سفره فرهنگی مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود
کد خبر: 3817676
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

سفره فرهنگی مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود

گروه فرهنگی ــ رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان گفت: هرچند اقتصاد امری بسیار مهم است، اما همه چیز نیست و معتقدم که سفره فرهنگی مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود و برگزاری این کنگره می‌تواند سفره فرهنگی کُردها را پر کند.

بهروز چمن آرا، رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری کنگره مشاهیر کُرد اظهار کرد: سرمایه اجتماعی، ستون و پایه هر جامعه‌ای است که بزرگداشت و ارزش قایل شدن برای آنها به ماندگاری بیشتر آن کشور کمک می‌کند.
وی افزود: در گذشته در کشورمان همایش چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش بسیار خوبی برای معرفی چهره‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و الگوپروری آنان برای نسل جوان بود.
رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه بزرگداشت مفاخر هر کشوری باعث ماندگاری بیشتر فرهنگ و تعالی آن کشور می‌شود، عنوان کرد: ما هم در چارچوب فرهنگ و ادب داخل کشورمان دوست داریم که از بزرگان خود تجلیل کنیم و بیشتر آنها را بشناسانیم.
وی در ادامه درباره کنگره مشاهیر کُرد و تاثیرات مثبت آن بر استان کردستان، گفت: تعدادی از مفاخر و مشاهیر بنام کُرد در خارج از استان کردستان هستند که قابلیت تبدیل شدن سرمایه اجتماعی به سرمایه اقتصادی، فرهنگی و … را دارند.
چمن‌آرا ادامه داد: به عنوان مثال یک نفر کُرد کارآفرین مشهور قرار است که در این کنگره حضور داشته باشد، در صورتی که حضور وی محقق شود، می‌تواند در بحث اشتغال و اقتصاد استان تاثیرگذار باشد. یا خود حضور مفاخر فرهنگی و ادبی در استان کردستان و ارتباط مستقیم آنها با مردم، باعث ایجاد شور و شوق و انرژی بین مردم و جوانان ما می‌شود.
وی ذکر کرد: هرچند اقتصاد امری بسیار مهم است اما همه چیز نیست و معتقدم که سفره فرهنگی این مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود و برگزاری این کنگره می‌تواند سفره فرهنگی کُردها را پر کند.
رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان با بیان اینکه بالغ بر 25 الی 30 نفر از مشاهیر کُرد در این کنگره حضور خواهند داشت، گفت: هرکدام از این مشاهیر برای خود دنیایی از علم و ادب و معرفت هستند که قطعا حضور آنها می‌تواند در بخش‌های مختلف برای استان کردستان بسیار تأثیرگذار باشد.
وی همچنین به ضرورت تداوم برگزاری این کنگره در سال‌های آینده نیز تأکید کرد و افزود: اینگونه برنامه‌ها همچون سنتی حسنه است که باید به جا بماند و قطعا باید در سال‌های آینده نیز تداوم و استمرار یابد چون اگر فقط یک بار باشد تأثیر آنچنانی نخواهد داشت.
چمن‌آرا عنوان کرد: برگزاری هرچه بهتر این کنگره همدلی بیشتر تمامی دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد که با همدلی و دلسوزی بیشتر برای مردم کار کنند تا کنگره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی همچنین به ضرورت تقسیم وظایف هرکدام از کمیته‌های کنگره در راستای برنامه‌ریزی و هماهنگی بهتر اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم که همه کار خود را به بهترین شیوه انجام دهند و مردم استقبال خوبی از کنگره داشته باشند چون اولین دوره آن گام بسیار محکمی برای دوره‌های آتی است.
انتهای پیام

captcha