جوان‌گرایی در ساختارهای مدیریتی به مثابه یک راهبرد دیده شود/ بها ندادن به احزاب؛ عامل رکود کادرسازی
کد خبر: 3818967
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
محمدجواد آرین‌منش:

جوان‌گرایی در ساختارهای مدیریتی به مثابه یک راهبرد دیده شود/ بها ندادن به احزاب؛ عامل رکود کادرسازی

گروه سیاسی ــ نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه تأکید رهبر معظم انقلاب به جوانان باید به منزله یک راهبرد از سوی مسئولان نگریسته شود، گفت: از سوی دیگر احزاب و تشکل‌های سیاسی باید در عرصه تغییر و جوان‌گرایی پیشگام باشند که متأسفانه به دلیل حزب‌گریزی تاریخی در کشور و بها ندادن حاکمیت به احزاب، عملاً فرایند کادرسازی و تربیت نیروهای جوان در احزاب با رکود و کندی مواجه شده است.

محمدجواد آرین‌منش، نماینده اسبق مجلس و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره ضرورت جوان‌گرایی در جریانات و احزاب سیاسی کشور به ویژه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید رهبری بر نقش محوری جوانان در چهل سال دوم گفت: چهل سال از عمر انقلاب اسلامی سپری شده و جوانان سال‌های نخست انقلاب که در سمت‌های مدیریتی نظام و تداوم راه انقلاب نقش اساسی داشتند، امروز به پیران انقلاب تبدیل شده‌اند و به طور طبیعی گردش روزگار می‌طلبد که روحیه بانشاط  در عرصه سیاسی کشور حاکم شود.

مسئولان از تکرار تأکید رهبری بر جوان‌گرایی بپرهیزند

وی با اشاره به تأکید فراوان رهبری بر جوانان و جوان‌گرایی در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مهم این است که این تأکیدها به یک راهبرد از سوی مسئولان تبدیل شود و از تکرار مطالب و تأکیدهای رهبری پرهیز شود. امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سطح تحصیلات ارتقا پیدا کرده و تعداد قابل ملاحظه‌ای دانش‌آموخته در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در تخصص‌های مختلف ‌وجود دارد و باید از این نیروها  استفاده مناسب شود. همچنین، تعداد زیادی نیروی بازنشسته در مسئولیت‌های مختلف بخش‌های دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی غیردولتی همچنان بر سر کار هستند که با توجه به نرخ بالای بیکاری باید با نیروهای جوان جایگزین شوند.

آرین‌منش با تأکید بر پیشگام بودن احزاب و تشکل‌های سیاسی و مجموعه‌های تربیت‌کننده نیروی انسانی در زمینه جوان‌گرایی به ویژه در حوزه سیاسی و مدیریتی، گفت: البته متأسفانه بیشتر اعضای احزاب سیاسی مانند سایر نهادهای سیاسی پیر شده‌اند و بعضی نیز در جذب نیروهای جوان ناموفق بوده‌اند. از سوی دیگر جوانان نیز به علت آسیب‌هایی که از حضور در احزاب و تشکل‌های سیاسی دیده‌اند و عدم حمایت حاکمیت از فعالیت‌های حزبی، غالباً از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی گریزان هستند و ترجیح می‌دهند با خودسانسوری مانع بروز اندیشه‌ها و ایده‌های سیاسی خودشان شوند، چراکه هر جریان سیاسی که هر دوره عهده‌دار اداره امور کشور شده نیروهای جریان حاکم قبلی را تا پایین‌ترین رده‌های مدیریتی حذف کرده است.

ضرورت نگاه نظام‌مند به مقوله گردش نخبگان

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: با توجه به توصیه‌های رهبری و همچنین خط مشی ایشان در انتخاب نیروهای جوان در نهادهایی مانند  نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد ائمه جمعه، لازم است مسئولان نیز به تأسی از ایشان به این مسئله به منزله یک راهبرد بنگرند و مسئله گردش نخبگان را با برنامه‌ریزی و سامان‌یافته اجرا کنند، زیرا بی‌تردید تداوم راه انقلاب و توسعه کشور نیازمند تزریق نیروها و افکار نو بر پیکر مدیریتی و اقتصادی آسیب‌دیده است.

وی اظهار کرد: البته لازمه رونق فعالیت حزبی و قرار گرفتن احزاب در جایگاه تربیت‌کننده کادر و نیروی سیاسی جوان این است که حاکمیت بهای لازم را به احزاب بدهد و جایگاهی برای احزاب سیاسی قائل شود. افتخار بیشتر رؤسای جمهور و مسئولان این بوده که حزبی نیستند و به هیچ جریان و تشکیلاتی وابسته نیستند و این امر حزب‌گریزی را در جامعه تبدیل به یک ارزش کرده، در حالی که نقیصه بزرگی است.

آرین‌منش اظهار کرد: تعمیق مردم‌سالاری و تربیت نیروهای جوان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی بدون وجود احزاب بزرگ، توانمند، برنامه‌ریز و فراگیر غیرممکن است. در واقع حاکمیت با کنار گذاشتن احزاب از روند برنامه‌ریزی و دریافت نظر و پیشنهاد برای اداره کشور عملاً باعث شده نوعی رکود فکری بر احزاب حکام شود و تا زمانی که نگاه بدبینانه تاریخی و فرهنگی به احزاب اصلاح نشود و حاکمیت اهمیتی برای احزاب قائل نشود، احزاب رشد نخواهند کرد و نمی‌توانند در قامت کادرسازی و پرورش نیرو برای آینده سیاسی نظام ظاهر شوند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha