نمایش عظمت و شکوه مراسم جزءخوانی در سراسر کشور
کد خبر: 3817446
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

نمایش عظمت و شکوه مراسم جزءخوانی در سراسر کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی ماه رمضان که به حق بهار قرآن نامیده شده است، چندسالی است که شاهد برپایی باشکوه جلسات و محافل جزءخوانی قرآن هستیم که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است و در این هفته این محافل هر کدام طی مراسمی به فعالیت یک ماهه خود پایان دادند.

نمایش عظمت و شکوه مراسم جزءخوانی در سراسر کشور

به گزارش ایکنا؛ این هفته‌، همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، شاهد رخدادهای قرآنی در گوشه و کنار کشورمان بودیم که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به معرفی مدیر جدید رادیو قرآن اشاره کرد. در کنار این رویداد می‌توان به برگزاری مسابقات قرآن سفیر مهربانی اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.
انتصاب مشاور مدیر شبکه قرآن
در اولین روز این هفته از سوی روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما از معرفی مشاور مدیر شبکه قرآن و معارف سیما خبر داده شد. با حکم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما، مصطفی آجرلو به عنوان مشاور این شبکه منصوب شد. افزایش توان ارتباطی شبکه با سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، شکوفایی هرچه بیشتر ظرفیت‌های محتوایی در امور تولید برنامه‌ها از جمله وظایفی معرفی شده که انتظار می رود با حضور وی محقق شود. 
معرفی فراز برتر قرآنی سال 98
پانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن شهید علیزاده در دو رشته قرائت تقلیدی و ترتیل، همزمان با برگزاری مرحله نهایی مسابقات «فراز برتر از دید کارشناسان» برگزار شد. در مسابقات فراز برتر حدود یکصد اثر طی فروردین و اردیبهشت‌ماه به دبیرخانه مسابقات ارسال شد و نفرات راه‌یافته به مرحله پایانی از دید کارشناسان و مخاطبان مشخص شدند. نفرات راه‌یافته به مرحله پایانی از دید کارشناسان به صورت حضوری به تلاوت پرداختند و در پایان نیز «یونس شاهمرادی» به عنوان قاری منتخب فراز برتر سال ۹۸ از دید کارشناسان انتخاب شد. همچنین نفرات راه‌یافته به مرحله پایانی مسابقات فراز برتر از دید مخاطبان نیز مشخص شده‌اند که مرحله پایانی این بخش از مسابقات نیز طی تیرماه سال جاری به صورت غیر حضوری در کانال دارالقرآن شهید علیزاده و با انتخاب مردمی برگزار خواهد شد.
برگزاری مسابقات قرآن مناطق محروم در مشهد
همزمان با روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان مرحله نهایی بیست و دومین دوره مسابقات قرائت قرآن کریم مناطق کم‌برخوردار مشهد برگزار ‌شد. مرحله نهایی این دوره از مسابقات با حضور متسابقان راه یافته و در دو بخش نوجوانان و بزرگسالان شامگاه ۱۱ خردادماه همزمان با روز ۲۶ ماه مبارک رمضان برگزار شد.
معرفی برگزیدگان جشنواره دعا و اذان
با اتمام مهلت برگزاری جشنواره دعا و اذان برتر که در حاشیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن در آذرماه ۹۷ فراخوان شد و پس از بررسی و ارزیابی آثار رسیده از مؤذنان و دعاخوانان ممتاز سراسر کشور، اسامی راه‌یافتگان به مرحله دوم این جشنواره مشخص و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن اعلام شد. نفرات برگزیده در مرحله دوم باید اجراهای دیگری را مطابق معیارهای تعیین شده، ضبط و ارسال کنند. پس از ارزیابی آثار در مرحله دوم، از برگزیدگان جهت حضور در کارگاه آموزشی و ضبط دعا و اذان در استودیوی شورای عالی قرآن دعوت به عمل می‌آید.
معرفی مدیر جدید رادیو قرآن
با حکم حمید شاه‌آبادی، معاونت صدای رسانه ملی، «مجتبی ایزدی» به سمت مدیریت شبکه رادیویی قرآن معرفی شد. پیش از این «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی، که سال‌ها در بخش‌های مختلف رادیو قرآن فعالیت داشته است، این مسئولیت را برعهده داشت. ابوالقاسمی در زمان تصدی مدیریت رادیو قرآن خدمات ارزنده‌ای را همچون حرکت کاروان قرآنی انقلاب به ۱۱ استان در ایام گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌های متنوع قرآنی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان انجام داد.
برگزاری مسابقات قرآن سفیر مهربانی
