سرخط علم/ از تضارب آرا در بیست‌وسومین همایش ملاصدرا تا درگذشت آیت‌الله کابلی
کد خبر: 3819157
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

سرخط علم/ از تضارب آرا در بیست‌وسومین همایش ملاصدرا تا درگذشت آیت‌الله کابلی

گروه حوزه‌های علمیه ــ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری بیست‌وسومین همایش بزرگداشت ملاصدرا بودیم که این همایش با حضور جمعی از اندیشمندان علاقه‌مندان در مجتمع آدینه برگزار شد که می‌توان از این رویداد به عنوان مهم‌ترین رویداد هفته یاد کرد.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:

آیت‌الله فاضل‌لکرانی: یهود عنود پشت پرده تخریب بقیع است

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی ۲۲ خردادماه در ابتدای درس خارج فقه بحث صلاه مسافر در جمع استادان و طلاب حوزه علمیه قم در سخنانی به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع تأکید کرد: باید این روز مورد توجه شیعه و بلکه قاطبه مسلمین باشد. اگر بخواهیم فکر کنیم که در قضیه تخریب قبور ائمه بقیع و این مراقد مطهر فقط یک فکر جامد غیرصحیح وهابی دخالت داشت، اشتباه بزرگی است، زیرا همان کسانی که وهابیّت را ایجاد کردند در زمان معاصر، تقریباً بعد از صد سال، داعش را پدید آوردند.

وی افزود: همه شاهد بودیم که داعش تصریح می‌کرد به دنبال تخریب حرم حضرت زینب(س) است و می‌گفت که بعد از اشغال نجف و کربلا، دنبال از بین بردن اعتاب مقدسه است. بر این اساس دشمن اصلی اسلام، حقیقت و زنده بودن اسلام را در اه ل‌بیت متجلّی می‌داند و به دنبال از بین بردن آثار اهل‌بیت است.

همایش‌ها و نشست‌های علمی

حقیقت قرآنی شفاعت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طباطبایی، استاد جامعه المصطفی العالمیه(ص)، ۲۲ خرداد در کرسی نقد و نظر با موضوع «شفاعت از دیدگاه ملاصدرا و ابن تیمیه» در مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید بر اهمیت جایگاه این بحث گفت: موضوع شفاعت گاهی در بین خودی‌ها هم مورد سؤال و شبهه است؛ نه اینکه این افراد وهابی باشند ولی عملا به علت انباشت و تکرار مسئله، این افراد هم مانند وهابی‌ها فکر می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه بحث شفاعت در منظومه علوم اسلامی و اینکه بحث شفاعت جزء علوم کلامی، قرآنی و یا غیر آن است افزود: عموما محل نزاع میان امامیه و غیر امامیه در مباحث کلامی در این موضوع است، البته این موضوع گاهی با عدل الهی و مباحث فقهی نیز خلط می‌شود؛ گاهی شفاعت را به معنای عدل و در سنخ آن می‌دانند؛ فرق در این است که شفاعت مصطلح به ثبوت کیفر باز می گردد ولی در عدل الهی، به صورت معاوضه است؛ لذا در اینجا نفی عدل به این معناست که در آخرت انسان مجرم به اندازه گناهش عذاب می‌بیند و طبق عدل با او رفتار می‌شود یعنی اگر در دنیا کاری انجام نداده‌اند باید معادل آن را در قیامت انجام دهند مثلا اگر روزه نگرفت کفاره آن را باید بدهد.

همایش ملی «پرچم‌داران انقلاب» برگزار شد

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور امروز ۱۹ خردادماه در همایش ملی «پرچم‌داران انقلاب» در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس حقیقتاً معجزه دوران ماست، گفت: این سخن از روی گزافه و مبالغه نیست، زیرا اگر دفاع مقدس نبود، ظرفیت‌های عظیم جهادی ملت بروز و ظهور نداشت.

اعرافی با اشاره به فرازهایی از منشور روحانیت افزود: امام خمینی(ره) در بیانیه پذیرش قطعنامه فرمودند همه لحظات دفاع مقدس گام‌های بلندی رو به جلو بود، به همین دلیل ایشان تأکید کردند که از دفاع مقدس پشیمان نیستند، زیرا سبب شد تا استعدادهای بزرگ ملت شکوفا شود و امروز شاهد پیشگامی ملت ایران در تحولات منطقه هستیم.

