یازدهمین نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 3819413
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
۲۶ و ۲۷ خردادماه؛

یازدهمین نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی برگزار می‌شود

گروه اقتصاد ــ رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری یازدهمین نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی در ۲۶ و ۲۷ خردادماه خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، سید مرتضی شهیدی، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، از برگزاری یازدهمین نشست بین‌المللی بازار سرمایۀ اسلامی (ICM) در ۲۶ و ۲۷ خرداد جاری خبر داد. متن این گفت و گو از نظر شما می‌گذرد.

 لطفاً در مورد نشست بین المللی بازار سرمایه اسلامی توضیح دهید و اینکه این نشست چه اهدافی دارد؟

طی چند سال اخیر مالی اسلامی با پیشرفت‌های چشمگیری در برخی از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی مواجه بوده است، مباحث مختلفی در حوزه بازار سرمایه اسلامی، بانکداری اسلامی و بیمه اسلامی توسط صاحبنظران مطرح شده است. سازمان بورس و اوراق بهادار همگام با تحولات بین المللی در حوزه مالی اسلامی از سال ۱۳۸۷ اقدام به برگزاری نشست‌های بین الملل بازار سرمایه اسلامی کرده است . این نشست‌ها با حضور اساتید برتر و صاحبنظران خارجی و داخلی در حوزه مالی اسلامی و بالاخص بازار سرمایه تشکیل شده است.

این نشست‌ها معمولاً در فصل بهار، اردیبهشت یا خرداد ماه و طی دو یا سه روز برگزار شده است. متولی برگزاری نشست، سازمان بورس و اوراق بهادار است. در طی برگزاری چندین نشست، تا کنون، بانک توسعه اسلامی (IDB) و موسسه آموزش و تحقیقات اسلامی (IRTI) وابسته به بانک توسعه اسلامی، حامی این نشست های آموزشی بوده اند. البته یکی از وظایف و خدماتی که بانک توسعه اسلامی ارائه می دهد حمایت از ترویج و گسترش مباحث اقتصاد اسلامی و مالی اسلامی است که می تواند در قالب برگزاری دوره آموزشی، همایش و کنفرانس در کشورهای عضو و یا سایر کشورها باشد.

هدفی که سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری این نشست‌های آموزشی دنبال می کند در مرحله اول ارائه دستاوردها و آخرین نوآوری ها در زمینه مالی اسلامی و با تمرکز بر فضای بازار سرمایه اسلامی است، شناساندن ابزارهای مالی اسلامی مطابق با فقه امامیه در میان سایر کشورها و بیان مزایا و راهکاری نوین، دریچه ای برای گسترش مالی اسلامی و اقتصاد اسلامی مبتنی بر فقه امامیه در میان سایر کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان است.

خوشبختانه با گذشت بیش از ۱۲ سال از تأسیس و تشکیل کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار شاهد دستاوردها و نوآوری‌های وسیعی در حوزه ابزارها، قراردادها و نهادهای مالی در حوزه بازار سرمایه بوده ایم و با توجه به نقش و جایگاه کمیته فقهی در بازار سرمایه و الزام‌آور بودن مصوبات آن، می‌توانیم ادعا کنیم که بازار سرمایۀ کشور کاملاً منطبق بر موازینی است که در کمیتۀ تخصصی فقهی مورد تصویب و تأیید قرار گرفته است.

هدف دیگر از برگزاری این نشست، به اشتراک گذاری دانش و تجربه مالی اسلامی متخصصان این حوزه و استفاده از تجربیات و نوآوری های مالی اسلامی صورت گرفته در سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است. اثبات جایگاه و نقش بازار سرمایه ایران در میان سایر کشورها بالاخص کشورهای اسلامی و کشورهایی که مدعی اقتصاد اسلامی و بازارهای اسلامی هستند، از دیگر اهداف این نشست ها است. به هر حال این شروع راه است و باید در حوزه های بین المللی بیش از پیش فعال عمل کنیم.

 محورهای اصلی و موضوعات مطرح شده در این دوره ها حول چه مباحثی بوده است؟

سعی شده است هر نشست دارای یک موضوع محوری یا زمینه خاص باشد، و ارائه دهندگان داخلی و خارجی حول این موضوعات به ارائه مطالب بپردازند. برخی از این محورها عبارتند از تطابق با شریعت در نهادهای مالی، تطابق با شریعت در ابزارهای مالی اسلامی، بازمهندسی محصولات بازار سرمایه، توسعه محصولات تأمین مالی، آخرین تحولات و آینده نگاری بازار سرمایه اسلامی. موضوعاتی همچون مسائل مرتبط با شریعت در حوزه انواع صکوک و اسناد خزانه، انواع صندوق های سرمایه گذاری، انواع قراردادهای مالی اسلامی، غربالگری شریعت، اخلاق مالی، ثبات مالی و اقتصادی، رتبه بندی اعتباری، مسائل حقوقی مالی اسلامی، ریسک مالی اسلامی، فین تک و ... در این نشست ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

همگامی با آخرین مسائل و موضوعات مرتبط با مالی اسلامی، دستاوردهای اخیر در ایران و نیازهای روز از جمله مواردی است که در تعیین زمینه ها و محورهای هر نشست مد نظر قرار می‌گیرد. به منظور همگامی با مباحث بین‌المللی و همچنین مباحث مالی اسلامی محور اصلی این نشست در سال جاری به تأمین مالی و سرمایه‌گذاری پایدار، و همچنین موضوع فین تک با محوریت استفاده از ظرفیت‌های ساختاری بلاکچین و رمز ارزها، اختصاص داده شده است.

مخاطبان این نشست چه افرادی هستند و در نشست پیش رو چه کشورهایی حضور دارند؟

مخاطبان این نشست، کلیه اعضای شوراهای فقهی، فعالان بازارهای مالی بالاخص بازار سرمایه و اساتید و صاحبنظران خارجی و داخلی در حوزه بازار سرمایه اسلامی و مالی اسلامی هستند. طی برگزاری ۱۰ نشست بیش از ۲۰ ملیت در این نشست ها حضور داشته‌اند و به ارائه مطالب پرداخته و یا جزو حاضران و استفاده کنندگان از نشست بوده اند. اساتید ارائه دهنده مطالب، هم از متخصصان داخلی و هم صاحبنظران خارجی بوده اند. امسال از کشورهای اندونزی، افغانستان، قطر، مالزی، آلمان، عمان، کرۀ جنوبی، انگلیس، سوریه و نپال در این نشست حضور خواهند داشت. سطح برگزاری این نشست بین المللی است و کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha