تأثیر کنگره «مشاهیر کُرد» در معرفی کردستان به عنوان جایگاهی امن
کد خبر: 3818151
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

تأثیر کنگره «مشاهیر کُرد» در معرفی کردستان به عنوان جایگاهی امن

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: برگزاری کنگره مشاهیر کُرد می‌تواند در القای حس امنیت و معرفی کردستان ایران به عنوان جایگاهی امن برای تمامی کردهای جهان مؤثر باشد.

نجم‌الدین جباری، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: هرچند تاکنون کنگره‌ای برای بزرگداشت مشاهیر کُرد در کشورمان برگزار نشده، اما مشابه این کنگره برای مفاخر ایران زمین با عنوان معرفی همایش چهره‌های ماندگار در گذشته برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه همایش چهره‌های ماندگار در گذشته در سطح ملی برگزار می‌شد، افزود: اما بناست که کنگره مشاهیر کُرد در سطح بین‌المللی برگزار شود و از نخبگان کُرد سایر نقاط دنیا نیز تجلیل به عمل آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان بیان کرد: کنگره مشاهیر کُرد باید صرفاً به عنوان همایشی علمی و فرهنگی برگزار شود و نباید جهت گیری‌های سیاسی در آن دخیل باشد.

وی ادامه داد: قطعاً تا هنگامی که اولین دوره این کنگره برگزار نشود ما با نقاط قوت و ضعف‌های آن آشنا نخواهیم نشد؛ در صورتی که اولین دوره آن با موفقیت برگزار شود، می‌طلبد که در سال‌های آتی نیز برگزاری آن استمرار یابد.

جباری بیان کرد: برگزاری کنگره مشاهیر کُرد مسئله «خودباوری» را در میان مردم کُرد تقویت می‌کند که این خودباوری تلنگر بسیار خوبی برای کُردهاست تا بدانند که هویت و شخصیت آنها مورد احترام قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کُردها شخصیت‌های بسیار بزرگی را به بلندای تاریخ دارند که بسیار به فرهنگ و ادبیات ما خدمت کرده‌اند و اگر دوباره به آنها فرصت داده شود و شرایط برایشان مهیا باشد می‌توانند باز هم به جامعه بشری خدمت ‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان ذکر کرد: در این کنگره تعدادی از مفاخر کُرد از دریای بیکران این مردمان مورد تجلیل قرار می‌گیرند و قطعا ظرفیت‌های نهفته کُردها بیشتر شناسانده می‌شود.

وی تاکید کرد: برگزاری این کنگره می‌تواند در القای حس امنیت و معرفی کردستان ایران به عنوان جایگاهی امن برای تمامی کردهای جهان مؤثر باشد.

جباری همچنین گفت: این سوال که چرا تاکنون چنین کنگره‌ای برگزار نشده است را باید از مسئولان ارشد پرسید، چون این یک خلاء بوده است؛ اگر تاکنون قصور و کوتاهی در این زمینه صورت گرفته برگزاری این کنگره فرصتی طلایی برای جبران این کوتاهی‌هاست که باید به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار شود.

وی در پایان به ضرورت واگذاری دبیرخانه دایمی این کنگره از استانداری کردستان به دانشگاه کردستان تأکید کرد و یادآور شد: اگر دبیرخانه کنگره به دانشگاه کردستان واگذار شود قطعا اعتماد بیشتری را جلب می‌کند چون بهتر است که برگزاری اینگونه کنگره‌ها برعهده نهادی علمی باشد و صرفا استانداری و نهادهای دولتی اعتبار لازم را برای برگزاری آن تامین کنند.
انتهای پیام

captcha