بیست‌وسومین همایش بزرگداشت ملاصدرا برگزار شد

بیست‌وسومین همایش بزرگداشت ملاصدرا، امروز، ۲۲ خردادماه با حضور جمعی از اندیشمندان از جمله آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد، غلامرضا اعوانی، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، رضا داوری‌اردکانی، قاسم پورحسن، حسین کلباسی‌اشتری، علی اله‌بداشتی، حسن بلخاری و شماری از علاقه‌مندان در مجتمع آدینه برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، به عنوان نخستین سخنران این همایش با بیان اینکه از اصول مهم حکمت متعالیه کشف قاعده اصالت وجود است، اظهار کرد: عجیب است که مسئله نور که همان وجود است تعریفش تعریف نور است. در آن زمان به عنوان اصل اولیه حقیقت و هستی در عالم واجب‌الوجود را نورالانوار می‌گفتند و کثرات و آفریده‌های دیگر، که تجلیات آن بودند، انوار بودند. تدریج وجود یا تشکیک وجود که باز هم ملاصدرا آن‌ها را خیلی واضح علمی و اثبات کرد، در منطق فلسفه آن‌ها وجود دارد. هستی نور است و نور یک اصل واحد ذاتی دارد و بقیه از آن اصل ذاتی تجلی شده و به تعبیر دیگر تراوش کرده است.

در ادامه این همایش نوبت به سخنرانی آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی رسید که به محور اصلی نظام حکمت متعالیه اشاره و بیان کرد: جای تردید نیست که محور اصلی نظام حکمت متعالیه را سه اصل به هم پیوسته تشکیل می‌دهد؛ اصالت وجود، وحدت وجود و تشکیک وجود. این سه اصل به نوعی به هم پیوسته هستند؛ یعنی هر یک بدون دیگری معنا و مفهومی ندارد و نتیجه درستی نمی‌دهد. اصالت در کنار وحدت و در کنار تشکیک به نتیجه می‌رسد، کما اینکه آن دو نیز همین‌طورند. ملاصدرا از آغاز تا آخرین مراحل حکمت خود از الهیات به معنای اعم تا به معنای اخص، که تبیین اصول بنیادین دین است، همه‌جا به این سه اصل پایبند است و حکمت خود را بر آن استوار می‌کند. در مبحث توحید اثبات صانع، معرفت صانع، صفات صانع و .. بر این سه اصل استوار است و تمام این‌ها بر اصل اصالت وجود استوار است و اگر اصالت را اثبات نکنیم، وحدت تعریف نمی‌شود و معرفت نیز تعطیل می‌شود.

از دیگر سخنرانان مطرح این همایش باید به غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه، اشاره کنیم که او نیز به بیان توضیحاتی در زمینه حکمت ایرانی و اسلامی پرداخت و گفت: در ایران دو دین بزرگ وجود داشته است؛ یکی زرتشت و یکی اسلام که این دو دربردارنده حکمت نبوی هستند و تلقی ایرانیان نیز از دین به طور کلی حکمت بوده است. البته اگر آن نفوذ و تأثیر عوامل غیرایرانی را کنار بگذاریم، اینها قائل به اصالت قدرت، اراده و ایمان بودند، نه اینکه قائل به اصالت حکمت باشند. بنابراین ایرانیان به دنبال حکمت بودند و کار به ملاصدرا و حکمت متعالیه رسیده است.

برای مطالعه گزارش کامل این همایش اینجا را کلیک کنید.

