از برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی تا تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات/ قول استاندار‌ مرکزی به ایکنا
کد خبر: 3818407
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
در نشست خبری استاندار مرکزی عنوان شد؛

از برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی تا تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات/ قول استاندار‌ مرکزی به ایکنا

گروه سیاست و اقتصاد ــ سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه حاضر شد و به سؤالات و دغدغه‌های خبرنگاران که حول محورهای گوناگونی مطرح شد، پاسخ داد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی، روز گذشته، 20 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: رسالت خبرنگاران در این است که اخبار را آن‌گونه که واقعیت دارد منتقل و انعکاس دهند، اکثر رسانه‌های استان به وظایف خود آگاه هستند و اگر هم مواردی نیاز به تذکر داشته باشند توجیه می‌شوند.

وی تصریح کرد: امروز اخبار از کانال‌های مختلف انعکاس داده می‌شود که گاه رسانه را دچار اشتباه می‌کند که ارتباط خوب بین دستگاهی با رسانه‌ها با تماس تلفنی و آگاهی از اصل ماجرا این اشتباهات را به حداقل می‌رساند. در فضای امروزی کشور سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های مختلفی در فضای مجازی و فضای حقیقی اخباری را منتشر می‌کنند که وظیفه رسانه این است قبل از درج خبر از صحت و سقم آن مطلع باشد.

برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان مرکزی
آقازاده با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان اظهار کرد: بیستمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان بسیار خوب برگزار شد، در این جشنواره 17 میلیارد و 700 میلیون تومان تعهدات خیرین بوده است که حدود 80 درصد آن محقق شده و مابقی نیز در حال تحقق است. خیرین علی‌رغم مشکلات اقتصادی ثابت کرده‌اند در میدان عمل حضور دارند و همواره از پیش‌قراولان این عرصه حتی جلوتر از مسئولان دولتی حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال 90، 6 پروژه با مشارکت خیرین و دولت ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، این آمار در سال 97 به 29 پروژه رسیده است که با افزایش 5 برابری و 500 درصد روند افزایشی رو به رو بوده است. در سال 96 نیز 22 پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

قول استاندار مرکزی به ایکنا
استاندار مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه؛ با توجه به اینکه شما استانداری مردمی هستید و همواره در جمع اقشار مختلف حضور دارید، جای شما در دیدار با جامعه قرآنی خالی است؛ لذا از شما تقاضا دارم به میزبانی ایکنا دیداری با جامعه قرآنی داشته باشید و دوم اینکه جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی مغفول واقع شده و در ذیل شورای فرهنگی استان گم شده است، خبرگزاری ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی در استان زمینه برگزاری جلسه‌ای جهت تحلیل و رفع موانع برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی با حضور استاندار و دستگاه‌های ذی‌ربط را فراهم می‌کند تا این جلسات به طور منظم در استان برگزار و به امور قرآنی بهتر رسیدگی شود، که استاندار پس از استماع این مطالب، قول حضور در هر دو جلسه را به خبرگزاری ایکنا داد.

وی در مورد مطالبه خبرنگاری در حوزه تأمین کاغذ نشریات مکتوب گفت: با مشکلات صنف خبرنگاران و رسانه‌ها آشنا هستیم و اوج مشکلات نشریات مکتوب افزایش قیمت کاغذ است، تلاش همه ما اعم از دولت و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که کاغذی که با ارز دولتی 4200 تومانی وارد می‌شود چه دلیلی دارد که در بازار آزاد به 5 برابر قیمت برسد، بر اساس تصمیمات جدید و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در وزارت ارشاد گمان می‌کنم وضعیت بهتر شده است ما هم تلاش می‌کنیم کاغذ مناسب و مابقی مشکلات همچون عدم همکاری مدیران در پرداخت مطالبات رسانه‌ها حل شود.

لزوم توجه به جاذبه‌های گردشگری استان
آقازاده در خصوص اینکه استان مرکزی استانی گردشگر است یا خیر هم گفت: استان ما توان گردشگری را داشته و دارای ظرفیت‌های بسیار فراوانی دارد، اما باید قبول کرد امکانات، حتی جاذبه‌های دیدنی و یا معروفیت جاذبه‌های استان نسبت به برخی استان‌ها کمتر است و نمی‌توان این امر را نادیده گرفت، ما استان درجه یک نیستیم اما ظرفیت‌های استان در بعد گردشگری چیزی از استان‌های درجه اول کم ندارد اما برای رسیدن به حق خود همه باید تلاش کنند.

وی با اشاره به این نکته که برای حوزه گردشگری و ارتقای داشته‌های استانی باید سرمایه‌گذاری شود، ادامه داد: امروز گردشگری در دنیا و ایران متکی به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌باشد و غیر از این هیچ راهی ندارد و استان ما استان در مسیر است و استان استقرار گردشگران نیست و این امر در موضوع گردشگری نقطه‌ضعف است. در دو سال گذشته سیاست ستاد سفرهای نوروزی استان این است که استان به مقصد گردشگران تبدیل شود، امسال 40 هزار نفر اقامت در ایام نوروز ثبت شده است که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

انتصابات در استان همخوان با سیاست‌های دولت اعتدال‌گراست
آقازاده در پاسخ به سؤال خبرنگاری که انتصابات را دارای رنگ و بوی سیاسی و حزبی عنوان کرد نیز اظهار داشت: بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم انتصاب ما پنهان نبوده و همواره نمایان انجام می‌شود، انتصاب ما در بعد مدیران استانی معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل به هیچ‌‌وجه رنگ حزبی نداشته است اما رنگ دولتی(دولت اعتدال‌گرا) و همخوان با سیاست‌های دولت داشته است. به اعتقاد بنده انتصاب حال حاضر از لحاظ تخصصی و هم تقسیم و ترکیب سیاسی حدود یک سال ونیم گذشته به مراتب بهتر از سال‌های قبل بوده است.

مردم سره را از ناسره تشخیص می‌دهند
وی در مورد کانال‌های تلگرامی جعلی هم گفت: برخی کانال‌ها به قصد تشویش و گمراهی اذهان عموم مردم اقداماتی را انجام می‌دهند، این کانال‌ها قبلا فعالیت داشتند و ممکن است بعدها نیز داشته باشیم، فضای مجازی دارای مزایا و معایبی است که تشکیل کانال جعلی و اهانت به برخی مسئولان نظام یکی از ضررهاست. رسالت خبرنگاران و مسئولیت شما می‌تواند در این خصوص برای مردم فرهنگ‌سازی شود تا کانال‌ها را بتوانند از یکدیگر تمیز دهند. برخی کانال‌ها مدتی موج‌سواری می‌کنند و می‌بینند کسی به آنان اهمیت نمی‌دهد کم کم مضمحل و رو سیاه می‌شوند، امسال سال انتخابات است و اشاعه این مباحث ممکن است ببشتر از قبل باشد، اما خبرنگاران نباید توجه کنند؛ البته مردم حتما از باورهای سیاسی و اجتماعی به جایی رسیدند تا سره را از ناسره تشخیص دهند.


وی ادامه داد: در شورای تأمین حدود 7 ماه به این موضوع رسیدگی می‌کردیم و قصد هم نداشتیم سر و صدا و جنجال به پا کنیم. گاه کانال‌ها اخباری را درج می‌کنند تا تحریک کنند تا از این تحریک به موضوع جدیدتری دست پیدا کنند، چون در این کانال به عده‌ای از مسئولان و اعضای شورای تأمین توهین شده است، مباحث کارشناسی در شورای تامین مطرح شد و بدون سر و صدا گروه‌های تخصصی بر این مبحث تمرکز کردند و نهایتا مدارکی را مستند کرده و در اختیار قاضی قرار دادند. همه با مدرک و مستندات شناسایی شدند، در شوای تأمین هم تصمیم بر این شد از این پس دستگاه قضایی پاسخگو باشد.

