بازگشت به معیارها و الگوهای اسلامی؛ زمینه‌ساز تحقق اهداف دینی
کد خبر: 3817510
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

بازگشت به معیارها و الگوهای اسلامی؛ زمینه‌ساز تحقق اهداف دینی

گروه فرهنگی ــ یک کارشناس ادبیات نمایشی و فیلم‌سازی گفت: برای تحقق اهداف دینی باید به معیارها و الگوهای فرهنگی اصلی و اسلامی خودمان برگشته و آن معیارها سرلوحه زندگی ‌ما در تمام سطوح قرار گیرد.

حسین احمدی، بازیگر گروه نمایشی سقای اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به فعالیت حرفه‌ای خود از سال 84 تاکنون در رشته تئاتر، گفت: از سال 89 با آقای گودرزی‌زاده، کارگردان گروه نمایشی سقا آشنا شدم، ایشان رویکرد فعالیت‌هایشان در حوزه کارهای مذهبی است و در ایام و مناسبت‌های مذهبی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه دینی افتخار می‌خواهد که امیدوارم خدا این توفیق را از من نگیرد و امید است بتوانیم با برپایی نمایشنامه‌های مذهبی و دینی به فرهنگ‌سازی دینی و اسلامی کمک کرده باشیم. بهتر است تئاترهای مذهبی فقط به مناسبت‌ها و ایام سوگواری ائمه اطهار(ع) معطوف نباشد و در طی سال اجراهای مذهبی انجام شود.

راه‌حل تحقق اهداف دینی
احمدی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف دینی باید به معیارها و الگوهای فرهنگی اصلی و اسلامی خودمان برگشته و سرلوحه زندگی همه ما در تمام موارد زندگی و سطوح قرار گیرد، اظهار کرد: بنده از سال 84 تاکنون بیش از 40 نمایش در قالب و نقش‌های مختلف از جمله کمدی تا کار کودک، اجتماعی و مذهبی داشته‌ام.

وی ادامه داد: چون نویسنده و کارگردان بوده‌ام دغدغه دارم کار به خوبی انجام شود، اگر هم قرار باشد بازیگر گروهی باشد برایم مهم است گروه به سرپرستی چه کسی اداره می‌شود، هنر در شهرستان‌ها برپایه اخلاق است و این امر برای همه هنرمندان اصل محسوب می‌شود.

کارشناس ادبیات نمایشی و فیلم‌سازی گفت: کارهای مذهبی بیشتر دلی هستند، اولویت من برای انتخاب سوژه‌ها نمایشنامه‌های مذهبی و اجتماعی با محوریت مسائل آسیب‌های اجتماعی است از طرف دیگر شخصیت‌پردازی نقشی که قرار است اجرا کنم از سوی نویسنده برایم حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: حس و حال خودم با بازی در نمایش‌های مذهبی بسیار خوب و غیرقابل توصیف است، هر بار با آخرین اجرا خدا یا صاحب کار حضرت فاطمه(س) یا دیگر ائمه را قسم می‌دهم که کمک فرمایند سال آینده نیز در نمایش‌های مذهبی توفیق حضور داشته باشم تا بتوانم در این قالب خدمت کرده باشم. تاکنون این سعادت نصیب من شده است تا اندازه هنرمند کوچکی از این دایره بزرگ و وسیع حق و دین خود را ادا کنم.

احمدی تأکید کرد: به نظر من نیاز اجتماع و مخاطب‌شناسی در قالب سینما و تئاتر که خیلی در حقش اجحاف بیشتری شده است باید اصل قرار گیرد، حتی رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون و رادیو هم باید به این امر توجه لازم را داشته باشند.

لزوم توجه به مخاطب‌شناسی
وی اضافه کرد: مخاطب‌شناسی موضوع گسترده‌ای است، به ویژه در کشور ما به دلیل تعدد قومیت‌ها و اقلیم‌های مختلف نمی‌توانیم معیاری برای مخاطب‌شناسی داشته باشیم و بگوییم مخاطب از این نوع کاراستقبال می‌کند و آن کار را سرلوحه قرار دهیم و بخواهیم همه ساله در طول روند کاری از آن بهره ببریم، این مهم جای بحث، ریشه‌یابی، تحلیل و پژوهش دارد که باید به آن پرداخته شود.

احمدی در خصوص اینکه نویسندگان تا چه حد از الگوهای دینی استفاده کرده و چقدر این بهره‌گیری‌ها درست است گفت: بیشترین تجربه من در اراک و استان است به جرأت می‌گویم گروه سقا تخصصی‌ترین گروهی است که در حوزه نمایشنامه‌های دینی کار می‌کند. آقای گودرزی بسیار در این موضوع دغدغه‌مند هستند، بسیار دقیق و نکته‌سنجانه موضوعات دینی را مطالعه داشته و به محور نمایش و اتفاقات رخ داده تاریخ در این موضوع اشراف کامل دارند.

وی ادامه داد: در حوزه نمایشنامه‌های دینی آقای گودرزی درست عمل می‌کند، با تمام کتب، منابع و مآخذی که وجود دارد کاملا آشناست، مطللب را دقیق مطالعه می‌کند تا مسیری به اشتباه طی نشود، حال اینکه نویسندگان چقدر در حوزه مذهبی دغدغه دارند و چقدر درست عمل می‌کنند اطلاع کافی ندارم، چراکه من فقط با گروه سقا کار می‌کنم.

کارشناس ارشد جامعه‌شناسی بیان کرد: در حال حاضر در کشور جوانان دهه 70 به بالا بعد از رسیدن به سنی دچار دین‌ستیزی و دین‌گریزی می‌شوند، این امر نشأت گرفته از این است که ما فرهنگ‌سازی درستی را اجرا نمی‌کنیم، وقتی این اتفاق مشهود و علنی در حال رخ دادن است باید برای رعایت موازین دینی و آشتی نوجوانان و جوانان با فرهنگ اسلامی و قرآنی کاری کرد، دست روی دست گذاشتن به ما ضربه می‌زند، استفاده از ابزار هنر و تئاترهای مذهبی با مضامین گیرا می‌توانند از خطر این امر بکاهند.

مقابله با دین‌گریزی در دانشگاه‌ها
احمدی تصریح کرد: اسلام‌گریزی را کم و بیش در شهرها شاهد هستیم، با استفاده درست از ابزارهایی همچون عرصه فیلم‌سازی، نمایش رادیویی، تئاتر، موسیقی و... می‌توان انگیزه دوری از اسلام را در دل نوجوان و جوان ایجاد کرد. متأسفانه در دانشگاه اسلام‌گریزی و اسلام‌ستیزی ارزش شده و خیلی از افرادی که به نوعی در این مراکز صاحب‌‌نظر و الگو هستند می‌توانند از لحاظ فرهنگی اجتماعی واقعا تأثیرگذار باشند. در دوران نوجوانی خط فکری هنوز به ثبات نرسیده است و اگر الگوی نوجوان فردی سست‌دین باشد زمینه گمراهی فرد فراهم می‌شود، باید در فرهنگ اسلامی اخلاق، متانت، وقار، صلابت، صبر و گذشت با ارائه الگوهای مورد‌پسند جوانان و نوجوانان نشر داده شود.

کارشناس ادبیات نمایشی و فیلم‌سازی لزوم پرداختن به مباحث دینی در قالب هنر را ضروری دانست و اظهار کرد: هنر الگوساز است و هنرمند می‌تواند چند سال یا حتی چند دهه آینده را ببیند، هنرمند با وجود داشتن دید قوی نسبت به مباحث اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در هر قالبی آینده‌ساز باشد. تئاتر یکی از همین هنرهاست که باید به ریشه‌ها بازگردیم، تئاتر جریان‌سازی است که می‌تواند در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و نظام اجتماعی بسیار تأثیرگذار و نقش‌آفرین باشد.

وی استقبال و اقبال به تئاترهای مذهبی را خوب توصیف کرد و افزود: خانواده‌ها از همراه داشتن فرزندان در تئاترهای اجتماعی متناسب با سن کودک و نوجوان و تئاترهای مذهبی غفلت نکنند، دیدن الگوها می‌تواند تلنگر ایجاد کرده و نگرشی هرچند مختصر در حوزه مفاهیم دینی و اسلامی در ذهن کودک ایجاد کند.

توقع از مسئولان
احمدی از مسئولان خواستار حمایت شد و گفت: خواهش دارم مسئولان و مدیران ذی‌ربط به تئاترهای مذهبی اهمیت بیشتری دهند و گروه‌های دینی را حمایت کنند، حمایت تنها مالی نیست آنان حتی از حضور نیز دریغ می‌کنند شرکت مسئولان در تئاترهای اسلامی قوت قلبی برای گروه‌های نمایش دینی است. دوستان در این گروه‌ها دلی کار می‌کنند و اگر مسئولان حمایت کنند قطعا رغبت بیشتری برای تولید نمایش‌های دینی وجود دارد چراکه حداقل در استان خودمان کمتر گروه‌ها به سمت تولید نمایشنامه‌های دینی می‌روند.

کارشناس ادبیات نمایشی و فیلم‌سازی اضافه کرد: دغدغه فرهنگ دغدغه همه ماست اهمیت دادن به کارهای ارزشی می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند، رشد فرهنگ برابر با رشد اجتماع، اخلاق، نظام اجتماعی و اقتصاد است.

انتهای پیام

captcha