پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کمک وقف
کد خبر: 3818121
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کمک وقف

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای با اشاره به اینکه یکی از نیازهای روز جامعه در کشور کمک به حل معضل آسیب‌های اجتماعی است، گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای که با دادگستری جغتای منعقد شده، در تلاش هستیم تا با کمک وقف معضلات اجتماعی قبل از انتشار با پیشگیری حل شود.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کمک وقفدر آذرماه سال گذشته یکی از موضوعات مهمی که در شهرستان جغتای توسط رئیس اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان رسانه‌ای شد، موضوع رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان از طریق وقف بود. موضوعی که با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای و دادگستری با کمک خیران آغاز شد.
حجت‌الاسلام حسین خانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جغتای‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه شعبه اول دادگاه حقوقی جغتای به‌عنوان شعبه رسیدگی به دعاوی اوقاف و امور خیریه انتخاب شد، اظهار کرد: ایجاد موقوفات جدید جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه از قبیل طلاق، درمان اعتیاد، آموزش‌های قبل از ازدواج و... به‌منظور ساماندهی، وحدت و مدیریت، متولی آن موقوفات دادگستری جغتای خواهد بود.

وی با اشاره به حضورش میان مردم و دادگستری برای میانجی‌گری و صلح و سازش در دعاوی خانوادگی عنوان کرد: در این رابطه، از نزدیک مشکلات مردم را احساس و آسیب‌های اجتماعی را در شهر جغتای و برخی از روستاها از نزدیک مشاهده می‌کنیم. یکی از بزرگترین مشکلات در موضع آسیب‌های اجتماعی موضع اعتیاد به مواد مخدر، طلاق و فساد اخلاقی است که به دلیل نبود بودجه کافی در ادارات دولتی با ورود وقف به این موضوعات بسیاری از آسیب‌ها با پیشگیری قابل حل خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای تصریح کرد: با ورود وقف به حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی در کشور، دریچه‌ای نو باز شده است. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و با درآمدی که از موقوفات حاصل می‌شود، می‌توان با برگزاری کلاس‌های آموزشی و کمک افراد محلی و متخصصان آسیب‌های اجتماعی از متلاشی شدن برخی خانواده‌ها جلوگیری کرد.

خانی با اشاره به ثبت اولین وقف در رابطه با آسیب‌های اجتماعی در جغتای بیان کرد: دو واقف نیک‌اندیش به نام‌های برات اکبری و زینب خداشاهی در اقدام خداپسندانه یک ساعت آب به همراه 5000 مترمربع از اراضی مربوطه را در روستای خداشاه جغتای با نیت کاهش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان وقف کردند.

هدایت واقفان به‌سوی نیازهای روز جامعه
وی افزود: ارزش این موقوفه ۴۰۰ میلیون ریال است که با نیت عام‌المنفعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سامانه جامع موقوفات این شهرستان ثبت شده است. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که طی چند سال اخیر در حوزه موقوفات انجام گرفته، هدایت واقفان به‌سوی نیازهای روز جامعه است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای با تأکید بر اینکه وقف در زمینه‌ کاهش آسیب‌های اجتماعی، علمی، تجهیز بیمارستان‌ها، کمک به اشتغال و ازدواج جوانان و محیط زیست از ضرورت‌های جامعه امروزی است، عنوان کرد: بسیاری از خیران با موضوعات وقف و نیازهای روز جامعه آشنایی کافی ندارند و با استفاده از راهنمایی و مشاوران اوقاف می‌توانند به‌صورت هدفمند موقوفات جدید را با نیازهای روز جامعه منطبق کنند و به ثبت برسانند.

خانی اضافه کرد: در سال جاری به‌همت واقفان و خیران این شهرستان، تاکنون ۵ وقف جدید در سامانه جامع موقوفات ثبت شده که از مهم‌ترین نیات آن‌ها می‌توان به عام‌المنفعه بودن، ساخت مسجد، فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و کمک به حل معضل آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha