اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری نشست سراسری مدیران امور قرآنی استان‌های کشور
کد خبر: 3818979
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری نشست سراسری مدیران امور قرآنی استان‌های کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 22 خردادماه می‌توان به خبر برگزاری بیست و نهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 22 خردادماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منعکس شد، خبر برگزاری بیست و نهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور که به مدت دو روز در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود، یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 22 خردادماه و تا ساعت 15 تعداد 15 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «تلاوت سوره «تکویر» با صدای استاد سعید مسلم» و «مجموعه‌های فرهنگی باید کار قرآنی کنند/ پای اتحادیه‌ مدغم قرآنی می‌ایستیم» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و 10 خبر دیگر این صفحه نیز در حوزه‌های مختلف معارفی به‌ویژه حوزه عترت منعکس شده‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «مجموعه‌های فرهنگی باید کار قرآنی کنند/ پای اتحادیه‌ مدغم قرآنی می‌ایستیم» کرده که در رابطه با برگزاری بیست و نهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «بیست‌ونهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها صبح امروز 22 خرداد با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام قمی قرآن با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی اولویت نهادهای فرهنگی قرار گیرد، افزود: همه مجموعه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند، باید کار قرآنی کنند نه به این معنا که کار تخصصی و اهمیت آن را نادیده بگیریم، بلکه مجموعه‌های قرآنی باید بتوانند یک چتر گسترده‌ای ایجاد کنند، چتری غیر از فعالیت‌هایی که مستقیم و یا از طریق مؤسسات تحت پوشش و حمایت انجام می‌دهند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: نزدیک به صد هزار هیئت مذهبی و هفتاد هزار مسجد در کشور وجود دارد. ما نمی‌خواهیم دستاوردهای قرآنی انقلاب را که بسیاری از آن‌ها نیز مرهون این سازمان مکرم دارالقرآن است، نادیده بگیریم، ولی فاصله زیادی داریم تا اینکه بگوییم به جامعه قرآنی، نشر معارف قرآنی و انس جامعه و همه جوانان با قرآن دست پیدا کرده‌ایم.
فارس
«تلاوت ترتیل صفحه ۵۵ قرآن با صدای مصطفی اسماعیل»، «آیه‌ای از قرآن که پیامبر(ص) را پیر کرد/ چرا باید دربرابر دشمن مقاومت کنیم؟» و «هدف از تخریب بقیع جلوگیری از گسترش اسلام در غرب بود»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس تا این ساعت را تشکیل می‌دهند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که در رابطه با آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود پیامبر(ص) منتشر شده، به بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد سوره مبارکه هود پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «خداوند در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود پیامبر(ص) را به استقامت در برابر دشواری‌ها امر کرده و آنها را از سرپیچی نهی کرده است. یعنی در این آیه پیامبر(ص) و یارانش فقط به استقامت دعوت شده‌اند. موضوع استقامت، پایداری خود پیامبر(ص) نیست بلکه خطاب به پیامبر(ص) و یارانش است زیرا برخی از یاران طاقت مشکلات را نداشتند و در ادامه سرپیچی می‌کردند.
همین امر سبب شد پیامبر(ص) پس از نزول این آیه فرمودند: «سوره هود مرا پیر کرد». در روایات آمده است که پیامبر(ص) فرمود: سوره‏ هود مرا پیر کرد و گفته‏‌اند که مراد حضرت این آیه از سوره‏ هود بوده است.(تفسیر نمونه) اگر چه فراز نخست این آیه «فاستقم کما امرت» در سوره‏ دیگرى(شورى‏، ۱۵) از قرآن مجید نیز آمده، امّا آیه‏ فوق به چنین خصوصیّتى معروف شده است. شاید سنگینى این آیه، وجود فرازهاى دیگرى از تاریخ است که در آیه بیان نشده و آن، استقامت یاران پیامبرصلى الله علیه وآله است که همه‏ آنها وفادار نبودند و پیامبر صلى الله علیه وآله از بى‌‏وفایى و ناپایدارى آنان در ناراحتى بود».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین «بیست و نهمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی تبلیغات اسلامی کشور»، «نبودن دارالقرآن در شهری که همه در آن با قرآن مأنوس اند»، «متناسب شرایط زمانه باید قرآن را تبیین کرد/ آیات قرآن گره گشاست» و «پنل نقد و بررسی قرآن کاوی رایانشی برگزار می شود» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هر چهار خبر این صفحه نیز قرآنی بوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم انتشار یافته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز خبری قرآنی با عنوان «نبودن دارالقرآن در شهری که همه در آن با قرآن مأنوس اند» را منتشر کرده که مربوط به وضعیت قرآنی شهر هورامان تخت بخش اورامان شهرستان سروآباد استان کردستان بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مهجوریت قرآن در آموزش و پرورش موضوعی است که بارها به آن اذعان شده به طوریکه حتی در سال ۱۳۸۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز معلم اظهار کردند: «حقیقتاً قرآن در آموزش و پرورش مهجور است.» آسیب شناسی این موضوع و اینکه چرا این اتفاق افتاده جای بحث دارد و لازم است در گزارش دیگری به آن پرداخته شود، ولی با وجود این مهجوریت هنوز افراد و مناطقی هستند که برای آموزش قرآن اهمیت زیادی قائل هستند و با وجود نداشتن امکانات به این امر اهتمام می‌ورزند.
