برگزاری مناظرات دانشجویی دستاورد عینی داشته باشد
کد خبر: 3818079
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

برگزاری مناظرات دانشجویی دستاورد عینی داشته باشد

گروه اجتماعی ــ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در خصوص برگزاری مناظرات دانشجویی گفت: برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های استان خوب است اما این‌گونه مسابقات باید برای استان دستاورد عینی داشته باشد و نباید صرفاً به عنوان کاری سمبلیک و یک دورهمی علمی تلقی شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، عصر روز گذشته، ۱۹ خردادماه در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه دانشگاهیان باید پاسخگو باشند که چرا نرم جنسیتی دانشجویان دانشگاه‌های استان با میانگین کشوری تفاوت بسیاری دارد، تصریح کرد: هم اکنون حدود ۴۵ درصد از دانشجویان استان را دختران و ۵۵ درصد را پسران تشکیل می‌دهند که این موضوع باید به طور کامل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و مشخص شود که آیا چنین آماری برای استان مرکزی حُسن محسوب می‌شود یا عیب چراکه بررسی اطلاعات به موقع و شناسایی دقیق در تصمیم‌گیری‌های آینده می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی اظهار کرد: رشته‌هایی که در دانشگاه‌های استان تدریس می‌شوند، با نیازهای استان تناسب نداشته و هنوز اقدامی نیز برای شناسایی دقیق رشته‌های مورد‌نیاز استان از جانب هیچ نهادی و مرکز آموزشی صورت نگرفته است. فقدان چنین حلقه‌ای بین اداره کار و دانشگاه‌های استان، به عنوان نهادی برای تربیت نیروی انسانی ماهر، به طرز محسوسی احساس می‌شود و باید هرچه سریع‌تر رشته‌های تحصیلی مورد‌نیاز استان و تعداد آنها را به طور کامل مشخص کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی با ابراز تأسف از اینکه تقسیم رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های استان به خوبی صورت نگرفته است، گفت: دانشگاه‌ها باید با هماهنگی یکدیگر رشته‌های مورد نیاز استان را شناسایی و از ارائه رشته‌هایی که در دانشگاه‌های دیگر تدریس می‌شود، خودداری کنند. از هم گسیختگی، نیروهای استان را هدر داده و سطح سواد دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را با کاهش چشمگیری مواجه می‌کند.

اکرمی با اشاره به این نکته که در کل کشور مراکز آموزش عالی خصوصی به دلیل عدم وجود دانشجو در حال تعطیلی هستند، افزود: در استان مرکزی نیز نباید این مسیری که یک بار آزموده شده است را دوباره تکرار کرد، بر اساس بخشنامه ابلاغی دولت، تمامی دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند تا مراکز آموزشی علمی و کاربردی خود را جمع کنند و به جای آن از ظرفیت دانشگاه‌های موجود بهره ببرند.

وی در خصوص برگزاری مناظرات دانشجویی هم گفت: برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های استان خوب است اما این‌گونه مسابقات باید برای استان دستاورد عینی داشته باشد و نباید صرفا به عنوان کاری سمبلیک و یک دورهمی علمی تلقی شود. می‌توان در کنار گزاره‌های ملی، از گزاره‌های استانی نیز برای دستیابی به خروجی مطلوب استفاده کرد و به این طریق شیوه برگزاری چنین مسابقاتی را به مرور زمان بومی و عملیاتی‌تر کرد. باتوجه به نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس، این مؤلفه می‌تواند به عنوان یکی از گزاره‌های مناظرات در نظر گرفته شود، لذا رؤسای دانشگاه‌ها پیگیری کنند سطح مشارکت دانشگاه‌ها و دانشجوها در مناظرات افزایش یابد.

انتهای پیام

captcha