شامگاه دوشنبه ۱۳ خردادماه، سیزدهمین دوره مسابقات قرآن امام‌زادگان پنج‌تن با نام «سفیر مهربانی»، که هرساله در ایام ماه مبارک رمضان در این امام‌زاده واقع در لویران تهران و به یاد استاد مرحوم «علی اربابی» برگزار می‌شود، با رقابت شرکت‌کنندگانی در مرحله نهایی رشته قرائت در دو سطح بالای ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال(پیشکسوتان) به پایان رسید و برگزیدگان رشته‌های مختلف نیز طی مراسمی تجلیل شدند.
اعلام نتایج آزمون اعطای مدرک تخصصی در تیرماه
سازمان دارالقرآن الکریم نتایج مرحله اول چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم را اول تیرماه سال جاری اعلام می‌کند. آزمون مرحله اول چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن از ساعت ۹ صبح روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه همزمان در سراسر کشور برگزار ‌شد. تعداد هشت هزار و ۲۳۶ نفر برای شرکت در مرحله اول چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن ثبت‌نام کردند که از این تعداد، شش هزار و ۱۵۱ نفر را بانوان و دو هزار و ۸۵ نفر را نیز آقایان تشکیل می‌دادند.
خادمان قرآن شهرداری تهران تجلیل شدند
مراسم تجلیل از خادمان قرآن شهرداری تهران و مدیران غرفه شورای عالی قرآن شهرداری تهران در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که حائز رتبه برتر در میان دستگاه‌‌ها و نهادهای دولتی و عمومی شدند، ۱۳ خرداد در سالن کنفرانس شهرداری برگزار شد. در این مراسم که با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از معاونان و مشاوران شهرداری تهران برگزار شد، تعدادی از استادان و قاریان برجسته قرآن از جمله احمد ابوالقاسمی، حسین شالچی و جعفر فردی به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند. استادان و فعالان قرآنی مدعو شامل سیدحسین موسوی بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران و نماینده شورای اسلامی شهر تهران در امور قرآنی؛ داوود جعفری، مدیر دارالقرآن مرکزی منطقه ۲ و مدیر اجرایی غرفه شورای عالی قرآن شهرداری تهران و جمع دیگری از مسئولان غرفه شهرداری تهران در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تجلیل به عمل آمد. همچنین در این مراسم لوح یادبود اهدایی ریاست نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از سوی سیدحسین موسوی‌بلده به پیروز حناچی تقدیم شد.
آخرین برنامه درس هایی از قرآن در ماه رمضان
آخرین قسمت ویژه‌برنامه درس‌هایی از قرآن رمضان سال ۱۳۹۸ با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ۱۴ خرداد با موضوع «شرایط قبولی عمل» از شبکه اول سیما پخش شد. این ویژه‌برنامه هر روز ماه مبارک به جز جمعه‌ها پخش شد.
گسترش مدارس قرآنی در زندان‌های خراسان رضوی
رئیس اداره فرهنگی زندان‌های خراسان رضوی از گسترش مدارس قرآنی زندان ها در این استان خبر داد. وی با اشاره به هدف‌گذاری برای افزایش برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در زندان‌های استان در سال جاری گفت: به زودی اولین مدرسه قرآنی در زندان بعد از موفقیت در مشهد، در سبزوار افتتاح می‌شود. وی با تاکید بر اینکه اولویت اول ما در سال ۹۸ گسترش برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در زندان‌های استان برای تربیت و اصلاح مدد جویان استوار است، گفت: در این مدارس قرآنی روخوانی و روانخوانی قرآن، آموزش فصیح‌خوانی کلام الله مجید، نهج‌البلاغه و احکام و اخلاق تدریس می‌شود.

پایان جلسات و مراسم جزءخوانی ویژه رمضان

در این هفته جلسات و محافلی که ویژه ترتیل یک جزء از قرآن در مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و ... طی ماه رضمان تشکیل شده بود، پایان یافت که از جمله می‌توان به آخرین جلسه آموزشی محمدحسین سبزعلی، پیشکسوت قرآنی در حسینیه بنی فاطمه تهران اشاره کرد.

محفل قرآنی سازمان بهزیستی

محفل انس با قرآن کریم، شامگاه ۱۲ خردادماه، لحظاتی پیش از اذان مغرب و عشا از سوی سازمان بهزیستی کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی جامعه هدف خود از برکات این ماه، در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد. این محفل با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی، مسئولان و مدیران سازمان بهزیستی همراه بود.

انتهای پیام

captcha