدن است، مرتبه دوم روزه خواص است که تکلیف بیشتر می‌شود و در آن اعضا و‌ جوارح هم روزه می‌گیرند و از انجام گناه دوری می‌کند و مرتبه سوم روزه خاص الخاص است که نه‌تنها جوارح روزه است بلکه افکار هم روزه بوده و باطن نیز گلستان است.
وی بیان کرد: در روزه قلب که افکار و قلب انسان از آلودگی پاک می‌شود بالاتر از روزه جوارح و روزه جوارح نیز بالاتر از روزه عام است.
این کارشناس دینی با بیان اینکه در ماه رمضان انسان تجربه یک زندگی عارفانه را درک می‌کند، خاطرنشان کرد: در این ماه بندگان دائم‌الذکر بوده و غفلت نمی‌کنند و خدا در زندگی آن‌ها حاضر و نفس‌های و خواب روزه‌دار نیز ذکر است.
وی خاطرنشان کرد: خدا در شب اول ماه رمضان گناهان بندگان را بخشیده، درهای جهنم بسته، درهای آسمان باز و عنایت خدا به سمت بندگان سرازیر می‌شود و می‌توان ماه رمضان را بزرگ‌ترین نعمت برای همه دانست که باید نهایت استفاده از آن شود.
این مبلغ دینی با بیان اینکه در ماه رمضان خدا و برکات الهی را بیشتر در زندگی احساس کنیم، گفت: امام سجاد (ع) در دعای وداع با ماه رمضان بر این نکته که خداحافظی با این ماه خیلی سخت است و ما نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید از آن استفاده کنیم تأکید دارد و در این دعا از خداوند خواسته می‌شود بر کوتاهی‌های ما در این ماه اجر داده شود.
وی بیان کرد: برخی بهره لازم را از این ماه به دست نیاوردند اما اگر کسی دل‌شکسته به درگاه حق بیاید بی‌شک در این صورت بر کوتاهی‌ها اجر داده می‌شود؛ لذا باید امید به فضل خدا داشت.
وی افزود: در دعای وداع دل شکستگی و امید به فضل خدا موردتوجه است و از خداوند می‌خواهیم تا بعد از ماه مبارک نیز جوارح و افکار ما روزه‌دار باشند.
حجت‌الاسلام عالی در پایان خاطرنشان کرد: هیئت‌های مذهبی می‌توانند دین‌داری مردم را بعد از ماه رمضان شارژ کنند چرا که در دنیای امروز گردوغبار غفلت بسیار است و اگر خود را شارژ نکنیم در زیر این گرد و غبار دفن خواهیم شد.
انتهای پیام

captcha