هورامان تخت، شهر کوچکی در بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است که صبغه دینی قوی‌ای دارد و اعتقادات مذهبی در این شهر حرف اول را می‌زند. تمام اهالی این منطقه اهل تسنن هستند و تمام اعمال و مناسک دینی، دین اسلام را تمام و کمال انجام می‌دهند.
قریب به اتفاق اهالی این منطقه حتی افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند قرآن را می‌خوانند و با آن مأنوس هستند دلیلش هم این است که عقاید مذهبی ساکنان این منطقه در طی این سال‌ها نه تنها ضعیف نشده بلکه قوی و قدرتمند تر هم شده است. بچه‌ها و دانش‌آموزان این شهر هم به خواندن قرآن علاقه بسیاری دارند به طوریکه هم در سال تحصیلی، هم در ایام تابستان در دوره‌های آموزشی قرآن که برگزار می‌شود حاضر می‌شوند. در ادامه این گزارش بخش‌هایی از جلسات قرآن خوانی در این منطقه را می‌توانید ببینید».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «فاتحه خوانی مجازی با ماهی ۵ میلیون تومان درآمد» دارد نیز مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد هفت خبر با عناوین «چرا قبور ائمه بقیع را تخریب کردند؟»، «ضرورت تبیین جنایات وهابیت و آل سعود در مساجد استان تهران»، «برای استفاده از مزیت‌های باران،باید دوراندیشی کرد»، «تبیین بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به صورت قرآنی انجام پذیرد»، «پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی در پی رحلت آیت‌الله محقق کابلی»، «امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب و دانشگاه اسلامی علوم و فنون کشمیر» و ‌«اعلام برنامه‌های روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران»‌ را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار که در رابطه با برگزاری بیست و نهمین نشست سراسری مدیران قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور منتشر شده، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان
از هشت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منعکس شده نیز تنها یک خبر با عنوان «مجموعه‌های فرهنگی باید کار قرآنی کنند/ پای اتحادیه‌ مدغم قرآنی می‌ایستیم» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حوزه عترت انعکاس یافته‌اند.
با توجه به اینکه امروز سالگرد تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع توسط وهابیون جاهل و کوردل است، بسیاری از صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور در اخبار مختلفی بدان پرداخته‌اند که صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز در خبری با عنوان «تخریب بقیع از سوی وهابیت برای جلوگیری از گسترش اسلام در غرب است» به این موضوع اشاره کرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان ««فی ظلال القرآن» با ترجمه رهبر انقلاب منتشر شد» دارد، مربوط به روز گذشته است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این لحظه خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «لزوم بجا آوردن برخی اعمال پس از ماه مبارک رمضان/پرهیز از دروغ مهم‌ترین عمل است» دارد، در روز گذشته انتشار یافته است.
روزنامه جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه قرآن شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «گزارشی از دیدار اساتید و پیشکسوتان قرآنی با امام جمارانی» کرده که اگرچه مربوط به چندی پیش است، اما گزارشی قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «همزمان با سالروز ورود امام امت به جماران جمعى از اساتید و پیشکسوتان قرآنى کشور با حضور در حسینیه شماره 2 جماران با حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدى امام جمارانى دیدار کردند.
در این دیدار فقهى‌زاده، معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، مهدى قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن و اعضاء هیئت امناء این سازمان، مدیر شبکه قرآن سیما و همکارانشان، جمعى از مدیران سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام نقدى رئیس مرکز ترجمه قرآن به زبانهاى خارجى، حجت‌الاسلام حسینى رئیس بنیاد قرآن، حجج اسلام نظام‌زاده، خسروى، گیوى و آقایان اساتید: عباس سلیمى، مصطفى صدرزاده، على اکبر حشمتى، عباس امام جمعه، محمدعباسى، عباس میردامادى، محمدرضا پورزرگرى، دکتر قاسم رضیعى، محمد خواجوى، محمدرضا خرمیان، محسن بادپا، محمدرضا صلحجو، حسین فردى، تاجزاده، محمدرضا پورمعین، علی فربین، عبدالرسول عبایی، سید محسن موسوی، مرتضی نجفی قدسی وبسیارى از فعالان قرآنى کشور حضور داشتند».
انتهای پیام

captcha