برپایی ۲۰ نشست تخصصی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روستا آزاد، چهارشنبه، ۲۲ خرداد، در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در مؤسسه علامه طباطبایی در سالن جلسات ساختمان اداری حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی قم گام‌های جدی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که یک نقشه راه مهم به شمار می‌رود، برداشته است. در دهه فجر سال گذشته، ۱۳۰۰ مبلغ برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به سراسر کشور اعزام شدند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سمینارهای مختلفی در رابطه با موضوعاتی چون ولایت فقیه در ۵ شهر کشور شکل گرفت؛ همچنین ۲۰ نشست تخصصی نیز در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

درگذشت آیت‌الله محقق کابلی

آیت‌الله قربانعلی کابلی، از مراجع تقلید شیعه، که کتاب‌های مختلفی را در حوزه دین به رشته تحریر درآورده بود بامداد سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، در شهر مقدس قم و در سن ۹۱ سالگی به لقاء‌الله پیوست.

وی جامع المقدمات، شرح جامی، مغنی، مطول، حاشیه ملاعبدالله، معالم الاصول، قوانین، شرح لمعه و ... را نزد استادان برجسته در کابل آموخت. همچنین پس از ورود به حوزه علمیه نجف و تحصیل در آنجا، در زمستان ۱۳۳۴ در درس خارج اصول آیت‌الله العظمی خوئی و درس خارج فقه آیت‌الله شیخ محمد باقر زنجانی حاضر شد و پس از تحصیل در نجف به کابل بازگشت و سپس تصمیم گرفت که به ایران عزیمت کند.

پیام تسلیت جمعی از مراجع و علما

جمعی از مراجع و علما به مناسبت ارتحال آیت‌الله محقق کابلی پیام تسلیت‌های جداگانه صادر کردند. در پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: خبر بسيار اسف‌انگيز رحلت حضرت آيت الله محقق كابلى (قدّس سرّه) به سراى باقى موجب نهايت تأسف گرديد. اين عالم ربانى مردى بود بسيار پرمحبت، متواضع ودر خدمت قشرهاى رنج ديده و پناهگاهى بود براى مردم مظلوم مخصوصاً مظلومان افغانستانى و به ويژه طلاب و فضلا.

همچنین آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه درپیام خودآورده است: آن عالم وارسته که از مراجع عظام تقلید معاصر به شمار می‌رفتند و از محضر اساتید بزرگی همچون حضرات آیات امام خمینی(ره) حکیم و خویی در حوزه علمیه نجف اشرف بهره جستند و پس از دو دهه تحصیل، تحقیق و تدریس در آن حوزه با عظمت و کسب درجه عالی اجتهاد جهت گسترش و ترویج علوم اسلامی و معارف اهل بیت(علیهم السلام) در بین مردم مظلوم خود عازم کشور افغانستان شدند و در واقع الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی و نیز معلم اخلاق و معارف الهی بودند و علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی در مبارزات اجتماعی مردم افغانستان نیز نقشی تاثیرگذار و راهبردی ایفا کرده‌اند.

آیت‌الله اسحاق فیاض از مراجع تقلید ساکن نجف اشرف هم با صدور پیامی درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: با مزید تأسف و حزن، خبر ارتحال عالم ربانی جناب آیه الله حاج شیخ قربان علی محقق(قدس سره) را دریافت کردیم؛ ایشان عمر پربرکت خود را جهت تعلیم و تعلم در حوزات علمیه نجف اشرف و قم سپری کردند و ضمن رسیدن به کمالات معنوی، از خدمت به طلاب علوم دینی و ترویج و تدریس علوم اهل بیت(ع) دریغ نورزیدند... و در آخر ندای ملکوتی حق را لبیک گفته و به رفیق اعلی پیوستند.

درگذشت آیت‌الله سیدمحمدتقی نقوی

آیت‌الله سیدمحمدتقی نقوی، خادم آستان علوی، مفسر قرآن و شارح نهج‌البلاغه بامداد یکشنبه 19 خرداد‌ماه در سن ۹۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. وی دانشمندان و اساتید حوزه علمیه و سخنوران معاصر تهران بودند که در سال ۱۳۴۸ قمرى ( ١٣٠٨ ش) در شهر قائن به دنیا آمدند و در بیت سیادت پرورش یافته و مقدمات را در قائن خواندند، سپس در سن ۱۶ سالگى در سال ۱۳۶۴ قمرى به مشهد عزیمت و در مدرسه ابدال خان اقامت و ادبیات را نزد مرحوم ادیب نیشابورى به پایان رساندند و سطوح میانى و نهایى را در خدمت مرحوم آیت الله حاج سیداحمد مدرس یزدى و کفایه و مکاسب را از مرحوم آیات حاج شیخ هاشم قزوینى و حاج میرزا حسین فقیه سبزوارى آموخته و رسائل را از مرحوم آیت الله حاج شیخ کاظم دامغانى فراگرفتند. پس از آن به قم آمده و مدت یک سال اقامت و از محضر آیات استفاده و در سال ۱۳۶۸ قمرى، به نجف اشرف مهاجرت کردند.

رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی جامعةالمصطفی تغییر کرد

مراسم تودیع و معارفه رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی المصطفی، ۲۱ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام خالق‌پور در مدرسه مرعشیه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید، کادر و جمعی از طلاب برگزار شد، از زحمات حجت‌الاسلام عرب خراسانی تقدیر و حجت‌الاسلام ساجد به عنوان رئیس جدید این مرکز معرفی شد.

مدیرکل جدید نظارت و بازرسی جامعةالمصطفی معرفی شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل نظارت و بازرسی جامعة‌المصطفی با حضور جانشین رئیس المصطفی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور شامگاه دوشنبه در این مراسم اظهار کرد: مجموعه‌های صیانتی، مقام تنزیهی دارند و کارشان منزه کردن المصطفی از عوامل سستی و غفلت است.

جانشین رئیس‌المصطفی، با بیان این‌که کسی که در این مقام مشغول به کار می‌شود، باید دلداده ولایت فقیه باشد، افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین امیرانصاری نیز از این نظر و نیز دقت نظر، سطح علمی و معیارهای لازم برای تصدی‌گری در این مسئولیت، توانایی‌های مقبول دارد.

در انتهای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین امیرانصاری، مدیرکل نظارت و بازرسی تصریح کرد: در چنین مجموعه‌هایی که در حقیقت، متعلق به امام زمان(عج) است، زحماتی که کشیده می‌شود، ان‌شاءالله موجب رضایت حضرت(عج) باشد.

مصاحبه با حوزویان و اندیشمندان

سیدعلی سادات: بهره‌گیری از نقاط ضعف تبلیغی وهابیت در کشور‌های مختلف

سیدعلی سادات، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتگو با ایکنا؛ گفت: وهابیت یکی از فرقه‌های انحرافی در مجموعه مکاتب اسلامی است که خود را به اسلام منتسب کرده و آنچه در وهابیت بسیار برجسته شده مسئله توحید و شرک است، زیرا این فرقه هر تفکری غیر از خود را تکفیر می‌کند و به لحاظ فقهی معتقدند که باید آنان را بکشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در حوزه علمیه بخش‌های تخصصی در وهابیت‌پژوهی ایجاد شده، گفت: مسئله بسیار مهم که حوزه باید روی آن متمرکز شود جذب مخاطب در کشور‌های مختلف است؛ در برخی کشور‌ها محیط زیست و در برخی حقوق زن و کودک و ... مهم است و وهابیت در تضاد با تمامی این مسائل است و می‌تواند برد تبلیغی برای ما داشته باشد.

محمد نوری: بقیع میراث مشترک انسانی و دینی است

محمد نوری، نویسنده دانشنامه بقیع شریف، درگفت‌وگو با ایکنا گفت: مسلمین و حتی شیعیان تلقی درست و واقعی از بقیع شریف و هویت آن ندارند و تصور می‌کنند که قبرستانی همانند قبرستان‌های دیگر است که تعدای از سنگ قبور بزرگان در آن تخریب شده و جایی برای فاتحه و زیارت خواندن و ... است.

وی با بیان اینکه بقیع میراث مشترک انسانی و ادیانی است و نباید در حد چند مجلس مرثیه‌خوانی و روضه با آن برخورد شود، تأکید کرد: ابتدا باید نخبگان دنیا را به این میراث حساس کنیم که بدانند بقیع بخشی از تاریخ یهودی و مسیحی است و سپس ابعاد حقوقی آن را پیگیری کنیم.

 

انتهای پیام

captcha