ازدواج آسمانی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3832152
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳

ازدواج آسمانی در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)،‌ برنامه‌های کاروان نور در سرزمین وحی، برنامه‌های روز عرفه در شهرهای مهم مذهبی و ... از مهم‌ترین مطالب منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز بوده است.

توجه به ازدواج آسمانی در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر خبر دیگری به موضوع ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرداخته و تلاش کرده‌اند تا به فراخور، گزارش‌های متفاوتی با این موضوع بر روی خروجی‌های خود قرار دهند؛ در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی برخی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس امروز 12 مردادماه با انتشار هفت خبر سعی در به‌روزرسانی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی داشته است. این صفحه با انتشار فایل صوتی تلاوت ترتیل آیات ۳ تا ۵ سوره مبارکه مائده واقع در صفحه ۱۰۷ قرآن با صدای مرحوم مصطفی اسماعیل به روزرسانی شده است.
فارس در ادامه به ماجرای توقیف کشتی انگلیسی در آب‌های خلیج فارس و درخواست دولت انگلیس از عراق برای میانجی‌گیری برای رفع توقیف این کشتی اشاره کرده و در ادامه واقعه جنگ صفین و قرآن‌هایی که سپاه کفار بر روی نیزه قرار دادند را یادآوری کرده است. در بخشی از این گزارش کوتاه آمده است: «به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها برای حفظ آبروی خود در عرصه بین‌الملل بر آن شده‌اند تا از اعتقادات مسلمانان راهی میان‌بر انتخاب کنند. بنابراین از این شگرد استفاده کرده‌اند. قسم دادن به ساحت مقدس قمر بنی‌هاشم همانند حیله عمروعاص در بر سر نیزه کردن قرآن است که این دفعه راه به جایی نخواهد برد».
این خبرگزاری همچنین در گفت‌وگو با سرپرست کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به سرزمین وحی از برگزاری محفل بزرگ قرآنی در مسجد‌الحرام و استقبال حجاج از قاریان ایرانی خبر داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی شجاع» در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو بیان کرده است: «باحضور کاروان قرآنی در مکه مکرمه برنامه‌های ما وارد مرحله دوم شد که در یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها شب گذشته همه اعضای کاروان با حضور در مسجد‌الحرام محفل و حلقه‌ای قرآنی تشکیل دادند که با استقبال بالای زائران ایرانی و دیگر کشور‌ها مواجه شد».
ارائه گزارشی از هشت اقدام آستان قدس رضوی برای تسهیل ازدواج جوانان، بیان اهمیت دهه اول ذی‌آلحجه از نظر چهار استاد اخلاق، و اعلام جزئیات برگزاری مراسم سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در آستان سید‌الکریم از دیگر مطالب خبری خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی است.
فارس همچنین در گزارشی با تیتر «معیارهایی برای شناخت «مسلمان معاویه‌ای»/ ابزار حکومت‌های شیطانی برای حفظ قدرت چیست؟» به موضوع مسلمان معاویه‌ای و نشانه‌های چنین فردی پرداخته و در ادامه مطالب امروز خود گزارشی از خداحافظی حجاج از شهر پیامبر و حال و هوای آنها منتشر کرده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین قرآن و اندیشه خلاصه‌ای از گفت‌وگویی منتشرنشده با مرحوم «محمدباقر منصوری» مداح اردبیلی که طی روزهای گذشته به دیار باقی شتافت را منتشر کرده است. این مداح اهل بیت(ع) در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: «شهرت و توجه به مسائل مادی و همچنین حسادت به یکدیگر از جمله آسیب‌هایی است که می‌تواند به مقام معنوی یک مداح آسیب بزند. در کلاس آموزش مداحی که برای انتقال تجربه حاضر می‌شوم، همواره این نکته را تأکید می‌کنم که سه مسئله اساسی را باید افرادی که می‌خواهند به عرصه مداحی ورود پیدا کنند مورد توجه قرار دهند؛ اولین موضوع، تقوا است؛ مداحانی که می‌خواهند وارد عرصه مداحی شوند باید تقوا پیشه کنند. موضوع بعدی، تبعیت از استاد مجرب و در نهایت، ممارست و مطالعه زیاد است».
این خبرگزاری همچنین آخرین روضه و مداحی آذری مرحوم محمدباقر منصوری در هیات ائمه اطهار(ع) شهر ارومیه که در مجلس روضه و عزای فرزند برومند امام هشتم، حضرت امام جواد‌الائمه(ع) بوده است را بارگذاری کرده و در ادامه مطالب خبری امروز خود مراسم شعرخوانی «کلامی زنجانی» در مراسم تشییع مداح اردبیلی ار منتشر کرده است.
تسنیم در ادامه مطالب امروز خود و به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) طی مطلبی به درس‌هایی از ماجرای خواستگاری امیرالمومنین(ع) اشاره کرده و در ادامه تیزر اولین دوره مسابقات تلاوت تقلیدی قرآن کریم با عنوان «ندای رضوان» را منتشر کرده است.
«برنامه‌های روز عرفه هیئت رزمندگان در کربلای معلّی»، «آنچه موجب صفا و نورانیت دل می‌شود»، «وعده الهی در مورد نابودی تمامی حکومت‌ها، جز حکومت اسلامی/ چرا باید از الزامات و دستورات حکومت اسلامی تبعیت کنیم؟» و «خطای غیر قابل بخشش از دیدگاه امام جواد(ع)» از دیگر عناوین خبری این خبرگزاری در روز 12 مردادماه و در صفحه،‌ دین، قرآن و اندیشه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف در روایتی تاریخی به موضوع خواستگاری تا ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرداخته است. این روایت که با تیتر «پیغمبر فاطمه را با امر به شادمانی و شعر به خانه همسر فرستاد» منتشر شده است روایتی تلخیص و تصحیح شده از کتاب «زندگانی فاطمه زهرا(س)» نوشته «سیدجعفر شهیدی» است.
ایرنا همچنین از آغاز پنجمین دور مسابقات بین‌المللی نظامیان جهان در ۵۵ کیلومتری غرب مسکو خبر داده است. بازی‌های بین‌المللی ارتش‌های جهان با شرکت حدود 200 تیم شامل بیش از پنج هزار نظامی از ارتش‌های 36 کشور جهان برگزار می‌شود و نظامیان در 32 رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند. در کنار این مسابقات در پارک پاترویت مسکو در غرب پایتخت تزارها، به مانند پارسال جشنواره فرهنگی به نام خانه دوستی نیز برگزار می‌شود و ایران به مانند پارسال حضور چشم‌گیری در این کار فرهنگی که در راستای معرفی فرهنگ کشورها به نظامیان صورت می‌گیرد، دارد.
پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسب سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) از دیگر مطالب خبری این خبرگزاری است که با تیتر «جوانان تابوی تشریفات سنگین ازدواج را بشکنند» بر روی خروجی قرار گرفته است.
«مرزنشینان قصرشیرین و انتظار برای تحقق وعده بازگشایی مرز خسروی»، «هفت نفر در حرم مطهر رضوی مسلمان شدند» و «ظرافت‌های قصه در قرآن کریم» از دیگر عناوین خبری این خبرگزاری در روز 12 مردادماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در صفحه دین و اندیشه پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را منتشر کرده و تیتر «جوانان با شجاعت تابوی تشریفات ازدواج را بشکنند» را برای آن انتخاب کرده است.