با ناهنجاری‌های اجتماعی برخورد می‌شود
آقازاده در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد موضوعات مربوط به بی‌حجابی در جامعه بیان کرد: برنامه‌های ما طبق قانون است و بر اساس مُر قانون است، فرهنگ ما از فرهنگ خوب مذهبی برخوردار است، در استان افراد بی‌حجاب خیلی کمتر داریم و یکی از تصمیمات شورای تأمین هم برخورد با این ناهنجاری اجتماعی است. امید است کار به برخورد نکشد، کنترل و مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی تنها به یک حوزه اختصاص ندارد، دفتر اجتماعی استانداری تاکنون کار خود را انجام داده و عملکرد این بخش قابل قبول است و ممکن است که وزارت کشور نیز خواهان استفاده از ظرفیت مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی باشد.

وی در مورد شرکت هپکو هم گفت: برای مدیران قبلی هپکو پرونده تشکیل شده است و در مکاتبات و ملاقات‌هایی که با مسئولین کشور دارم مرتب موضوع مطرح می‌شود و این در دستور کار سازمان بازرسی کشور و دستگاه قضایی بیرون از استان وجود دارد.

استاندار مرکزی در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی صنایع در استان اظهار داشت: مجموعه مدیریتی استان در پی این است که در تقسیم‌بندی عوارض آلایندگی، بر نقاطی که بیشترین آسیب را می‌‌بیند تمرکز کند، اما به هرحال این تصمیم واکنش‌هایی دارد در صورت به نتیجه رسیدن مراتب نحوه تقسیم‌بندی اعلام می‌شود.

300 میلیارد تومان؛ بدهی آلایندگی پالایشگاه شازند
آقازاده در پاسخ به سؤال مجموعه بدهی پالایشگاه شازند در بحث عوارض آلایندگی هم گفت: بدهی سال‌های اخیر حدود 300 میلیارد تومان است، این مجموعه صنعتی سالانه باید حدود 100 میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت کند و از سال جاری نیز در صدد به صفر رساندن این عوارض و پرداخت کامل از سوی صنایع هستیم. در حال حاضر پتروشیمی و ایرالکو در لیست صنایع آلاینده قرار ندارند و پرونده‌ها در حال بررسی است، در آخرین دعاوی بین ایرالکو، شهرداری اراک و محیط زیست 160 میلیارد تومان به سود ایرالکو حکم صادر شده است که در حال مذاکره هستیم.


وی در خصوص پروژه احداث آندسازی شرکت آلومینوم‌سازی ایران نیز بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان، کمک 300 میلیارد تومانی جهت ساخت آندسازی در شهرک صنعتی خیرآباد به تصویب رسید، بخشی از کار تاکنون انجام شده است، اما در امر فاینانس خارجی در سال گذشته تحریم‌ها و محافظه‌کاری طرف مقابل مانع پیشرفت کار شد و ظاهرا باید به سمت فاینانس داخلی و مشارکت بانک‌ها رفت که مذاکره با بانک‌ها در دستور کار قرار دارد.


استاندار مرکزی به تشریح احیای صنایع راکد در استان پرداخت و افزود: شرکت آونگان اراک به عنوان یک کارخانه راکد احیا و با حضور و خرید آن توسط مجتمع حوزوی علمیه خاتم‌الانبیاء(ص) برنامه‌های خوبی را پیش رو دارد، اخیرا صنایع نخ خمین نیز احیا شد و مجموعه استان در صدد است که از تعطیلی صنایع جلوگیری کند.

احتمال لغو پروژه 58 متری
آقازاده در خصوص روند پیگیری پروژه 58 متری اراک تصریح کرد: مسلما اگر شهرداری نتواند پروژه را اجرایی کند نباید مردم را معطل کنیم، شهرداری اراک تاکنون نخواسته یا نتوانسته پروژه را اجرا کند. برای این پروژه 2 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است؛ سال گذشته پیشنهادات اجرایی در این خصوص داده شد، اما حمایتی صورت نگرفت. مسلماً ما نمی‌توانیم دایه مهربان‌تر از مادر باشیم به نظر من اجرای طرح 58 متری برای آینده اراک در طول 50 یا 100 سال آینده لازم است اما اگر امکان اجرا نباشد اصراری ندارم. طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی است و احتمال لغو آن وجود دارد.

وی درخصوص سیلاب اخیر گفت: بیشترین خسارت به زیرساخت‌های آب و برق و گاز و راه و مزارع وارد شده است، تاکنون اعتباری در این حوزه ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ به حساب دستگاه‌های مربوطه واریز می‌شود. در بحث جبران خسارت سرمازدگی نیز پیگیری لازم را با ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی و کشور دنبال کردیم.

این مقام مسئول در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به وضعیت فرودگاه اراک گفت: علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص انجام پروازهای اراک - تهران متأُسفانه این اقدام با استقبال مواجه نشد، در صدد هستیم پروازهایی به نقاط دورتر در نظر بگیریم.

انتصاب معاون توسعه منابع استانداری در آینده
وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص انتصاب معاون چهارم استاندار هم گفت: تا قبل از انتخاب معاون چهارم «معاون توسعه منابع»، سعید فرخی معاون اقتصادی به عنوان سرپرست این معاونت مشغول به کار خواهد بود، نکته قابل توجه این است که قبل از تصمیم و توصیه وزارت کشور مبنی بر انتخاب یک خانم در این سمت، بنده در نظر داشتم که حتما یک خانم به عنوان معاون چهارم استانداری مرکزی منصوب شود، اما تاکنون شخصی را اعلام نکردم و تمام مطالب عنوان شده در رسانه‌ها و فضای مجازی صحت ندارد. قطعا یک بانوی همسو با سیاست‌‌های دولت، دارای وجهه مناسب در بین جناح‌ها و مردم استان، ترجیحاً بومی و از بدنه وزارت کشور انتخاب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به ضیافت افطاری اصلاح‌طلبان رفتید، هم اظهار کرد: اگر اصولگراها هم دعوت می‌کردند حتما می‌رفتم، هرچند که ضیافت افطاری نبود تنها در جلسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان برای مدتی حداکثر یک ساعت حاضر شدم و در سخنانی خواستار حمایت و همراهی آنها با دولت شدم، با همه افرادی که در ستاد دکتر روحانی کمک کردند ارتباط خوبی دارم و این ارتباط نیز حفظ می‌شود. معتقدم باید اتحاد سیاسی استان حفظ شود و در این صورت قطعا در انتخابات آینده نیروهای همسو با دولت موفق می‌شوند.

هدف ما در انتخابات افزایش مشارکت مردم است
آقازاده با اشاره به انتخابات سال 98 هم تصریح کرد: هدف ما افزایش مشارکت مردم است، هنر مجریان انتخابات این است که علی‌رغم گرایشات سیاسی خود، بی‌طرفانه عمل کنند، ملاک عمل در انتخابات قانون است و اگر سلیقه و گرایشات سیاسی در امر اجرا و نظارت انتخابات داخل شود قطعا خلاف قانون و شرع عمل شده و برخورد قاطع صورت می‌گیرد؛ چراکه در امانت نباید خیانت کرد.


وی گفت: به حداقل رساندن رد‌‌صلاحیت‌ها در استان هدف ماست و قانون نیز چنین می‌گوید، نباید اجازه داد کسی که صلاحیت دارد به دلایل واهی و خارج از چارچوب قانون کنار گذاشته شود، هر چه تعداد کاندیداها در انتخابات مجلس بیشتر باشد قطعا مشارکت نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

captcha