پای اتحادیه مدغم قرآنی می‌ایستیم
کد خبر: 3818776
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
حجت‌الاسلام قمی در جمع مدیران قرآنی تأکید کرد:

پای اتحادیه مدغم قرآنی می‌ایستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جمع مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها و در محل سازمان دارالقرآن الکریم تأکید کرد: طبق قانون پای اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی خواهیم ایستاد و باید نهادها و مراجع قانونی را که ممکن است دیدگاه دیگری داشته باشند ملزم به اجرای قانون کنیم.

پای اتحادیه مدغم قرآنی می‌ایستیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست‌ونهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها صبح امروز چهارشنبه، 22 خردادماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت قرآن از سوی فرهادی، مدیر امور قرآنی استان همدان، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه سال گذشته چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که فعالیت‌های خوبی در زمینه قرآن در سراسر کشور اجرا شد، گفت: امسال آغاز چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی و سی‌وهشتمین سال تأسیس سازمان تبلیغات است و بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، نقشه راهی برای دهه‌های آینده مسیر انقلاب اسلامی است که باید در این سال بجد پیگیری شود.

افزایش برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان امسال

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: لازم است تا مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف به ویژه نهادهای فرهنگی و قرآنی با جزئیات این بیانیه انس بگیرند و ضمن مطالعه دقیق آن، نکات اشاره شده در آن را در برنامه‌ریزی‌های خود به کار بگیرند.

قره‌شیخلو با بیان اینکه امسال در ماه مبارک رمضان شاهد افزایش برنامه‌های قرآنی در کشور بودیم، اظهار کرد: تقریباً در حدود دو هزار برنامه قرآنی در این ماه اجرا شد که بسیار مورد توجه مردم عزیز قرار گرفت.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: مجموعه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی تجربه و دستاوردهای قرآنی چهل‌ ساله‌ای دارد که در حقیقت منبع و سرمایه بسیار خوبی برای حرکت قرآنی امروز و آینده کشور است که باید از آن بهره کافی و بهینه را برد.

در ادامه نشست برخی از مدیران قرآنی کشور از استان‌های اردبیل، مازندران و گلستان درباره مسائل مختلفی همچون ضرورت تقویت جایگاه امور قرآنی در ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور، تقسیم عادلانه بودجه قرآنی، بحث اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی کشور، مشارکت مردمی در امور قرآنی، سبک زندگی قرآنی، ضرورت صدور مجوز جذب نیروهای قرآنی جوان در استان‌ها و ... سخن گفتند و به بیان نظراتشان پرداختند.

پای اتحادیه مدغم قرآنی می‌ایستیم

امور فرهنگی جامعه رنگ و بوی قرآنی بگیرد

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در سخنانی ضمن تأیید نظرات مدیران قرآنی و ابراز خوشحالی از حضور در جمع خادمان قرآنی کشور، اظهار کرد: به نظر بنده، اساس فعالیت تبلیغات اسلامی و کار فرهنگی در جامعه باید قرآنی باشد.

وی با بیان اینکه به یک اعتبار، قرآن نباید اصلاً در عرض بقیه فعالیت‌های قرآنی باشد، افزود: همه مجموعه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند باید کار قرآنی کنند؛ نه به این معنا که کار تخصصی و اهمیت آن را نادیده بگیریم، بلکه مجموعه‌های قرآنی سازمان باید بتوانند چتر گسترده‌ای را ایجاد کنند، چتری غیر از فعالیت‌هایی که مستقیم یا از طریق مؤسسات تحت پوشش انجام می‌دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه دست‌کم نزدیک به صد هزار هیئت مذهبی ثبت شده و هفتاد هزار مسجد در کشور وجود دارد، گفت: نمی‌خواهیم دستاوردهای قرآنی انقلاب را، که بسیاری از آن‌ها نیز مرهون این سازمان مکرم دارالقرآن است، نادیده بگیریم، ولی با جامعه قرآنی، نشر معارف قرآنی و انس جامعه و همه جوانان با قرآن فاصله بسیاری داریم.

قمی ادامه داد: یک سازمانی قرآنی نه‌ تنها حامی جامعه قرآنی، بلکه باید حامی فعالان فرهنگی جامعه باشد. دارالقرآن و نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها شأن مسئولیتشان این است که بتوانند بقیه را پوشش دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه طبق قانون باید پای اتحادیه مدغم بایستیم، تصریح کرد: باید نهادها و مراجع قانونی را که ممکن است دیدگاه دیگری داشته باشند ملزم به اجرای قانون کنیم.

قمی با بیان اینکه بودجه امسال سازمان تبلیغات اسلامی در قیاس با سال گذشته کاهش یافته و تا خردادماه جاری فقط یک‌پنجم بودجه مقرر در اختیار سازمان قرار داده شده است، گفت: بودجه قرآنی دستگاه‌های دیگر کمتر کاهش یافته است که باید در این باره پیگیری کنیم تا بودجه قرآنی کاهش زیادی نداشته باشد.

لزوم ارائه مضامین قرآنی متناسب با نیاز جامعه 

وی با بیان اینکه امروز معلمان محترم مدارس، هنرمندان، استادان دانشگاه و ... باید مضامین قرآنی را بازگو کنند، افزود: همگان باید به نحوی ارتباط با تبلیغ قرآن، نشر معارف قرآنی و انس و تدبر در قرآن را ترویج دهند. البته در این زمینه حتماً آموزش به ویژه آموزش مقدماتی و پایه‌ای ضروری است، منتها آنچه موضوعیت دارد بهره‌مندی از نور معارف قرآنی و تبیین آن است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه خوشحالم سازمان دارالقرآن زود به سراغ مسئله سبک زندگی رفته است، اظهار کرد: می‌توانیم در این زمینه فضیلت و نعمت سبقت را برای سازمان دارالقرآن در نظر بگیریم. مقام معظم رهبری بیان کردند که بیانیه گام دوم باید نرخ رایج جوانان کشور شود و به همین دلیل باید جان‌مایه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی به جامعه عرضه شود.

پای اتحادیه مدغم قرآنی می‌ایستیم

قمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تبیین بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی باید قرآنی باشد، گفت: درصددیم آنچه  را به جوانان عرضه می‌کنیم متناسب با نیازهای روز و قرآنی باشد و کل مجموعه سازمان تبلیغات نیز باید با این انگاره و انگیزه حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه در زمان پیامبر اکرم(ص) آیات الهی متناسب با شرایط نازل می‌شد، اظهار کرد: نباید از کنار امر تدریجی نزول آیات بگذریم و امروز به تبیین تدریجی قرآن نیاز است. اگر اکنون شرایط جنگ احزاب وجود دارد، باید به مفهوم آیات جنگ احزاب بپردازیم. اگر شرایط طوری است که به استقامت برای به سرانجام رساندن قیام نیاز است، حتماً به مضامین قرآنی نیاز داریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه آیات الهی قرآن کریم شفای همه آلام است، گفت: امروز باید متناسب با شرایط زمان نیازهای اجتماعی را در نظر گرفت و مضامین قرآنی را عرضه کرد. قرآن تنها گره‌گشای آلام فردی نیست و شفادهنده تمامی آلام اجتماعی نیز است. به همین دلیل سبک زندگی مهم و مورد تأکید مقام معظم رهبری است و باید بدان پرداخت.

قمی با بیان اینکه باید بیش از پیش برکات قرآن را در جامعه گستراند، تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت قرآنیان ضروری است و در استان‌های مختلف کشور باید شورای اندیشه‌ورزی تشکیل شود تا از سرمایه‌های قرآنی در استان‌ها بهره‌مند شویم و به این سرمایه‌ها بیفزاییم.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از زحمات کافی‌زاده، مدیر سابق امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمان که حدود بیست سال در این استان در خدمت قرآن بود، تجلیل شد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
لیلا صندوقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۵:۴۸
0
0
دولتی ها بایستی بدانند برای اتحادیه مدغم ویا غیر مدغم آنها مدیران موسسات حقوقی مرجع تصمیم گیری هستند که نتیجه هم مشخص گردید اتحادیه مدغم منتفی گردیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۴۴
0
0
اتحادیه مدغم مصوبه شورای توسعه دارد و صورتجلسه های آن توسط طرفین امضا شده است ، خواهر صندوقی اگر حقوق دان هستند ، مستحضر باشند که قانون عطف به ماسبق نمیشود و الزام اجرای قانون یک امر بدیهی است. ضمنا کجای دنیا برای یک هدف دو ساختار ، دو مدیر عامل ، ، دو حقوق و تجهیزات بکار می گیرند؟
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۱:۱۵
0
0
با سلام ؛ صحبت در خصوص اتحادیه مدغم دیگر بی معناست. شایسته است که ایکنا به این بحث پایان دهد.
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۸:۵۸
0
0
سلام ، اتحادیه ها تشکل های غیر دولتی هستند و تنها مجامع عمومی متشکل از اعضاء عضو می توانند در خصوص مسائل آنها اظهار نظر کنندو هیچ قانونی در اتحادیه ها بالاتر از مجمع عمومی آنها نیست.
با توجه به تصویب عدم ادغام در مجمع عمومی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت با رای بالای 90 درصدی ، هیئت مدیره این اتحادیه حتی اگر اراده ادغام هم داشته باشند با توجه به مصوبه مجمع عمومی امکان این امر را ندارد.
مسائل اتحادیه ها با بخشنامه و مصوبات دولتی قابل انطباق و حل و فصل نیست و فقط خود اتحادیه ها می توانند نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنند.
ضمنا با توجه به شرایط موجود ادغام به صلاح موسسات نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۲۱:۲۵
0
0
با سلام پس اگر قرار باشد در خصوص در موضوع و مصوبات کشور ، در هر زمینه ای بگوییم بی فایده ست،،،پس چه بزرگواری در خصوص هزینه هاو فرصت های سوخته شده در بطور مشخص موضوع ادغام ، چه بزرگواری پاسخگوست شما؟ اینجا جمهوری اسلامی است نه عربستان. یقینا کسانیکه به شعور و مصوبات اینکار احترام نمیگذارند، منافع شخصی خود را در نظر میگیرند نه خرد جمعی را.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ - ۰۲:۴۹
0
0
اونهایی که میگن ادغام به صلاح نیست ، قطعا همون عزیزانی هستند که از سه میلیارد تومان واریزی دستگاهها به حساب تشکل ها و سود آن متنعم میشن و برای همین هست یه حربه رای مجمع عمومی اتحادیه تشکل ها استناد میکنند و غافل از این هستند که قبل از این مجمع صورتجلسه ادغام امضا و پشتوانه حداکثری دارد و این عزیزان که این موضوع رو پیش میکشند بی تردید نگران منافع شخصی خود هستند که میفرمایند ادغام به صلاح نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ - ۱۵:۲۳
0
0
به نام خدا
اولا اگر اتحادیه ها غیردولتی اند چرا خودشان دائما از منابع دولتی استفاده میکنند؟؟ مگر میشود که اعتبار و منابع و تجهیزات و ساختمان و ... این اتحادیه ها از محل منابع دولتی تامین شود ولی برای یک مساله بدیهی که ادغام است بگویند ما غیردولتی هستیم؟ متاسفانه اگر مدیران این اتحادیه ها واقعا قرآنی بودند که اصلا نیازی به مصوبه ادغام وجود ندارد. امور بدیهی و منطقی که الزاما نیاز به مصوبه ندارد.
مساله ادغام یک امر بدیهی، معقولانه و منطقی است که در هر موضوعی و صنفی باید یک اتحادیه وجود داشته باشد. خصوصا در موضوعاتی که قرار است یک اتحادیه به حل مسائل آن حوزه بپردازد. مثل اتحادیه اروپا که یکی است. یا اتحادیه کشورهای اسلامی یا غیره... اگر در برخی حوزه ها مثل دانشجویی مثلا چندین اتحادیه دانشجویی وجود دارد به خاطر تنوع سلیقه ها و جنبه ترویجی و فرهنگ سازی آن است که ذاتا با موضوع موسسات مردمی متفاوتند. ولی در حوزه هایی مثل اصناف تولیدی، شرکت ها، و غیره تشکیل اتحادیه صرفا در راستای هماهنگسازی، حمایت و استاندارد سازی و غیره است که منطقا و عقلا و قانونا باید متمرکز در یک اتحادیه باشد.
اینکه شورای توسعه هم در این باره مصوبه دارد صرفا در راستای حل و فصل و اتمام حجت است... امیدوارم عده ای کم کم منافع ملی و مردمی را بر منافع شخصی و حزبی خود ترجیح دهند و به این امر بدیهی، قانونهی و منطقی احترام بگذارند وگرنه ممکن است موضوع این دو اتحادیه از طریق مراجع قانونی بالاتر مثل مجلس یا صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شود و در آن صورت اندک فرصتهایی که هم اکنون وجود دارد هم از بین خواهد رفت...
متاسفانه اثرات مصرف منابع بیشمار دولتی از طریق رانت، عده ای را مست و مدهوش کرده و حاضر به از دست دادن این جایگاه پوشالیشان نیستند... به اسم موسسات مردمی، اتحادیه ای ساخته اند و از منابع دولتی نوش میکنند و وقتی از آنها خواسته میشود بیایید باهم یکی شوید و با یک قانون و یک ساختار به حل و فصل مسائل موسسات بپردازیم به توجیه نخ نمای مردمی بودن زیر این امر مسلمی که خودشان روزی مدعی و خواستار آن بودند نمیروند
امید که شورای توسعه بتواند این مساله اساسی را در اسرع وقت حل نماید یا اگر در توان آن نیست خود شورای عالی انقلاب فرهنکی مساله را حل و فصل نماید و در مرحله آخر نیز مجلس شورای اسلامی حرکتی از خود نشان دهد. صرف برخی مصاحبه ها از معدودی از نمایندگان مجلس در مورد ضرورت ادغام کفایت نمی کند و انتظار میرود لااقل در این دوره از مجلس، نمایندگان باقیات صالحیاتی در حوزه امور قرآنی از خود به جای بگذارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ - ۱۶:۰۳
0
0
هرکس هم در مجمع عمومی مشهد ، اینگونه کتمان حقیقت میکرد و بدون درنظر گرفتن تقوا ، به مدیران موسسات خلاف واقع میگفت ، قطعا در رای گیری وفق مراد خودش ، از مردم رای میگرفت. پس چرا به مجمع حدود ۲۷ استان که رای به ادغام داده و فرآیند ثبت خود را به پایان رسانید ه اند استناد نمیکنید؟ متاسفانه اتحادیه تشکل ها از نفوذ دو بزرگوار دولتی و طرف استفاده میکند. این دو برادر محترم بروند سراغ وظایف اصلی خودشان و کارهای زمین مانده محل مسئولیت ، تا ملاحظه کنید ادغام به مصلحت هست یا نیست...اگر رای میآوردند به مصلحت بود
نظریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۱۲:۴۷
0
0
سلام ، لابد با ادغام هم منافع گروهی دیگر تامین خواهد شد که آنقدر بر روی مسأله ای که اساسا هیچ منفعتی به حال خود مؤسسات مظلوم که خالصانه دارند در جای جای این کشور کار می کنند ندارد ، تأکید می شود.
برادر من شما برای ما توضیح بدهید که با ادغام چه دفاعی از ما خواهید کرد که الان هم که اتحادیه کشوری جدا داریم اون دفاع انجام نمیشه.
دست بردارید تو رو به خدا !!!
چند ساله مؤسسات کشور رو درگیر فرآیندی کردین که از اول اشتباه بود و هر دو طرف هم در این اشتباه مقصر هستند. اصول رو رها کرده درگیر بازی کودکانه شدین.
captcha