این خبرگزاری در مطلب دیگری به اعمال و برکات ماه ذی‌الحجه پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «خداوند در سوره حج(آیه ۲۸) ضمن بیان فریضه بزرگ «حج» سخن از «ایام معلومات» می‌فرماید که مومنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکی از تفسیرهای معروف «ایام معلومات» که در روایات نیز آمده است، ۱۰ روز اول ذی‌الحجه است. بنابراین، هم شب‌های آن عزیز است و هم روزهای آن. در حدیثی از رسول خدا(ص) می‌خوانیم که عبادت و کار نیک در هیچ ایامی به اندازه این ایام(۱۰ روز اول ماه ذی‌الحجه) فضیلت ندارد».
معرفی ویژه‌برنامه‌های دهه امامت و ولایت در خراسان رضوی و همچنین صحبت‌های آیت‌الله مقتدایی،‌ قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.
مهر
خبرگزاری مهر تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و متون دینی را به اعلام اسامی داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ اختصاص داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است «غلامرضا شاه‌میوه» سرپرست هیئت داوران و «هاشم روغنی» نیز ناظر هیئت داوران در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم معرفی شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز همچون بسیاری از خبرگزاری‌ها نگاهی ویژه به داستان ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) انداخته است. این خبرگزاری در همین راستا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی» کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی داشته است. این پژوهشگر در بخشی از صحبت‌های خود گفته است:‌ «یکی از معجزات مراسم ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) این بود که با وجود کم بودن غذا تمام جمعیت حاضر سیر شدند و باز هم غذا اضافه آمد. این معجزه هم به برکات دست آقا رسول خدا(ص) بود. چند نکته مهم در این ازدواج نورانی وجود داشت؛ نکته اول مشورت با دختر برای ازدواج است. نکته دوم نهایت کم خرج بودن این عروسی است. نکته سوم بی‌توقع بودن عروس خانم است و اینکه داماد را به سختی نینداخت. نکته چهارم این است که در شب زفاف پیامبر اکرم(ص) دست امیر مومنان(ع) و دست حضرت زهرا(س) را به یکدیگر فشرد و هر دو را نصیحت کرد. نصیحت‌های پیامبر اکرم(ص) در شب زفاف بسیار بسیار جالب بود».
این خبرگزاری همچنین مجموعه‌ای از متن‌های مولودی سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را برای مخاطبان بازنشر داده است و در ادامه خبرهای امروز خود برنامه‌های روز عرفه در کربلای معلی را منتشر کرده است. نقل حدیثی از امام علی(ع) درباره اهمیت مرگ از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب در صفحه دین گفت‌وگویی با «محمدعلی شیرخانی»، رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قرآن درباره بازگشت به قرآن انجام داده و آن را با تیتر «رجوع مصلحان دینی به قرآن اجتناب‌ناپذیر است» منتشر کرده است. وی در بخشی از این گفت‌وگو بیان کرده است:‌ «مصلحان دینی و اجتماعی و هر موحدی که معتقد به اسلام باشد، رجوعش به قرآن اجتناب‌ناپذیر است، اما مسلمانان از این مفاهیم دور شده‌اند و از قرآن تنها در مراسم خاصی استفاده می‌کنند».
«همکاری‌های نمایشگاهی بین موزه ملی قرآن کریم و برج میلاد تقویت می‌شود»، «پنجمین دوره مفاتیح الجهاد برگزار می‌شود»، «واکاوی ماهوی معراج در نگاشته‌ها و نگاره‌ها» و «دومین سیر مطالعاتی آثار و اندیشه امام موسی صدر برگزار می‌شود» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز 12 مردادماه است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه با «سیدمحمد امام» کارشناس علوم قرآنی گفت‌وگویی با موضوع ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) انجام داده و آن را با تیتر «حضرت فاطمه و علی(ع) بهترین الگوی ازدواج برای جوانان/مهم‌ترین سفارش اسلام درباره ازدواج چیست؟» بر روی خروجی قرار داده است.
میزان همچنین در گزارشی به موضوع کاغذ نشر و چگونگی تخصیص یافتن آن پرداخته است.

انتهای پیام 

captcha